بورس امروز شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

یکی از علت‌های ریزش بازار، افزایش نرخ بهره بود که امروز توسط بانک مرکزی انجام شد، صف فروش‌های بازار چندان سنگین نبود و قدرت خریداران هم زیاد نبود امید است روند بازار در روزهای آینده بهتر شود.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ شنبه ۲۷ شهریورماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: انتظار نمی‌رفت امروز نیز بازار با ریزش همراه باشد زیرا قیمت دلار تغییری نداشته و رخداد سیاسی خاصی به جز برنامه همکاری‌های شانگهای اتفاق نیفتاده است که اگر قرار بود بر بورس تأثیر داشته باشد ابتدا در دلار نمایان می‌شد.

یکی از علت‌های ریزش بازار، افزایش نرخ بهره بود که امروز توسط بانک مرکزی انجام شد، صف فروش‌های بازار چندان سنگین نبود و قدرت خریداران هم زیاد نبود امید است روند بازار در روزهای آینده بهتر شود.

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۳۷ هزار و ۹۹۱ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۱۰ هزار و ۵۳۳ واحدی در سطح ۴۳۹ هزار و ۹۳۲ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۲.۵۵ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۲.۳۴ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۵۲۸ واحدی به سطح ۲۱ هزار و ۴۶۸ واحد رسید.

بورس امروز شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۷۳ هزار و ۱۷۴ و ۲۰۰ هزار و ۳۳ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب هشت میلیارد و ۱۶ میلیون و سه میلیارد و ۱۶۲ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نحلیل تکنیکال شاخص کل

در حال حاضر شاخص کل بر روی حمایت معتبری قرار دارد احتمال بازگشت روند شاخص کل در سطوح یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد و در نهایت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد وجود دارد.

بورس امروز شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار مهم

خبر مهم برای خریداران خرد سیمان

علیرضا ناصرپور، معاون بورس کالای ایران اظهار کرد: معاملات گواهی سپرده سیمان به زودی در بورس کالای ایران راه‌اندازی می‌شود تا امکان خرید مشتریان خُرد سیمان نیز فراهم و تسهیل شود.

وی افزود: قیمت‌ها در گواهی سپرده سیمان تابع بازار فیزیکی است و خریداران خرد که نیاز به خرید در تناژ پایین‌تر دارند می‌توانند از طریق گواهی سپرده اقدام به خرید کنند.

احتمالاً شرایط برای ورود نقدینگی‌های جدید بهتر باشد

مدیرعامل بورس تهران گفت: مؤلفه‌های روز و فرصت‌هایی که سرمایه‌گذار در بازار سرمایه می‌بیند از جمله وضعیت بنیادی شرکت‌ها که بخشی از آن تابع مؤلفه‌های اقتصاد جهانی است مانند قیمت کامودیتی، قیمت نفت، قیمت برابری ارزها در ورود و خروج نقدینگی به بازار تعیین کننده هستند و از امروز کسی نمی‌تواند شرایط آینده را پیش بینی کند چرا که شاید شرایط برای ورود نقدینگی‌های جدید بهتر باشد.

صحرایی درباره نوسانات بازار سرمایه بر اساس نرخ دلار و سینگال‌هایی که نرخ دلار به بازار سرمایه می‌دهد، اظهار داشت: سهامدارانی که نگاه کوتاه مدت به بورس دارند، از این مدل تبعیت می‌کنند، البته تمام شرکت‌ها از این مدل پیروی نمی‌کنند، وقتی نرخ دلار صعودی باشد، شرکتی که صادرات دارد سود بیشتری خواهد داشت اما شرکتی که مصرف ارزی آن بیش از منابع ارزی آن باشد، هزینه‌های تولید و محصول یا خدماتش افزایش می‌یابد.

اخبار شرکت‌ها

فملی: تحولی عظیم در منطقه ورزقان در پیش است

سعید محمدی این مطلب را در مراسم امضای قرارداد «احداث کارخانه تولید کاتد مس در مجتمع مس سونگون» با قرارگاه خاتم‌الانبیاء بیان کرد.

وی گفت: میزان ذخایر مس سونگون، در دو سالی که اکتشافات صورت گرفته حدود ۵۲۳ میلیون تن با ذخیره نیم درصد ارتقا پیدا کرده است. اکتشافات به‌صورت علمی و بر اساس دستاوردهای روز دنیا با استفاده از سیستم‌های هوشمند ابرالکترونیکی است و شرکت مس این تکنیک را برای اکتشافات در اقصی‌نقاط کشور به کار می‌برد.

فولاد: اعتبار ۱۷ هزار میلیاردی فولاد مبارکه اصفهان برای مشتریان

عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: بخش عمده تولیدات شرکت فولاد مبارکه به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد و تلاش ما بر این است بازار دچار آشفتگی نشود. شرکت فولاد مبارکه نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار مشتریان قرار داده است به این معنا که با فروش اعتباری و گشایش LC داخلی توسط بانک‌ها به مدت سه ماه، این امکان را برای تولیدکنندگان فراهم کردیم که کالا را از ما خریداری کرده و به محصولات نهایی بدل کنند و بفروشند و سود ببرند و این افتخاری برای شرکت فولاد مبارکه است که در حمایت از صنایع کشور این اعتبار را برای مشتریان برقرار کرده است تا چرخ صنایع بچرخد.

دسبحان: افزایش قیمت شامل ۱۰ قلم از محصولات شرکت که قیمت‌های فروش آنها از ۱۰ تا ۱۶۴ درصد افزایش یافته است.

وکادو: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده برای افزایش سرمایه ۱۲۵ درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته.

حریل: این شرکت مالک ۱۰۰ درصد سهام شرکت تدبیر روشن تجارت منطقه آزاد انزلی می‌باشد. و نیز شرکت تدبیر روشن مالک ۲۰ درصد بلوک حآفرین است. با توجه به عرضه اولیه حآفرین فرابورس ایران، هم اکنون سود بلوک ۲۰ درصد حآفرین برای شرکت تدبیر روشن ۳۶۳ میلیارد تومان می‌باشد. حال باید دید که آیا حآفرین را شرکت تدبیر روشن در طول سال به فروش می‌رساند یا خیر.

بازارهای جهانی

میلگرد: قیمت میلگرد CIS در این هفته هشت دلار کاهش داشته و ۷۰۵ دلار گزارش شده است.

شنبه طوفانی در یکی از استان‌های چین شروع شد که تا سه شنبه ادامه داشت. از روز سه شنبه با ضعیف و محدود شدن طوفان و بهبود آب و هوا، ساخت و ساز و حمل و نقل به روال عادی بازگشت و تقاضا برای این محصول افزایش یافت.

همچنین آب و هوا به طور معمول برای کارهای ساختمانی در ماه‌های سپتامبر و اکتبر در اکثر مناطق چین مناسب است و از این رو تقاضا در این دو ماه افزایش خواهد داشت.

نفت: رالی صعودی قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت نیز ادامه پیدا کرد و به بالای ۷۵ دلار رسید.

عامل اصلی رشد قیمت نفت، طوفان آیدا و تعطیلی برخی از سکوهای نفتی در مکزیک بوده است که روزانه حدود ۱.۷ میلیون بشکه در روز تولید را کاهش داده است. در گزارش ماه سپتامبر اوپک پلاس، تقاضای جهانی در ۲۰۲۱ نسبت به ارزیابی قبلی که رشد حدود ۶ میلیون بشکه در روز را پیش بینی کرده بود، بدون تغییر باقی مانده است. بر اساس گزارش این نهاد انتظار می‌رود که تقاضای جهانی نفت حدود ۹۶.۷ میلیون بشکه در روز باشد. در سال ۲۰۲۲، انتظار بر این است که تقاضای جهانی نفت رشد حدود ۴.۲ میلیون بشکه‌ای در روز را ثبت کند که در مقایسه با گزارش قبلی حدود ۰.۹ میلیون بشکه در روز بالاتر است. با این تعدیل، تقاضای جهانی در ۲۰۲۲ به ۱۰۰.۸ میلیون بشکه خواهد رسید و از سطوح قبل از کرونا پیشی خواهد گرفت.

ذخایر نفت آمریکا در حالی که انتظار می‌رفت ۳.۶ میلیون بشکه کاهش پیدا کند با کاهش ۶.۴ میلیون بشکه‌ای همراه شد. ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته به پایین‌ترین سطح از سپتامبر ۲۰۱۹ تاکنون رسید.

سنگ آهن: قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد چین در هفته گذشته باز هم کاهش داشت و با افت ۲۸ دلاری به ۱۰۲ دلار رسید.

معاملات آتی سنگ آهن علیرغم اینکه کاهش موجودی فولاد توسط تجار چینی رکورد زد، باز هم کاهش داشت. کاهش موجودی فولاد نیز نتوانست تمایلات بازار را بالا ببرد چراکه فعالان بازار نگران سیاست‌های کاهشی بیشتر تولید هستند. استان Jiangsu چین سیاست ذخیره سازی برای صرفه‌جویی در مصرف برق بخش‌های صنعتی خود را افزایش داد که این مورد از ۲۸ کارخانه فولاد محلی، ۲۰ مورد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از تولیدکنندگان فولاد چین متشکل از فولادسازان کوره بلند و کوره قوس الکتریکی درخواست شده به موازات کارخانه‌های سیمان و نساجی فعالیت خود را کاهش داده یا تعلیق کنند. موجودی فولاد تجار چینی برای هفتمین هفته متوالی ۱.۸ درصد افت هفتگی داشت و به ۲۲.۲ میلیون تن در ۱۰ تا ۱۶ سپتامبر رسید. خریداران با احتیاط بیشتری نسبت به خرید سنگ آهن اقدام می‌کنند چراکه برخی انتظار دارند که قیمت‌ها بیشتر اصلاح شوند در حالی که برخی دیگر انتظار دارند محدودیت‌های بیشتر تولید فولاد در استان‌های دیگر اعمال شود.

نقشه بازار بورس

بورس امروز شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 522922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.