نصب دستگاه باران سنج در ۷ ایستگاه سنجش کیفیت هوا

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد از نصب هفت دستگاه باران سنج در کلانشهر مشهد خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، هفت دستگاه باران سنج با قابلیت رصد و پایش میزان بارش به صورت لحظه‌ای در سطح شهر مشهد نصب شده است.

محمد پذیرا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در سال‌های اخیر توسعه گسترده‌ای در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در کلانشهر مشهد صورت گرفته به طوری که در حال حاضر ۲۳ ایستگاه سنجش ثابت و یک ایستگاه سنجش پرتابل در شهر مشهد به منظور رصد لحظه‌ای وضعیت کیفیت هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در میزان کیفیت هوا در کلانشهرها، بارندگی و میزان آن است؛ چرا که بسیاری از ذرات معلق، آلاینده‌ها و گرد و غبار در اثر بارش نزولات آسمانی از ترکیب هوا خارج شده و به تبع آن کیفیت هوا بهبود پیدا می‌کند.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد ادامه داد: در همین راستا با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، هفت دستگاه باران سنج با قابلیت رصد و پایش میزان بارش به صورت لحظه‌ای، در سطح شهر مشهد نصب شده است. استفاده از اطلاعات ایستگاه‌های سنجش باران در تصمیم گیری‌های مدیریت شهری مانند طراحی کانال‌ها، شدت باران‌های فصلی و … از سایر اهداف نصب این ایستگاه‌ها است.

وی افزود: بررسی داده‌های این ایستگاه‌ها نشان می‌دهد میزان بارش از ابتدای سال آبی جاری، (اول مهر ماه ۱۳۹۹ تاکنون) در کلانشهر مشهد، ۹۵ میلی‌متر بوده و این در حالی است که این میزان در سال آبی قبل، بیش از ۲۹۰ میلیمتر ثبت شده که نشان از کاهش ۶۷ درصدی میزان بارش‌ها نسبت به سال قبل دارد.

پذیرا خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی در کلانشهر مشهد، مدیریت شهری در سال‌های اخیر در راستای کاهش استفاده از منابع آبی و بهره برداری از منابع آبی قابل بازیافت نظیر آب‌های خاکستری، اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است تا میزان مصرف آب مورد نیاز در فضای سبز شهری به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.

وی افزود: در این میان می‌توان به اقداماتی نظیر اجرای شبکه جداسازی آب شرب از آب خام، استفاده گسترده از گونه‌های گیاهی بومی و کم آب طلب، ارائه تسهیلات تشویقی به شهروندان در زمینه بازچرخانی آب‌های خاکستری و… اشاره کرد.

کد خبر 523198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.