مشعل پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی تا ۱۵ مهرماه روشن می‌شود

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی با تشریح آخرین وضعیت پالایشگاه این فاز گفت: فلر پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی تا ۱۵ مهرماه روشن می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت نفت، «محمدمهدی توسلی‌پور» درباره وضع پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با این مقدمه که راه‌اندازی پالایشگاه در آغاز با گاز شیرین انجام می‌شود و واحد ۱۲۲ (Fuel Gas) نخستین واحد پالایشگاهی است که با دریافت گاز از خط سراسری، عملیاتی می‌شود، اظهار کرد: در روزهای اخیر ارتباط پالایشگاه فاز ۱۴ با خط لوله ششم سراسری گاز (IGAT۶) برقرار شده است.

وی با بیان اینکه با وصل شدن خط لوله ۴۲ اینچ پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی به خط سراسری برنامه‌ریزی این است که در مدت یک هفته آینده این گاز شیرین وارد واحد ۱۲۲ (Fuel Gas) شود، گفت: با راه‌اندازی این واحد که پیش‌نیاز روشن شدن مشعل است، مشعل پالایشگاه فاز ۱۴ تا ۱۵ مهرماه روشن می‌شود.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی با بیان اینکه پیش‌راه‌اندازی واحد یوتیلیتی این فاز شامل خدمات آب، برق، بخار، هوای ابزار دقیق و نیتروژن به پایان رسیده و با دریافت گاز شیرین از خط لوله ششم سراسری در واحد ۱۲۲، راه اندازی این واحدها و سایر واحدهای فرآیندی پالایشگاه به سرعت تکمیل می‌شود، یادآوری کرد: گاز بخش فراساحل فاز ۱۴ پارس جنوبی به مقدار ۵۶ میلیون مترمکعب در روز (۲ میلیارد فوت مکعب) هم اکنون تحویل پالایشگاه فازهای ۱۲، ۱۳ و ۱۹ می‌شود.

توسلی‌پور به تعمیرات اساسی پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی اشاره کرد و افزود: با آغاز این تعمیرات اساسی از هفته جاری فرصتی فراهم می‌شود تا خط لوله دریایی بخش فراساحل فاز ۱۴ را به نخستین واحد دریافت‌کننده گاز ترش پالایشگاه که واحد ۱۰۰ (سیلابه‌گیر) است وصل کنیم.

وی در عین حال یادآور شد: تا راه‌اندازی ردیف نخست شیرین‌سازی این پالایشگاه با ظرفیت روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب در زمستان امسال، همچنان گاز بخش فراساحل فاز ۱۴ به پالایشگاه فازهای ۱۲، ۱۳ و ۱۹ منتقل می‌شود.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴پ ارس جنوبی درباره تأمین کالاهای مورد نیاز برای تکمیل پالایشگاه این فاز با یادآوری اینکه همه‌گیری ویروس کرونا مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرده و تأخیراتی داشتیم، اظهار کرد: تمام کالاهای پالایشگاه این فاز اکنون سفارش‌گذاری شده و بخش عمده آن نیز با اولویت تکمیل ردیف نخست پالایشگاه وارد سایت شده و بقیه هم در فرآیند رسیدن به پالایشگاه است.

توسلی‌پور با بیان اینکه ردیف‌های بعدی شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی (دوم، سوم و چهارم) به محض وارد مدار شدن نخستین ردیف به ترتیب با یک فاصله دو تا سه‌ماهه در عملیاتی می‌شوند درباره آخرین پیشرفت این پالایشگاه هم گفت: پیشرفت پالایشگاه خشکی هم‌اکنون بیش از ۸۶ درصد است.

وی برداشت تجمعی گاز از بخش فراساحل فاز ۱۴ را از سال ۹۷ تاکنون بیش از ۳۶ میلیارد مترمکعب مطرح کرد و گفت: ارزش قرارداد طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

کد خبر 523401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.