پیامدهای مشارکت مردمی در حل بحران اقلیمی شهرها

سال ۲۰۲۱ مملو از تغییرات اقلیمی شدید در جهان بود چرا که حوادث طبیعی مخربی در بسیاری از نقاط دنیا به وقوع پیوست و پیامدهای منفی زیادی به جای گذاشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وقوع امواج گرمایی غیرمنتظره در کانادا و فنلاند، آتش‌سوزی‌های مخرب در سیبری، آمریکا و ترکیه و همچنین آواره شدن بسیاری از مردم بلژیک، آلمان و چین بر اثر سیل طی یک سال اخیر، همگی نشان از اثرات جزایر گرمایی بر شهرها دارد که البته هر روز بر شدت آن افزوده می‌شود. اگرچه بسیاری از محققان به مدت چندین دهه همگان را از خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی آگاه کرده و آن‌ها را به اتخاذ رویکردهایی خلاقانه برای حل بحران سوق داده‌اند با این حال، هر روز گرمای کره زمین با شدت بیشتری نسبت به گذشته اثرات خود را بر زندگی انسان و محیط زیست به جای می‌گذارد. بسیاری از مردم بر این باور هستند که گرمای شدید کره زمین، هنجار جدیدی است که باید خود را با آن سازگار کرد، اما اینکه سازگاری با تغییرات آب و هوایی و پیامدهای زیانبار آن چگونه امکان‌پذیر است در ادامه مورد بحث قرار می‌گیرد.

پیامدهای مشارکت مردمی در حل بحران اقلیمی شهرها

هوش جمعی برای اثربخشی فراگیر

تغییرات اقلیمی و کاهش اثرات آن‌ها در سطح محلی، ملی و بین‌المللی به مدت چندین دهه مورد بحث مدیران شهرها و کشورهای مختلف بوده است با این حال، امروزه بر مشارکت اجتماعی برای حل بحران بیشتر تمرکز می‌شود. در واقع، مدیران شهرهای مختلف جهان در تلاش هستند جوامع مختلف مردمی را در مباحث مربوط به اقلیم سهیم کنند تا از ایده‌های آن‌ها در به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی بر شهرها بهره گیرند. بدیهی است که شناخت مشکلات محلی نقش مهمی در کاهش تغییرات اقلیمی ایفا می‌کند که رسیدن به این هدف تا حد زیادی از طریق مشارکت مردمی محقق می‌شود.

در اسکاتلند، مدیران به جای ارائه دستورالعمل‌های کتبی طولانی به ساکنان شهرها برای اتخاذ رویکردهای ضد تغییرات اقلیمی، تلاش کرده‌اند آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌های خود در این زمینه سهیم کنند که البته به موفقیت‌های زیادی نیز در این زمینه دست یافته‌اند.

در پاریس نیز، یک ساختار بین جمعی تحت عنوان Grand Paris Sud پروژه‌ای مشارکت عمومی راه‌اندازی کرده است تا مردم را به استفاده از دوچرخه برای تردد داخل شهری سوق دهد و پروژه‌های پایداری را تحت حمایت خود قرار داده است تا در نهایت گام بلندی در به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی بردارد.

اتخاذ تفکر خارج از چارچوب در زمینه تغییرات اقلیمی

پروژه‌هایی که تا کنون در بسیاری از شهرهای جهان در راستای کاهش اثرات اقلیمی پیاده شده، پیامدهای مثبت زیادی را به همراه داشته است. به عنوان مثال، ایجاد باغ سبزی در شهر آمستل‌فیل یا نصب پنل‌های خورشیدی توسط شهروندان نیوکوپ، هر دو واقع در هلند، تأثیر بسزایی در کاهش اثرات جزایر گرمایی در پی داشت و دستاوردهایی بزرگ برای مردم و مقامات به حساب آمد. همه این‌ها نشان از نقش مشارکت مردمی در به حداقل رساندن اثرات بحران‌ها دارد که بدون شک پیاده‌سازی آن‌ها در مقیاس بزرگ‌تر می‌تواند نتایجی شگفت‌انگیز به بار آورد.

اگرچه پروژه‌های اقلیمی شهری در بسیاری از نقاط دنیا اثربخش واقع شده است با این حال، وقایعی طبیعی که اخیراً در سراسر جهان به وقوع پیوسته، مدیران شهرهای مختلف را به اتخاذ و تکرار رویکردهای مناسب سوق داده است. به عنوان مثال، مدیران نیویورک آمریکا به ایجاد بام‌باغ‌ها پرداخته و مقامات کلانشهر کلمبیایی مدلین اقدام به گسترش جنگل‌های شهری کرده‌اند و این در حالی است که شهردار پایتخت عربستان سعودی نیز در افزایش کاشت درخت کوشیده است.

پیامدهای مشارکت مردمی در حل بحران اقلیمی شهرها

در بعضی از پروژه‌ها، رویکردهایی هوشمند برای کاهش اثرات اقلیمی پیاده شده است که از نمونه‌های موفق شهرها با این استراتژی می‌توان به "نئوم" در عربستان سعودی اشاره کرد که در آن، فناوری‌های هوشمند بر طراحی شهری حاکم است. در نئوم که به عنوان اولین شهر هوشمند اقلیمی جهان شناخته شده است، هیچ خودروی موتوری حق تردد در خیابان‌ها را ندارد که در نتیجه، انتشار گاز دی اکسید کربن در آن بسیار پایین است و به تبع، اثری از جزایر گرمایی احساس نمی‌شود.

در سیدنی استرالیا، طراحی شهر به شکل اسفنجی انجام شده است به این صورت که آب‌های آلوده در منابعی ذخیره می‌شود تا در مواقع نیاز، مورد تصفیه و استفاده قرار گیرد. البته از این آب‌ها برای شستشوی خودروها، آبیاری باغ‌ها و سایر موارد مشابه بهره گرفته می‌شود تا از مصرف آن به عنوان آب آشامیدنی یا سایر موارد بهداشتی مشابه خودداری به عمل می‌آید.

پیامدهای مشارکت مردمی در حل بحران اقلیمی شهرها

بدیهی است که مدیران می‌توانند با خلاقیت و سهیم‌سازی مردم در تصمیم‌گیری‌های مهم شهرهایی پایدارتر، زیست‌پذیرتر و دوستدار محیط زیست ایجاد کنند که البته دستیابی به این هدف به راحتی امکان‌پذیر نیست و مشارکت گسترده اجتماعی را می‌طلبد.

کد خبر 523369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.