عبدالملکی: پلتفرم ملی اشتغال ایجاد می‌شود

تهران-ایرنا- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دومین نشست ستاد اشتغال قرارگاه رفاه مردم گفت: هدف از نشست‌های ستاد، ایجاد پلتفرم ملی اشتغال با هدف تبادل اطلاعات و جمع‌بندی عملکرد دستگاه‌های مختلف است.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حجت‌الله عبدالملکی که به دلیل سفر به تاجیکستان پیام صوتی برای اعضای این نشست ارسال کرده بود، با اعلام اینکه منظور از پلتفرم، ایجاد یک الگو و نظام ایجاد اشتغال است، اظهار کرد: در این پلتفرم مشخص می‌شود بانک‌ها، اصناف، تعاونی‌ها، بخش خصوصی، متولیان بازار، دیپلماسی اقتصاد خارجی چگونه باید در زمینه اشتغال آفرینی کار کنند.

وی افزود: این پلتفرم باید یک نظریه مبنا و اصلی داشته باشد و به نحوی تنظیم شود که همه بازیگران آن بر اساس ضوابط خود، ایفای نقش کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: پلتفرم ملی اشتغال باید حداکثر انطباق را با شرایط، محدودیت‌ها و سیاست‌های دستگاه‌ها داشته باشد و یک نوع هماهنگی ایجاد کند.

عبدالملکی گفت: این موضوع می‌تواند با همکاری خود دستگاه‌ها برای مشخص کردن یا حتی تغییر نقش آنها انجام شود، به عبارت دیگر قرار است یک هم افزایی و انسجام اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه ستون فقرات این پلتفرم، جامعه مخاطب ما هستند، توضیح داد: اولویت اول، بیکاران و اولویت دوم، صاحبان مشاغل غیر رسمی با درآمد پایین است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماع تاکید کرد: پلتفرم ملی اشتغال باید به نحوی طراحی شود که هر نهادی به تعدادی از این کدهای ملی که یا بیکار هستند یا کار شایسته ندارند، خدماتی در راستای ایجاد اشتغال ارائه کند.

عبدالملکی افزود: در این باره، بانک‌ها می‌توانند در زمینه تأمین مالی، وزارتخانه‌ها در حوزه‌های مربوط به بروکراسی و قوانین، اصناف در مورد بازاریابی و بازار رسانی کمک کنند.

وی الحاق ایران به سازمان شانگهای را اتفاق مهمی در سطح بین‌المللی دانست و گفت: این عضویت که پس از سال‌ها اتفاق افتاد، گشایش‌های خوبی را برای کشور ایجاد می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماع اظهار کرد: علت حضور من در تاجیکستان امضای دو تفاهم نامه با وزارت تندرستی این کشور در خصوص همکاری در زمینه آسیب‌های اجتماعی، افراد دارای معلولیت و حمایت‌های اجتماعی و با وزارت محنت، مهاجرت و شغل در زمینه تبادل تجربیات در حوزه‌های سیاست‌های اشتغال، مهارت آموزی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، بازرسی و بهداشت کار بود.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور تاکید دارد که حوزه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان موتور محرکه اشتغال کشور کار را پیش ببرد تا نتایج آن حاصل شود.

وی تاکید کرد: هدف ما در ستاد اشتغال قرارگاه رفاه مردم این است که در خصوص ایجاد پلتفرم ملی اشتغال به تفاهم و جمع بندی برسیم.

هدف سامانه ملی اشتغال؛ تبادل اطلاعات و جمع‌بندی عملکردها

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماع با بیان اینکه نرم افزار اولیه این کار به عنوان «سامانه ملی اشتغال» توسط معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال تهیه شده است گفت: این نرم افزار باید توسط افراد تکمیل و سپس اتصال نهادها و سازمان‌ها به آن انجام شود.

عبدالملکی با تاکید بر اینکه هدف پلتفرم اشتغال ملی، تبادل اطلاعات و جمع بندی عملکردهاست گفت: در این پلتفرم، برنامه‌های متعارف دستگاه‌ها برای ایجاد اشتغال هم دیده می‌شود.

وی افزود: در این وب سایت ملی، خدمات دستگاه‌های مختلف در خصوص جامعه هدف هم قابل دسترسی خواهد بود و در این سامانه ثبت می‌شود و ما می‌توانیم گزارش نقش دستگاه‌ها در ایجاد اشتغال را ارزیابی کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماع تاکید کرد: اگر بتوانیم به درستی این پلتفرم را طراحی و نقش‌ها را تعیین کنیم، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بودجه مناسبی برای ایفای این نقش‌ها در نظر خواهیم گرفت.

عبدالملکی گفت: در بودجه ۱۴۰۰، ۳۲ هزار میلیارد تومان برای اشتغال و تولید، تخصیص داده شده بود ولی نظام تخصیصی آن به درستی مشخص نبود.

وی خطاب به اعضای ستاد اشتغال قرارگاه رفاه مردم گفت: قطعاً با کمک شما یک جریان جدیدی از برنامه اشتغال زایی ایجاد خواهیم کرد و با این پلتفرم ملی، یک الگوی قابل عرضه به دنیا خواهیم داشت که می‌توانیم به کشورهای همسایه و دوست عرضه کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد کرد: نهادهایی که خارج از دولت، برنامه‌های اشتغال دارند مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج سازندگی، بنیاد علوی، بنیاد برکت، آستان قدس رضوی، برای تکمیل اطلاعات سامانه ملی اشتغال کمک کنند و برنامه‌های اشتغال خود را با کد ملی افراد در سامانه ثبت و بارگذاری کنند تا اشتراک گذاری اطلاعات به درستی اتفاق بیفتد.

عبدالملکی اظهار امیدواری کرد: مردم در سال ۱۴۰۱، فضای اشتغال خوبی را تجربه کنند.

فقط اشتغال قطعی در سامانه ملی اشتغال ثبت می‌شود

عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال در این نشست با ارائه توضیحاتی در خصوص سامانه ملی اشتغال و نحوه ارتباط نهادهای عضو قرارگاه به آن گفت: شغلی که به طور قطعی ایجاد شود، برای ما ملاک است؛ شغلی که در نهادهای بیمه‌گر مثل تأمین اجتماعی یا صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان و عشایر یا صندوق‌های دیگر ثبت شود و با شغلی که اداره مالیات، فرد شاغل را به عنوان مودی مالیاتی بشناسد.

وی افزود: سامانه ملی اشتغال کمک می‌کند داده‌ها را در بخش عرضه و تقاضا تدقیق کنیم و دسترسی بهتری به آن داشته باشیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دو هفته آینده کار اطلاعات گیری از نهادهای عضو انجام و سپس کار راستی آزمایی داده‌ها انجام خواهد شد.

کد خبر 523223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.