پیوست نگاری فرهنگی در شهرداری به صورت تخصصی بررسی شود

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: فقدان پیوست فرهنگی در طرح‌ها و پروژه‌های شهری موجب از بین رفتن هویت‌های محلی، کاهش انسجام سرمایه‌های اجتماعی در سطوح کلان، تغییرات محسوس در تعاملات اجتماعی و اختلال در کسب و کارهای خرد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منوچهر مهروی پور امروز (یکشنبه) در دهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان که با حضور دو تن از نمایندگان شهرستان اصفهان در مجلس برگزار شد، اظهار کرد: مشکلات امنیتی، سیاسی و اقتصادی زیادی در شهر وجود دارد که باید به صورت عملیاتی و مجموعه‌ای به آن‌ها نگاه کرد.

وی افزود: موضوعاتی چون توسعه سرانه فضاهای ورزشی، اماکن فرهنگی، فضای سبز و کمبود فضاهای درمانی و آموزشی در مناطق کمتر برخوردار و غفلت از افزایش جمعیت در این مناطق از مشکلات عمده شهر است که باید با محورها و برنامه‌های خاص و همراهی دولت و مجلس و مشارکت بخش خصوصی به رفع آن‌ها پرداخت.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اراضی رها شده در منطقه هشت شهرداری اصفهان گفت: بافت‌های فرسوده و ریزدانه‌های موجود در این بافت‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد و از وزیر مسکن و شهرسازی تقاضای تبدیل وضعیت آن‌ها را داریم.

مهروی پور همچنین در نطق پیش از دستور خود با گرامیداشت یاد و خاطره دفاع مقدس اظهار کرد: اقتدار و استقلال و عظمت ایران اسلامی مرهون استقامت، پایداری و از خود گذشتگی غیور مردان و شیر زنانی است که در لبیک به فرمان امام خمینی (ره) حماسه‌های ماندگاری را رقم زدند.

وی ضمن گرامیداشت ایام اربعین و مراسم سوگواری امام حسین (ع) افزود: در ایام اربعین در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اتفاقاتی قرار است در شهر رقم زده شود و به وسیله آن خدمتگزار عزاداران حسینی خواهیم بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تا به امروز پروژه‌های زیادی توسط مجموعه‌های مختلف و شهرداری انجام شده است، اما نگرانی‌هایی همواره وجود داشته و خواهد داشت که البته در صورت عدم بررسی و شناخت پیامدهای احتمالی ناشی از اجرای این طرح‌ها و نپرداختن به پیوست فرهنگی چالش‌های جدی فراروی کلانشهر اصفهان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص اینکه باید پیوست فرهنگی در طرح‌های گوناگون در کشور تنظیم شود، تصریح کرد: قوانین و اسناد بالادستی در کشور بر نخستین بند از سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه و نیز نظام نامه پیوست فرهنگی تاکید دارند. از این رو برای احقاق این مهم در بررسی آثار احتمالی طرح‌ها و پروژه‌های شهری مانند احداث پل گذرگاه بوستان، مراکز تفریحی و تجاری لازم است به پیامدهای فرهنگی و اجتماعی با نگاه عمیق پرداخته شود.

مهروی پور خاطر نشان کرد: فقدان پیوست فرهنگی طرح‌ها و پروژه‌های شهری موجب بروز تغییرات نامطلوبی می‌شود. از بین رفتن هویت‌های محلی، کاهش انسجام سرمایه‌های اجتماعی در سطوح کلان، تغییرات محسوس در تعاملات اجتماعی و اختلال در کسب و کارهای خرد نمونه‌ای از این آسیب‌ها است. ضرورت دارد شهروندان نسبت به تغییرات اجتماعی ناشی از پروژه‌ها آگاه و در آن‌ها مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: متأسفانه در کلانشهر اصفهان هنوز آن طور که باید پیوست نگاری فرهنگی صورت نگرفته است. امروز و در روزهای ابتدایی فعالیت شورای اسلامی شهر، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با راه اندازی کمیته‌های تخصصی به این موضوع به صورت جدی نگاه کرده است از این رو از شهردار جهان شهر اصفهان می‌خواهیم با تشکیل کارگروه ویژه پیوست فرهنگی در شهرداری از این پس تمام پروژه‌ها را بر اساس پیوست فرهنگی اولویت بندی و رتبه بندی کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نزدیک شدن به هفته‌های اول مهرماه، جشنواره کودک و حضور هنرمندان در شهر گفت: نسبت به این جشنواره و عملکرد و برنامه‌های آن اطلاعاتی نداریم و از این رو از مجموعه روابط عمومی و معاونان فرهنگی مربوط می‌خواهیم نسبت به این موضوع گزارش ارائه دهند و ما را از نتایج برگزاری جشنواره در سال‌های قبل مطلع کنند.

کد خبر 523184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.