خشکی زاینده رود؛ علت اصلی فرونشست زمین در اصفهان است

استادیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه پیام نور اصفهان گفت: علت اصلی فرونشست زمین در اصفهان خشکی زاینده رود، کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و برداشت از چاه‌های موجود در شهر و اطراف آن است.

مهدی ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: استفاده صحیح از منابع آب‌های زیرزمینی برای پیشگیری از پیش روی فرونشست زمین بسیار تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه علت اصلی افزایش استفاده از آب‌های زیرزمینی، دشوار شدن دسترسی به آب‌های سطحی است، افزود: در صورت جاری بودن رودخانه زاینده رود، منابع زیرزمینی تغذیه شده و مانع فرونشست زمین می‌شود، زیرا امکان استفاده از آب‌های سطحی فراهم است.

استادیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه پیام نور اصفهان ادامه داد: وقتی آب در بستر رودخانه زاینده رود جاری باشد، منابع آب‌های زیرزمینی تقویت شده و به جهت استفاده از چاه‌های نیمه عمیق، نیازی به دسترسی به اعماق نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه علت اصلی فرونشست زمین در اصفهان خشکی زاینده رود، کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و برداشت از چاه‌های موجود در شهر و اطراف آن است، گفت: افزایش بهره‌برداری‌ها از منابع موجود باعث کاهش آب‌های زیر زمینی و تشدید پدیده فرونشست شده که با راهکارهای مطالعاتی می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

ابراهیمی تصریح کرد: فرونشست زمین یک پدیده برگشت ناپذیر است به طوری که اگر سطح آب‌های زیرزمینی به شرایط قبل بازگردد، باز هم جبران ناپذیر است، اما می‌توان با برنامه ریزی صحیح و اقدامات لازم از پیشروی آن جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف به عنوان موضوعی مهم و اساسی، گفت: در گذشته از منابع در اختیار از جمله آب و خاک به درستی استفاده می‌شد و مردم اجازه نمی‌دادند این منابع به راحتی از چرخه مصرف خارج شود.

استادیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه پیام نور اصفهان ادامه داد: باید بسیاری از الگوهای زندگی را اصلاح کنیم؛ به عنوان مثال در ژاپن به جای استفاده از آب تصفیه شده و شرب برای دفع فاضلاب سرویس بهداشتی، از آب‌های خاکستری حاصل از شست و شو استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از آب مصرفی ماشین‌های ظرف‌شویی و لباسشویی میزان مصرف را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: شست و شوی خودرو، فرش، حیاط منازل و کوچه با استفاده از آب آشامیدنی عادتی اشتباه است که باید فراموش شود.

ابراهیمی گفت: اصلاح الگوهای سبک زندگی، استفاده درست از آب در بخش کشاورزی و تغییر الگوی کشت از محصولات پُر نیاز آبی همچون برنج و ذرت علوفه‌ای به محصولات کم نیاز آبی همچون زعفران، پسته و انار همچنین استفاده از گونه‌های کم نیاز آبی برای توسعه فضای سبز شهرها از دیگر راهکارهای کاهش منابع آبی است.

کد خبر 523220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.