به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری یزد، محمد فکر افزود: در شهر آموز، مفاهیم شهروندی در پنج محور اصلی از جمله شهر و فرهنگ شامل میراث فرهنگی شهر و هنرهای شهری، شهر و طبیعت شامل محیط زیست و پسماند، شهر و فراغت شامل فرصتهای فراغتی شهری، شهر و فناوری شامل تکنولوژی و فناوریهای نوین و همچنین شهر و شهروندی شامل اینکه یک شهروند چه مسئولیت، حقوق و مطالباتی میتواند داشته باشد، برگزار شد.
وی با بیان اهمیت آشنایی کودکان با حقوق شهروندی خود، خاطرنشان کرد: در این دوره تلاش شد تا کودکان بتوانند با شهر خود ارتباط برقرار کرده و احساس صمیمیت و تعلق بیشتری پیدا کنند، همچنین کودکان با نقش اقتصادی، میراث فرهنگی، میراث ناملموس، تکنولوژی، مشاغل و صنایع فعال، محیط زیست و ابعاد مختلف شهرشان آشنا شده و این موضوع میتواند در کشف استعداد و انتخاب شغل آینده کودکان و نوجوانان سودمند باشند.
مدیر واحد اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد تصریح کرد: تیم فکری و اجرایی شهر آموز متشکل از ۳۰ عضو شامل مشاور مدیریت اجرایی، مشاور حقوق کودک، مشاور برنامه ریزی آموزشی، روان شناس، تیم تولید محتوا و تیم اجرایی است که با برگزاری ۱۰ جلسه مجازی، چهار جلسه حضوری، سه جلسه تمرین و پشتیبانی و شش جلسه بازدید از مناطق مختلف شهر از جمله بافت تاریخی، پارک علم و فناوری، موزه دفاع مقدس، باغ فخار و مسیل و تولید بیش از ۵۰ کلیپ در حوزه شهروندی فعالیت کردند.
فکر افزود: شهر آموز به این دوره محدود نمیشود و این کودکان با ارتباط خود در محله و مدارس به عنوان سفیران شهر آموز به کودکان دیگر آموزش داده و نیازها و مطالبات محله خود را با هدف رفع آن منعکس کنند.
مدیر مرکز خلاقیت و فناوریهای نوین شهری شهرداری یزد و رئیس اداره شهر دوستدار کودک نیز با اشاره به رعایت حقوق کودکان به عنوان اصل اساسی در شهر آموز، گفت: در این دوره از برگزاری مدرسه شهر آموز، ۵۵ نفر نوجوان دختر و پسر، کودکان با شرایط خاص و دارای معلولیت از نقاط مختلف شهر حضور یافتند تا کودکان عدم تبعیض و رفتار با کودکان شرایط خاص به عنوان فردی از جامعه با حقوق طبیعی افراد را به صورت عملی یاد بگیرند، همچنین با توجه به رعایت اصل حقوق کودکان در برگزاری دوره سعی شد از نظرات و کمکهای کودکان استفاده شود.
حسین ابوطالبی افزود: شهر آموز علاوه بر دو بازوی اصلی که شامل یادگیری مهارت و یادگیری مفاهیم است، دارای دو بازوی فرعی ابزار و فضاها است و در مدرسه تابستانه شهروندی سعی شد کار تیمی، مهارت آموزی، تفکر انتقادی و ارتقای سواد رسانهای با استفاده از ابزار موسیقی، تئاتر، بازی و گردشگری و استفاده از فضاها و مکانهای شهری در قالب بازی و نه آموزش کلامی یاد داده شود.
نظر شما