بورس امروز یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

انتظار می‌رود شاخص انتظار کل به محدوده یک میلیون و ۳۹۰ تا ۴۰۰ هزار واحد بازگردد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ یکشنبه ۲۸ شهریورماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۲۹ هزار و ۷۴۱ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش هشت هزار و ۹۳۸ واحدی در سطح ۴۳۱ هزار و دو واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۲.۰۵ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۲.۰۳ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۵۲۸ واحدی به سطح ۲۱ هزار و ۴۶۸ واحد رسید.

بورس امروز یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۴ هزار و ۱۳۰ و ۱۴۲ هزار و ۷۱۹ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب هفت میلیارد و ۲۲۳ میلیون و سه میلیارد و ۲۱ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

انتظار بازگشت شاخص در محدوده یک میلیون و ۳۹۰ تا ۴۰۰ هزار واحد را داریم.

بورس امروز یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار مهم

بانک مرکزی: فعلاً نیازی به تغییر نرخ سود بانکی نیست

در گزارش ماهانه متغیرهای کلان اقتصادی بانک مرکزی آمده است: با توجه به کاهش انتظارات تورمی و لذا کاسته شدن از شدت منفی بودن نرخ سود حقیقی، فعلاً ضرورتی برای تغییر نرخ سود سیاستی دیده نشده است. چنانچه تحولات قیمت دارایی‌ها نشانه‌ای از افزایش انتظارات تورمی باشد و روند نزولی نرخ سود بازار بین‌بانکی تداوم یابد، ممکن است اعمال برخی تغییرات در دالان نرخ سود ضرورت یابد.

علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران گفت: عرضه اولیه به روش ترکیبی برای شرکت‌های پر ریسک است و مشمول بورس تهران نمی‌شود. روش ترکیبی مخصوص شرکت‌هایی است که پروژه‌ای هستند و آینده بازار محصولات و خدمات این شرکت‌ها متناسب با سیکل‌های اقتصادی ابهام بیشتری دارد، خواهد بود و در بورس تهران نیازی به استفاده از این روش نیست و همچنان روش عرضه سهام در بورس تهران بوک بیلدینگ است.

وی درباره لغو فروش خودکار عرضه اولیه‌ها تصریح کرد: این یک فرایندی است که در بورس و فرابورس انجام می‌شود و یک رابطه تعریف شده بین مشتری و کارگزاری‌ها است و مشتری به برخی از کارگزاری‌ها این درخواست را داده است.

ظرفیت پالایش نفت ایران ۱.۵ برابر می‌شود

وزیر نفت گفت: برنامه نخست افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های کنونی (چه آنها که خوراک نفت خام دارند و چه آنها که از میعانات گازی استفاده می‌کنند) از نظر کیفیت و کمیت فرآورده‌های نفتی و برنامه دوم ساخت پالایشگاه‌های جدید یا همان پتروپالایشگاه‌ها است.

اوجی اضافه کرد: مجوزی که همسو با تنفس خوراک داده شده است، می‌تواند مشوق خوبی برای سرمایه‌گذاران باشد و با توجه به توان سرمایه‌گذارانی که شناسایی شدند (که حتی به برخی مجوز خوراک هم داده شده است)، بی‌شک ظرف سه تا چهار سال آینده ظرفیت پالایشی را افزایش می‌دهیم.

افزایش ۱۵۰ درصدی نرخ حمل و نقل دریایی در حوزه ایران

زمزمه‌های افزایش قیمت‌ها از فروردین ۹۹ شنیده می‌شد اما افزایش قیمت از انتهای آوریل ۲۰۲۱ و اوایل سال ۱۴۰۰ شروع شد به طوری که در حال حاضر قیمت‌ها در منطقه ایران بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش قیمت یافتند، یعنی نرخ اجاره کشتی کانتینری که پیش از این بازه زمانی ۲۵۰۰ دلار بوده امروز به ۸ هزار دلار رسیده است که به تبع آن نرخ حمل کشتنی فله هم افزایش یافت.

مسعود دانشمند، عضو هیأت مدیره کانون مؤسسات حمل و نقل در خصوص افزایش قیمت‌ها به دلیل انحصار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایران، کشوری محصور در خشکی نیست؛ از این رو نباید فکر کنیم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) تنها خط کانتینری قابل اعتنا در ایران است و انحصاری را به وجود آورده که در این انحصار قیمت‌ها را به نفع خود افزایش می‌دهد.

دولت می‌تواند ۴۷ درصد از سهام عدالت قبلی را به جاماندگان اختصاص دهد

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: دولت می‌تواند ۴۷ درصد از سهام عدالت که دولت قبلی به نفع خود مصادره کرد را برای تخصیص به جاماندگان سهام عدالت پرداخت کند.

اخبار شرکت‌ها

فارس: صعود «هلدینگ خلیج فارس» در رتبه‌بندی مؤسسه ‏ ICIS

فارس بر اساس گزارش رسمی مؤسسه بین‌المللی ‏ICIS، با سه پله ارتقا، میان ۱۰۰ شرکت شیمیایی و پترو شیمیایی جهان در جایگاه ۳۷ ایستاد.

در این ارزیابی که بر اساس اطلاعات فروش سال ۲۰۲۰ انجام ‏شده، هلدینگ خلیج فارس موفق به فروش ۸ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار محصول شده، به‌طوری که سود عملیاتی این شرکت با ۴۴.۱ درصد افزایش به سه میلیارد و ۱۳۴ میلیون دلار رسیده، همچنین میزان سرمایه‌گذاری شرکت در بخش پژوهش ‏و توسعه نیز شش درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشته است.‏

تاصیکو، شستا: اخذ جواز تأسیس کارخانه‌ی طلای سقز

شرکت توسعه معادن طلای کردستان موفق به اخذ جواز تأسیس کارخانه طلای سقز جهت استحصال شمش طلا شد. بر اساس مجوز صادره این شرکت می‌تواند سالانه ۲۴۰ کیلوگرم شمش طلا تولید کند.

شرکت توسعه معادن طلای کردستان وابسته به شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین (تاصیکو) و شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) است. این شرکت پیش‌تر توانسته بود گواهی کشف با ذخیره قطعی ۱۰.۳ میلیون تن و نیز ذخیره احتمالی ۲۵ میلیون تن کانسنگ با عیار ppm1.2 را دریافت کند.

بازارهای جهانی

مصرف نفت چین در ۲۰۲۶ به اوج می‌رسد

ما یونگ شنگ، مدیر ارشد سینوپک اعلام کرد: مصرف نفت چین در سال ۲۰۲۶ به اوج خود یعنی حدود ۱۶ میلیون بشکه در روز و مصرف گاز طبیعی این کشور آسیایی هم تا سال ۲۰۴۰ میلادی به اوج می‌رسد.

نفت بیش از آنکه برای تولید سوخت استفاده شود برای خوراک تولید مواد شیمیایی استفاده می‌شود.این شرکت قصد دارد به‌طور میانگین ظرفیت فرآوری نفت خام پالایشگاه خود را به ۱۰ میلیون تن در سال یا ۲۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

نقشه بازار بورس

بورس امروز یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 523203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 0
    قطعا من دیگه اگر بتونم پولمه بردارم حتی اگر هر روز سبز بشه دیگه به بورس ورود نمیکنم چون هم مردم داخل بورس ضرر میکنن هم استرس بیجهت میبینن
  • حسین IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 0
    کاش جلوی استخراج طلاهای منطقه کردستان رو می گرفتند ، این ثروت مطلق به مردم است نه دولت