هانی‌زاده: ایران برنده بزرگ نشست سازمان شانگهای در تاجیکستان بود

یک کارشناس مسائل بین المللی گفت: پیوستن ایران به این سازمان مهم که نیمی از جمعیت و یک‌سوم از مساحت جغرافیائی جهان را در خود جای داده یک پیروزی اقتصادی راهبردی برای ایران تلقی می‌شود.

حسن هانی زاده در گفت وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، اظهار کرد: پیوستن ایران به عضویت دائمی سازمان شانگهای که در جریان نشست اخیر سران این سازمان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان انجام شد، پیروزی راهبردی کشورمان در حوزه تعاملات تجاری منطقه‌ای و جهانی تلقی می‌شود.

وی افزود: سازمان شانگهای که در سال ۱۹۹۶ تحت عنوان شانگهای ۵ با هدف ایجاد یک محور اقتصاد شرقی و خارج از سلطه بلوک سرمایه‌داری غرب تأسیس شد به تدریج حوزه نفوذی خود را در شرق و غرب آسیا گسترش داد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی یادآور شد: دو هدف راهبردی در دستور کار پایه‌گذاران شانگهای مورد توجه بود که در حقیقت برآیند فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، شکل‌گیری روسیه جدید و تغییر شطرنج جغرافیای آسیای میانه بود.

هانی‌زاده ادامه داد: هدف اول تأسیس سازمان شانگهای، ایجاد یک بلوک اقتصادی مشابه اتحادیه اروپا با محوریت روسیه و چین و هدف دوم آن، تقابل غیر تهاجمی با پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بود که عملاً این سازمان در سال ۲۰۰۱ با شاکله جدید و بر اساس متغیرهای منطقه‌ای و جهانی موجودیت رسمی خود را اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: هدف دوم در واقع در چارچوب حوزه امنیتی قابل تعریف است، زیرا کشورهای چین و روسیه به‌شدت نسبت به نفوذ خزنده ناتو در شرق احساس نگرانی مشترکی دارند و لذا موضوع تعاون و همکاری امنیتی بین کشورهای عضو سازمان شانگهای بخشی از اهداف پنهانی روسیه و چین تلقی می‌شود.

هانی‌زاده ادامه داد: در حوزه اقتصادی و تبادل تجاری به‌طور طبیعی رهبران چین رؤیای بازسازی و احیای جاده ابریشم را در سر می‌پرورانند که با پیوستن برخی کشورهای آسیای میانه مانند تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان، کشور چین گام‌های مهمی برای تحقق اهداف خود در راستای باز سازی جاده ابریشم داشت.

وی تصریح کرد: ایران به عنوان محوری‌ترین کشور تأمین کننده انرژی منطقه و جهان از سال ۲۰۰۵ در خواست عضویت خود را به دبیر خانه سازمان شانگهای تسلیم کرد. ایران به عنوان عضو ناظر شانگهای پذیرفته شد، اما پس از ۱۵ سال سر انجام رهبران این سازمان در جریان نشست دوشنبه پایتخت تاجیکستان با توجه به نقش محوری ایران در جاده ابریشم با عضویت دائم ایران در شانگهای موافقت کردند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: پیوستن ایران به این سازمان مهم که نیمی از جمعیت و یک‌سوم از مساحت جغرافیایی جهان را در خود جای داده یک پیروزی اقتصادی راهبردی برای ایران تلقی می‌شود؛ زیرا سازمان شانگهای قرار است طی پنج سال آینده حجم تبادلات تجاری خود را تا سقف ۲۰ تریلیون دلار ارتقا دهد و این امر می‌تواند در پویایی اقتصاد کشورهای عضو سازمان از جمله ایران کاملاً تأثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر خروج تدریجی کشورهای شانگهای از نفوذ دلار و یورو است که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته طی ۱۰ سال آینده این کشورها ارز جدیدی را وارد مدار تعاملات جهانی خواهند کرد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: ایران برنده بزرگ نشست سران شانگهای در تاجیکستان بود، زیرا اکنون فرصت جدیدی فراروی کشورمان به‌وجود آمده که کشورهای عضو این سازمان از جمله روسیه، چین، هند، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان، ازبکستان و قزاقستان و در نهایت بلاروس بدون نگرانی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران حجم تبادلات اقتصادی و تجاری خود را با ما افزایش دهند.

کد خبر 523040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.