سهام عدالت تاثیری در افزایش رفاه مردم نداشته است

یک اقتصاددان گفت: اگر سهام دولتی بدون افزایش تولید ملی، بین مردم توزیع شود، در رفاه تأثیر عمده‌ای نخواهد داشت، توزیع درآمد الزاماً منجر به افزایش درآمد نخواهد شد و فقط اگر با افزایش تولید ملی همراه باشد رفاه مردم را افزایش می‌دهد.

مرتضی افقه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دیدگاه اقتصادی دولت سیزدهم با دولت نهم و دهم تقریباً یکسان است، اصل این موضوع مطلوب است اما در دولت نهم و اکنون ابزارهای مناسبی برای پیاده‌سازی این دیدگاه به کار گرفته نشد.

وی افزود: یکی از این ابزارها سهام عدالت و پس از آن هدفمندی یارانه‌ها بود که هیچیک به خوبی اعمال نشد، می‌توان گفت سهام عدالت با الگوگیری از کشورهای اروپای شرقی پس از دوره سوسیالیسم، پیاده‌سازی شد که شواهد نشان می‌دهد در این کشورها نیز چندان موفق نبوده است.

سهام عدالت تأثیر چندانی بر بهبود توزیع ثروت نداشته است

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: طرح سهام عدالت از دولت نهم اجرایی شده و عده‌ای بر این اساس در بنگاه‌های دولتی مشارکت داده شدند، اما این طرح تأثیر چندانی بر بهبود توزیع ثروت نداشته است.

افقه اضافه کرد: توزیع ثروت یکی از ابزارهای توزیع درآمد است، اما لازم است همزمان ثروت نیز همزمان افزایش یابد، بنابراین اگر در شرایطی که ثروت و درآمد ملی ثابت است، اقدام به توزیع آن شود، منجر به فقیر شدن تعداد بیشتری از مردم خواهد شد.

وی تصریح کرد: این نوع توزیع درآمد بدون بهبود ضریب جینی، مردم را در فقر به یکدیگر شبیه کرده است، بنابراین اقدامی که در دوره آقای احمدی نژاد برای سهام عدالت انجام شد، حتی اگر در آن زمان منجر به توزیع درآمد بین مردم شده باشد، به دلیل اینکه اصل درآمد، تولید ملی و ثروت کاهش یافته است، فقط توزیع درآمد در جهت برابر کردن مردم در فقر بوده است.

اضافه کردن جاماندگان به سهام عدالت نیز همان نتایج گذشته را به دنبال دارد

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: اضافه کردن جاماندگان به سهام عدالت نیز همچون اقدامی است که پیش از این انجام شده است، زیرا اگر سهام دولتی بدون افزایش تولید ملی، بین مردم توزیع شود، در رفاه تأثیر عمده‌ای نخواهد داشت، توزیع درآمد الزاماً منجر به افزایش درآمد نخواهد شد و فقط اگر با افزایش تولید ملی همراه باشد رفاه مردم را افزایش می‌دهد.

فقر بین مردم تقسیم شده است

افقه با اشاره به اینکه رفاه به معنای افزایش قدرت خرید و احساس آرامش است، اضافه کرد: اکنون به دلیل تحریم‌ها و سیاست‌گذاری‌های بد، تولید ملی در شش سال اخیر به شدت کاهش پیدا کرده که توزیع آن فقر را بین مردم تقسیم کرده است.

وی تصریح کرد: این طرح در کوتاه مدت منجر به کاهش درآمد دولت می‌شود اما در بلند مدت با کسر سود به دولت باز می‌گردد، البته همه این صحبت‌ها در تئوری است، این طرح نه آن قدرها به مردم کمک کرده و نه تأثیری در درآمدهای دولت داشته است.

کد خبر 523318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.