کرونا فعالیت‌های نجومی را محدود کرد

«متأسفانه طی دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا فعالیت‌های این مرکز مثل استهلال ماه مبارک رمضان به صورت آنلاین انجام شد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرکز آموزشی نجوم ادیب وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان در منطقه ۶ اصفهان قرار گرفته و از سال ۱۳۷۴ فعالیت خود را با برگزاری اولین نمایشگاه نجوم و اخترشناسی آغاز کرد. این مرکز دارای نمایشگاه دائمی نجوم و اخترفیزیک، دوره‌های آموزشی، رصدهای عمومی آسمان شب، باشگاه نجوم اصفهان، سینما دانش، کافه نجوم و برنامه‌هایی برای رصد خارج از شهر (ویژه خانواده‌ها) است.

هدف از تأسیس این مرکز ترویج علم نجوم به صورت همگانی است. برای آشنایی بیشتر با این مرکز با مهری نقوی، مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

فعالیت‌های مرکز نجوم ادیب بیشتر در کدام بخش متمرکز است؟

این مرکز در دو بخش اصلی کلاس‌های آموزشی و فعالیت‌های فوق برنامه برای رده سنی کودکان تا بزرگسالان فعالیت می‌کند. میزان شهریه و سرفصل‌های آموزشی در این مرکز مورد تائید سازمان فرهنگی، تفریحی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است. فعالیت‌های فوق برنامه بیشتر به صورت مناسبتی و با توجه به رویدادهای نجومی و در زمینه علومی مانند هوا و فضا، اختر و فیزیک برگزار می‌شود.

آیا مرکز نجوم ادیب امکان برگزاری برنامه‌های رصدی را دارد؟

بله، "نجوم" و "رصد" دو واژه جدایی ناپذیرند؛ اکثر مردم نجوم را به رصد اجرام آسمانی می‌شناسند. پیش از همه‌گیری کرونا رصدهای عمومی ویژه خانواده‌ها را در برنامه مرکز گنجانده بودیم؛ در ابتدا تشکیل مرکز حضور در برنامه‌های رصدی به‌صورت رایگان بود، اما در این چند سال اخیر هزینه مختصری از افراد دریافت می‌شود. کلیه رصدهای این مرکز با حضور کارشناسانی که روزی نجوم‌آموز همین مرکز بوده‌اند، انجام می‌شود؛ در واقع یکی از شاخصه‌های اصلی در این مرکز استفاده از دانش خود نجوم‌آموزان است.

زمان خاصی برای برگزاری رصدهای عمومی در این مرکز وجود دارد؟

بله؛ برنامه‌های رصد با توجه به رویداد نجومی مانند: ماه گرفتگی، خورشید گرفتگی، مقارنه‌، اجتماعات سیاره‌ها و رصدهای دیگر که ممکن است شاهد آن‌ها باشیم، برگزار خواهد شد.

آیا این مرکز با ستاد استهلال همکاری می‌کند؟

بله؛ از آنجایی که ایده تشکیل این مرکز نجوم توسط علیرضا بوژمهرانی مطرح شده و خوشبختانه عضو ستاد استهلال رهبری است؛ برنامه استهلال یکی از برندهای مجموعه نجوم ادیب است. در حال حاضر برخی کارشناسان مرکز نجوم ادیب با ستاد استهلال همکاری مثبتی دارند؛ مهدی رحیمی یکی از اعضای برجسته ستاد استهلال است که فعالیت بالقوه‌ای با مرکز نجوم ادیب اصفهان دارد و یکی از افتخارات این مجموعه است.

در دوران کرونا، آیا این مرکز فعالیت داشته است؟

بله؛ اما متأسفانه طی دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا فعالیت‌های این مرکز مثل استهلال ماه مبارک رمضان به صورت آنلاین انجام شد، اما در واقع نجوم علمی است که نیاز به فعالیت حضوری دارد. امسال حتی به صورت آنلاین نیز برنامه‌ای نداشتیم.

کد خبر 523290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.