ایجاد توازن میان حوزه‌های علم و فناوری و فرهنگ ضروری است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از اعضای این شورا که در محل وزارتخانه برگزار شد، بر ضرورت ایجاد توازن حوزه‌های علم و فناوری و حوزه فرهنگ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد.

به گزارش ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی گفت: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان شورای بالادستی و خود را موظف به اجرایی کردن مصوبات آن بداند. دبیرخانه‌ای ایجاد شده تا همه قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را احصا کند.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر قرارگاه فرهنگی کشور، افزود: مقام معظم رهبری همواره در موضوعات اقتصادی فرموده‌اند که خود را تابع نظرات و جمع‌بندی‌های کارشناسان این حوزه می‌دانم، ولی در حوزه فرهنگ ایشان همواره صاحب نظر هستند و این نشان از اهمیت این حوزه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت شورای فرهنگ عمومی کشور، ادامه داد: یکی از کارهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش شورای فرهنگ عمومی است و این شورا دارای ظرفیت‌های بسیاری است. در دیدار اخیر با برخی علما در شهر قم بر توجه بر نظرات این بزرگواران تاکید شد. در این دوره به حوزه علمیه با نگاه نظریه‌پردازی نظام می‌نگریم و از آن بهره خواهیم برد.

اسماعیلی در ادامه به بودجه فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: برای اصلاح ساختار بودجه، شورایی را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل دادیم و در این شورا آسیب‌شناسی صورت می‌گیرد و امیدواریم مساله بودجه حل شود.

وی اضافه کرد: من با این نگاه مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را قبول کردم که با کمک و همکاری صاحبان فکر می‌توانم کاری انجام دهم و برای خود برای مدت چهار سال سه برنامه کوتاه مدت در شش ماه، میان مدت در دو سال و بلند مدت در نظر گرفته‌ام و تلاش می‌کنم این برنامه‌ها را به برنامه اقدام روشن و مشخص با نتایج معلوم تبدیل کنم. ریل‌گذاری‌ها در این حوزه باید تغییر کند و حتماً از ظرفیت جریان‌های مؤمن انقلابی استفاده خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش و جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: این شورا مجموعه‌ای طیب برای انقلاب اسلامی است و دستاوردهای مهمی در طول سال‌ها داشته است. علم و فناوری و فرهنگ دو بال این شورا به شمار می‌آید. در حوزه فناوری اقدامات خوبی را شاهد بوده‌ایم و بخش فرهنگ آن باید تقویت شود و باید شورا بتواند بین این دو حوزه توازن ایجاد کند.

اسماعیلی با اشاره به ضرورت وجود پیوست فرهنگی برای ارائه هر طرح در کشور گفت: در هیأت دولت تصویب شده که هر طرحی که به دولت ارائه می‌شود باید دارای پیوست فرهنگی و پیوست عدالت باشد.

وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم از ظرفیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رفع خلاءهای قانونی در حوزه سیاستگذاری و قانونگذاری بهره ببریم. خود را تابع قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌دانیم و امیدواریم همکاری‌های خوبی با هم داشته باشیم.

باید شاخص‌های تمدن نوین اسلامی را اجرایی کنیم

سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری لازم است شاخص‌های تمدن نوین اسلامی را شامل عدالت اجتماعی، رفع تبعیض اجتماعی، ایجاد امنیت و آسایش مردم، تأمین نیازهای اساسی جامعه مانند آب، برق، گاز و… اجرایی کنیم که بنیان این کار بر عدالت استوار است.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارتخانه بنیادی و مهمی از لحاظ سوابق تاریخی و تأثیرگذاری و تنوع موضوعاتی است که پوشش می‌دهد. حضور دکتر اسماعیلی به عنوان یک شخصیت علمی و فرهنگی در این وزارتخانه می‌تواند باعث تقویت ظرفیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی مصوبات و اسناد این شورا، ادامه داد: بنای ما در این شورا احترام به اقدامات و کارهای گذشته است و توجه به تجربه‌ها و ماندگاری آن مهم است. این شورا به مثابه یک خط ثبات کشور بوده و در این سال‌ها همواره ظرفیت ثبات آفرین در حوزه علم و فناوری داشته و اهتمام حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به این شورا جدی بوده و هست. بنابراین این شورا ظرفیت خوبی دارد و سرمایه‌اش اعضای حقیقی و حقوقی آن است.

وی افزود: کار و فعالیت در حوزه فناوری سهل‌تر از فعالیت در حوزه فرهنگ است. زیرا حوزه فرهنگ با اراده افراد سر و کار دارد و کار پیچیده‌ای است. کار اشتباهی است اگر در حوزه فرهنگ با انسان‌ها صنعتی رفتار شود.

عاملی تصریح کرد: در حوزه فرهنگ بیشتر گرفتار کار اجرایی هستیم و باید زمانی را برای کار فکری در این حوزه اختصاص بدهیم.

کد خبر 523172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.