انتقاد رئیس شورای شهر اصفهان از جابه‌جایی غیراصولی جمعیت بین استان‌ها

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: جابه‌جایی جمعیت کاملا به عهده مردم بوده و این امر که آیا زیرساخت‌های لازم برای آن وجود دارد یا نه، اصلا در نظر گرفته نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی امروز (یکشنبه) در دهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان که با حضور دو تن از نمایندگان شهرستان اصفهان در مجلس برگزار شد، اظهار کرد: توجه به فراکسیون مدیریت شهری مجلس باید بیشتر شود، زیرا اکنون برخورد با شوراها مناسب نیست و وزیر کشور با یک بخشنامه حدود و اختیارات این نهاد را کم یا زیاد می‌کند.

وی با بیان اینکه این احساس در کشور وجود دارد که باید به شوراها تسلط داشته باشند، افزود: باید شوراهای شهر کشور رده‌بندی شود و مواردی که در مجلس برای پایتخت تصویب می‌شود به کلانشهرها تسری پیدا کند نه اینکه موضوعات مختلف به شوراها تحمیل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان از نمایندگان مجلس درخواست کرد که برای تخصیص منابع ملی به کلانشهرها حمایت کنند؛ اگر برای خانه‌های خالی و زمین‌ها بایر مالیات تخصیص داده می‌شود، باید سهم شهرداری‌ها نیز در نظر گرفته شود.

وی با انتقاد از بی‌توجهی به وضعیت حمل‌ونقل عمومی کلانشهرها، ادامه داد: نوسازی حمل‌ونقل عمومی در گذشته تقریباً رایگان بود، اما اکنون برای خرید هر اتوبوس چند میلیارد تومان هزینه به مدیریت شهری تحمیل می‌شود؛ نبود اعتبار کافی باعث فرسودگی ناوگان شده است، زیرا با بودجه محدود شهرداری‌ها، نوسازی امکان‌پذیر نیست و مدیریت شهری ناچار به وضع عوارض زیاد است.

ظرفیت‌های گردشگری اصفهان مورد توجه باشد

نورصالحی فرونشست زمین را یکی از تبعات هشداردهنده خشکی زاینده‌رود دانست و گفت: ظرفیت‌های گردشگری در اصفهان زیاد بوده و باید به آن توجه ویژه‌ای شود؛ سهم ویژه‌ای در این خصوص نمی‌خواهیم، اما توسعه شهرها باید به این سمت برود.

وی با بیان اینکه نخبگان زیادی از اصفهان در حال مهاجرت هستند، افزود: با توجه به اینکه دیگر امکان ایجاد صنایع آلاینده در اصفهان وجود ندارد، باید صنایع دانش‌بنیان که آلاینده و آب‌بر نباشد در این استان ایجاد شود تا نخبگان در اصفهان باقی بمانند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه باید برای جابه‌جایی جمعیت بین استان‌ها فکری شود، ادامه داد: اگر مشکلاتی در استان‌های دیگر وجود دارد نباید شرایط به نحوی پیش رود که استان‌های مهاجرپذیر در تأمین منابع با معضل روبه‌رو شوند. جابه‌جایی جمعیت کاملاً به عهده مردم بوده و این امر که آیا زیرساخت‌های لازم برای آن وجود دارد یا نه، اصلاً در نظر گرفته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه مترو باید در دولت جدید دارای اولویت باشد، ادامه داد: توجه به مترو اصفهان زمینه انتقال دانش فنی به تمام کشور بوده و نباید به این پروژه بخشی، محلی و استانی نگاه شود؛ نباید این پروژه بدون حمایت دولت باشد، زیرا با تعویق آن پروژه دچار گرانی مضاعف می‌شود.

نورصالحی با بیان اینکه خط هوایی با زیرساخت اصفهان وجود ندارد، گفت: این موضوع رفت و آمد تجار را با مشکلات زیادی مواجه کرده و باید نمایندگان و استاندار این دغدغه چند ده ساله را پاسخ دهند.

زمانی برای ازدست دادن وجود ندارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود، روز شعر و ادب فارسی را به مردم اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد: با نگاه فرهنگی مدیریت شهری اصفهان، زمینه ارتقای هر چه بیشتر جایگاه اصفهان در جای جای جهان فراهم شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به صدور حکم شهردار این کلانشهر گفت: با این اتفاق زمینه فعالیت رسمی شهردار اصفهان فراهم شد و یقیناً دیگر زمانی برای از دست رفتن وجود ندارد.

وی رفع چالش‌های فراوان اصفهان را با عزم جهادی و مدیریت شبانه‌روزی ممکن دانست و ادامه داد: شهردار اصفهان باید هرچه سریع‌تر زمینه استحکام و استقرار مدیران را فراهم کرده و از مدیران جوان، توانمند و جهادی برای حضور در مسئولیت‌های ذیربط استفاده کند.

نورصالحی گفت: شناخت گلوگاه‌های فساد و مبارزه با آن، تسهیل، تسریع و انضباط در خدمت‌رسانی به شهروندان و توزیع عادلانه خدمات، امکانات و نگاه عدالت‌گستر به اقشار آسیب‌پذیر و محروم باید مورد توجه شهردار آینده باشد.

وی تصریح کرد: نگاه مدیریت شهری اصفهان در چهار سال پیش‌رو به توزیع عادلانه امکانات در شهری است که به دلایل مختلف از جایگاه خود فاصله گرفته است؛ ضرورت دارد تیم مدیریت شهری استفاده از نخبگان جامعه برای چاره‌اندیشی این معضلات را در دستور کار قرار دهد.

انتصابات شهرداری فراگیر و به دور از حاشیه باشد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان از شهردار درخواست کرد که در انتصابات آینده، فراگیر و به دور از حاشیه و با هدف رفع مشکلات مردم اقدام کرده و زمینه تضارب آرا و اندیشه‌های نو و نگاه‌های تازه را در مدیریت شهری فراهم کند.

وی به آغاز فعالیت شهردار اصفهان همزمان با هفته دفاع مقدس اشاره و اظهار امیدواری کرد: شهردار اصفهان با استعانت از شهدا زمینه رشد و ترقی این شهر را بیش از گذشته فراهم کرده و همراهی و همسویی به منظور استقرار هرچه سریع‌تر معاونان و مدیران و آغاز فعالیت اداری توسط اعضای شورا و شهردار مورد توجه باشد.

لزوم آمادگی معاونت حمل‌ونقل برای بازگشایی مدارس

نورصالحی با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید خواستار نگاه متفاوت به بازگشایی مدارس شد و گفت: باید بر اساس تصمیم ستاد ملی در زمینه فعالیت‌های ضروری اقدامات لازم اجرا شود و در این زمینه همکاری ستاد مهر شهرداری، آمادگی معاونت حمل‌ونقل به منظور ترددهای احتمالی در صورت حضوری شدن آموزش در برخی مدارس و فضاسازی شهری با محوریت بازگشایی مدارس و موازین لازم برای اپیدمی کرونا و شورآفرینی برای دانش آموزان مدنظر باشد.

وی با اشاره به در پیش‌رو بودن اربعین حسینی و ایجاد شرایطی که امکان زیارت حضوری را به حداقل رسانده، گفت: معاونت فرهنگی و اداره کل ارتباطات شهرداری باید زمینه فضاسازی مناسب شهری و استفاده از معنویات این روز را برای شهروندان فراهم کنند.

نورصالحی پیروزی تیم ملی فوتسال ایران مقابل آمریکا در جام جهانی را نیز تبریک گفت.

کد خبر 523078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.