باید عدالت فراگیر در خانواده‌ها برقرار شود/تلاش برای بیمه زنان سرپرست خانوار

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه مسائل حوزه زنان در کارگروه‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: از تجربیات قبلی استفاده می‌شود و اگر نیاز به اصلاح وجود داشته باشد این کار انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسیه خزعلی، امروز- دوشنبه ۲۹ مردادماه_ در نشستی با حضور خبرنگاران، اظهار کرد: خانم‌هایی که فرزندان کوچک دارند ترجیح می‌دهند بتوانند در کنار فرزندان خود مشغول به کار باشند بنابراین باید ظرفیت این نوع از کارها فراهم شود، زیرا علاوه بر صرفه اقتصادی برای دولت، برای خانواده‌ها نیز آرامش فراهم می‌کند.

وی در رابطه با اقداماتی که برای ورزش بانوان انجام خواهد داد، گفت: ورزش بانوان در بخش قهرمانی و همگانی تقویت خواهد شد استعدادهای خوبی در دختران وجود دارد که باید از کودکی شناسایی شود تا بتوانند با نشان دادن آن در عرصه‌های بین‌المللی ثابت کنند زن مسلمان علاوه بر حفظ ارزش‌های خود به موفقیت‌های بزرگ نیز می‌تواند دست یافته و الگو باشد علاوه بر این باید به سلامت و بهداشت زنان پرداخته و امکانات ورزشی در شهرهای مختلف فراهم شود تا ورزش همگانی توسعه یابد، سالن‌های ورزشی و پارک‌های بانوان نیز باید تقویت شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در رابطه با برنامه این معاونت در زمینه افزایش جمعیت، افزود: لازم است شرایطی فراهم شود تا جوانان بتوانند در سن باروری ازدواج کنند، ناباروری باید جدی گرفته شود مراکزی برای درمان ناباوری در نظر گرفته شود و همچنین با کمک‌ها و تبلیغات باید برای افزایش جمعیت مردم تشویق به فرزندآوری شوند و در این بین زنان نقش ویژه‌ای دارند.

تلاش برای بیمه زنان سرپرست خانوار

وی با تاکید بر اهمیت موضوع زنان سرپرست خانوار، تصریح کرد: حکومت در برابر این زنان مسئول است، اولین اقدامی که به دنبال انجام آن هستیم این است که بتوانیم همه زنان سرپرست خانوار را بیمه کنیم و امید به انجام این کار را داریم، یکی از اولویت‌ها بیمه زنان سرپرست خانوار است که امید است به مرحله عملیاتی برسد، کارآفرینی و ایجاد اشتغال مناسب به ویژه برای زنانی که فرزند دارند نیز در اولویت است.

خزعلی خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی هم در در این بین اهمیت ویژه‌ای دارد نوع نگاه جامعه و نبود امنیت در برخی از اجتماعات یکی از مشکلات زنان سرپرست خانوار است که لازم است برای آن فرهنگ‌سازی شود تا زن سرپرست خانوار مجبور نباشد، به گونه دیگری در جامعه خود را نشان دهد تا بتواند رفت‌وآمد کند.

نگاه تشریفاتی به زنان از بین برده خواهد شد

وی با اشاره به آسیب‌های موجود در این معاونت، گفت: نگاه تشریفاتی به زنان منجر شده قدرت سیاست گذاری زنان کاهش یابد یکی از مسئولیت‌های اولیه معاونت امروز زنان این است که این موضوع را تغییر دهد و همچنین سیاست زدگی و نگاه سیاسی بر معاونت امور زنان حاکم بوده که در پی از بین بردن آن هستیم بنابراین سعی شده با همه اقشار و دیدگاه‌ها نشست‌هایی برگزار شده و نظرات و راهکارهای آنان شنیده شده و به کار گرفته شود سیاست ما این است که از همه توانمندی‌ها بهره مند شویم امید است همه فعالان نیز در این مسیر ما را یاری کنند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه از تجربیات قبلی استفاده خواهد شد و اگر نیاز به اصلاح وجود داشته باشد این کار انجام خواهد شد، افزود: پژوهش‌های انجام شده نیز به طور جامع استفاده می‌شود در نظر داریم کارهای تکراری نداشته باشیم، تسهیل ازدواج نیز یکی از طرح‌هایی است که در گذشته به تصویب رسیده و به دنبال عملیاتی کردن آن هستیم.

اختصاص بیمارستان‌های خاص برای زایمان در دوران کرونا

وی تصریح کرد: یکی از آسیب‌هایی کرونا بی‌سرپرستی فرزندان و زنان بوده است که امید است در قالب زنان سرپرست خانوار به آنان کمک کنیم، علاوه بر آن باوری در این دوران کاهش یافته و در صدد هستیم، بیمارستان‌های خاصی برای زایمان در نظر گرفته شود تا خانم‌ها بتوانند با خیال راحت در آن زایمان کنند و به عنوان مشوقی برای ارتقا باوری باشد.

خزعلی با بیان اینکه هر نوع ظلمی که به زنان شود محکوم است و ازدواج قبل از بلوغ نیز این ظلم را مضاعف می‌کند، گفت: برای رسیدگی به این موضوع باید کارگروهی تشکیل شود، ارتباط بین دختر و پسر نابالغ در قالب ازدواج و یا ارتباطات غیر قانونی آسیب‌زا است و باید مورد توجه قرار بگیرد در مرحله اول نیاز به فرهنگ‌سازی است، حتی اگر قانونی تصویب شده و نتوانیم در روستاها هنوز ممکن است کودکان مورد معامله قرار گیرند و خانواده‌ها باید اقناع شوند.

تقویت ارزش‌های خانواده برای تمدن‌ساز بودن

وی اضافه کرد: من ۱۶ سالگی ازدواج کردم، اما در آن سن مراحل مختلف بلوغ را طی کرده بودم، شرط تحصیل فعالیت اجتماعی طلاق مکان زندگی از جمله شروطی بود که در آن زمان برای ازدواج خود مطرح کردم که نشان می‌دهد به بلوغ رسیده بودم نمی‌توان مرز سنی برای ازدواج تعیین کرد و گذر از کودکی را تشخیص داد رشد فکری دختران اهمیت ویژه‌ای دارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: سبک زندگی هویت و تمدن ما است، اگر بتوانیم بر سبک زندگی کار کنیم می‌توانی در دنیا تمدن‌ساز بوده و انقلاب خود را به جهان معرفی کنیم با شعار و بیان اینکه ما این چنین هستیم نمی‌تواند تمدن‌ساز شد با عمل رفتار و نوع زندگی که همه زوایای مختلف و ارزش‌های اخلاقی دینی متعلق به زن بودن و مادر بودن و ارزش‌های خانواده که اکنون در دنیا کاهش یافته اگر تقویت شود می‌تواند تمدن‌ساز بود و بخش عمده آن به آموزش مربوط است و بخش دیگر به سیاستگذاری‌های کلان از جمله نوع مصرف و توجه به طبیعت و محیط زیست مربوط است.

باید عدالت فراگیر در خانواده‌ها برقرار شود

وی گفت: حقوق زنان و فرزندان و حقوق متقابل در خانواده یکی از موضوعات با اهمیت است که به دنبال حرکت به سمت آن و عدالت فراگیر هستیم عدالت فراگیر فراتر از عدالت جنسیتی است که امیداست قوه قضائیه نیز دز این زمینه ما را یاری دهد و سعی می‌شود از متفکران دینی در قوه قضائیه و سیاسیون استفاده شود.

خزعلی اضافه کرد: برابری با عدالت در تضاد است اگر مسئولیت‌های مساوری برای زنان و مردان تعریف شود می‌تواند آسیب‌زا باشد بنابراین لازم است هر کس با توجه به جایگاه خود در خانواده اجتماع و طبیعت و نیازهایی که دارد، از حقوق شهروندی و خانوادگی برخوردار شود.

وی با بیان اینکه معاونت امور زنان در مقابل همه اقشار و همه زنان مسئولیت دارد، تصریح کرد: در عدالت فراگیر نباید به دختران ظلم شود بخشی از این ظلم را می‌توان با قوانین از بین برد اما علاوه بر آن نیازمند فرهنگ سازی هستیم. سبک زندگی و نوع نگاه باید عادلانه بوده به طوری که پسران و دختران مورد ظلم قرار نگیرند، عدالت فراگیر به این معناست که هر چیزی که فرزندان را با سختی مواجه کند ظلم بوده و باید برطرف شود.

زنان ایرانی باید با فرهنگ مقاومت و ایثار آشنا شوند

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بر اینکه دفاع مقدس حرکت ارزشی و مقاومتی بود که نقش زنان در آن اگر بیشتر از مردان نبوده کمتر نبوده است. شاهد حضور با واسطه و بی واسطه زنان در دفاع مقدس بوده‌ایم، در وصیت نامه امام خمینی نیز آمده است که برخی از زانان با حضور نظامی خود در جنگ شرکت کرده‌اند اکنون نیز زنان با آثار فکری که در فرزندان دانشجویان و دانش آموزان و خانواده و اجتماع به جای می‌گذارند این مفاهیم را زنده می‌کنند.

وی اضافه کرد: باید زنان ایرانی با فرهنگ مقاومت ایثار و دور شدن از بیگانه آشنا شوند هر زمانی عرضه‌ای برای نبرد با دشمن و بیگانه وجود دارد که حضور زنان در آن اهمیت ویژه‌ای دارد مقاومت در عرصه‌های فرهنگی و از بین بردن هویت ایرانی اسلامی امروز مورد توجه دشمنان قرار گرفته که باید در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

تسهیلات ویژه برای تشویق به فرزندآوری در نظر گرفته شود

خزعلی تصریح کرد: فرزندآوری همراه با اشتغال یکی از سیاست‌های کلی نظام است اینکه یک زن برای کاهش نیافتن جمعیت جامعه کمک کند کار کمی نیست و باید تسهیلات ویژه برای زنان در نظر گرفته شود تا به این کار تشویق شوند، عدالت فراگیر به این معناست که هر چیزی که فرزندان را با سختی مواجه کند ظلم بوده و باید برطرف شود.

آتنا فرقدانی به خواست خود در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام نکرد

وی همچنین در رابطه با موضع یکی از دانشجویان دانشگاه الزهرا در زمان رایست خود گفت: آتنا فرقدانی یکی از دانشجویان برتر دانشگاه بود که به دلیل بالا بودن معدل به عنوان دانشجوی استعداد درخشان در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شد، اما پس از آن متوجه شدم وی به دلیل مسائل امنیتی در زندان است از ریاست جمهوری خواستم کار ایشان را پیگیری کند به طوری که اگر این امکان وجود دارد حتی در زندان نیز به تحصیل خود ادامه دهد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: در دیداری که با این دانشجو و مادرش داشتم از او خواستم ادامه تحصیل دهد، برای او حتی شماره دانشجویی نیز صادر شد اما وی اقدام به ثبت نام نکرد، در رابطه با ادعای اخراج وی نیز اعلام شد اگر سندی دارد ارائه دهد، دانشگاه نیز اثبات می‌کند وی اخراج نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به صحبت‌ها و اتهاماتی که از طرف برادرتان مطرح می‌شود پاسخ نمی‌دهید، خاطرنشان کرد: مدعی باید دلیل بیاورد، این اتهامات دروغ است، مواردی که ایشان ذکر کرده‌اند به دادگاه برده شده و دادگاه نیز ایشان را محکوم کرده است، خواهر من نیز درخواست اثبات این مدعی را داشته است بسیاری از این حرکت‌های تخریبی از طرف دشمن انجمن می‌شود.

خزعلی گفت: پدر من اجازه نداد او به منزل ما بیاید و به مسائل مالی، بدهی به بانک‌ها و بنیاد مستضعفان و حقوقی که از اشخاص ضایع کرده و مسائل سیاسی نظام و عقیدتی را به او تذکر دادند و اعلام کردند تا زمانی که این موضوعات را اصلاح نکند تا اجازه ورود به منزل پدری را ندارد و مورد تأیید پدرم نیست.

وی اضافه کرد: اگر برادرم ادعاهایی که دارد را به دادگاه بیاورد ما نیز سندهایی که از ضایع شدن حقوق مردم وجود دارد را ارائه می‌دهیم، من و پدرم برای برادرم دعا می‌کنیم، حقوق مادی و آبروی مردم توسط او تضییع شده و امیدواریم توبه کند و این اموال را بازگرداند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: بسیاری از مسائلی که مورد اختلاف است به صورت تریبون باز و تخصصی در اختیار ما قرار بگیرد، موضوعاتی همچون غربالگری و حضانت، مسائل اقتصادی از این جمله است و اشکالات قانون نیز به صورت تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کد خبر 523380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.