مدیریت پسماند در  غرب گیلان به معضل تبدیل شده است

شهردار چوبر گفت: به دلیل تاخیر بیش از حد در احداث کارخانه کمپوست تالش، کمبود تجهیزات و امکانات، مدیریت پسماند و مشکلات زیست محیطی در شهرهای غرب استان گیلان به یک معضل تبدیل شده است.

حامد قلی پور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: احداث کارخانه کمپوست غرب استان گیلان در محدوده آغاسی محله روستای جوکندان شهرستان تالش، از سال ۱۳۸۲ آغاز شده و تأخیر بیش از حد در ساخت این کارخانه و کمبود امکانات و تجهیزات، مدیریت پسماند و مشکلات زیست محیطی در ۱۱ شهر غرب گیلان شامل تالش، اسالم، پره سر، رضوانشهر، ماسال، شاندرمن، لیسار، حویق، چوبر، آستارا و لوندویل را به یک معضل تبدیل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه احداث کارخانه کمپوست غرب گیلان باید سال‌ها پیش به اتمام می‌رسید و با بهره برداری از این کارخانه، مشکلات زیست محیطی و پسماند شهرهای غرب گیلان مرتفع می‌شد. تصریح کرد: مسئولان متولی تالش هر ساله قول می‌دهند، که کارخانه کمپوست غرب گیلان افتتاح می‌شود، اما سال‌ها است که این وعده آنها عملی نشده است.

شهردار چوبر با بیان اینکه روزانه هفت تن زباله در چوبر تولید می‌شود که ۵۰ درصد آن متعلق به روستاها است، افزود: دهیاران و بخشداران باید در راستای تفکیک زباله از مبدا با شهرداری چوبر همکاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل کمبود تجهیزات و امکانات لازم، توانایی مدیریت پسماند و کنترل شیرابه‌های زباله‌ها را نداریم. تصریح کرد: زباله تولیدی در چوبر در اطراف پارک جنگلی که حدود ۳۵۰ متر از دریای خزر فاصله دارد دفن می‌شود و شیرابه‌های آن به داخل دریا و آب‌های زیر زمینی می‌ریزد و در حال حاضر ۸۰ درصد محل دفن نیز پر شده است.

قلی پور افزود: اگر میزان اعتباراتی که سال‌های پیش برای احداث کارخانه کمپوست غرب گیلان، به شهرداری تالش به عنوان شهر مبدا، اختصاص یافت. برای خرید تجهیزات مدیریت پسماند در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گرفت. بسیاری از مشکلات فعلی پسماند در شهرهایی مثل چوبر مرتفع می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: در یک ماه اخیر، طی فراخوانی در شبکه اجتماعی از شهروندان نیازمند سطل زباله، دعوت کرده ایم و با درخواست آنها، شهرداری بیش از ۴۰ سطل زباله توری در مقابل در منازل نصب کرده است.

شهردار چوبر با بیان اینکه در حال حاضر تفکیک زباله از مبدا در این شهر توسط پیمانکار بخش خصوصی انجام می‌شود، اما رضایت بخش نیست، افزود: پیمانکاران بخش خصوصی که تمایل دارند، به صورت اصولی در زمینه طرح تفکیک زباله از مبدا با شهرداری چوبر همکاری کنند مدیریت شهری با آغوش گرم از آنها استقبال می‌کند.

قلی پور افزود: از مسئولان متولی در حفاظت محیط زیست و شبکه بهداشت و همچنین سازمان‌های مردم نهاد درخواست می‌کنیم در راستای آموزش و فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا، در بین شهروندان به شهرداری چوبر کمک کنند تا بتوانیم مقدار زباله تولیدی در این شهر را کاهش دهیم.

به گزارش ایمنا، شهر ساحلی چوبر در بخش حویق شهرستان تالش در غرب استان گیلان واقع شده است.

کد خبر 522894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.