آیا کرونای طولانی مدت شبیه بیماری‌های خود ایمنی است؟

محققان معتقدند که کرونای طولانی مدت بسیار شبیه بیماری‌های خود ایمنی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برخی از بهبودیافتگان از بیماری کووید -۱۹ که حتی نتیجه آزمایش کرونای آن‌ها منفی اعلام شده است ممکن است تا چندین هفته یا حتی چندین ماه درگیر علائم بیماری باشند. در صورتی که فرد بیش از چهار تا پنج هفته علائم مربوط به کرونا را تجربه کنند، به این معنا است که فرد به کرونای طولانی مدت مبتلا شده است. بیماران مبتلا به کرونای طولانی مدت ممکن است پس از گذشت چند هفته بهبود پیدا کنند، اما برخی بیماران نیز ممکن است علائم آزار دهنده این بیماری را به مدت ۸ یا ۹ ماه پس از بهبود پیدا کردن از بیماری کووید -۱۹ تجربه کنند.

محققان معتقدند که ویروس کرونا می‌تواند یک واکنش خود ایمنی ایجاد کنند که باعث بروز علائم طولانی مدت مانند خستگی، تنگی نفس، از دست دادن حس بویایی، دردهای عضلانی یا مه مغزی می‌شود. به صورت قطعی نمی‌توانیم بگوییم که کرونای طولانی مدت یک بیماری خود ایمنی است، بلکه بسیار شبیه به آن عمل می‌کند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که در بدن برخی افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ آنتی بادی‌های خودکار تولید می‌شود که به پروتئین‌های خود حمله می‌کنند، دلیل بروز بسیاری از بیماری‌های خود ایمنی نیز همین اتفاق است. این فرآیند باعث بروز التهاب می‌شود و خطر ابتلاء به کرونای طولانی مدت را افزایش می‌دهد.

در صورتی که صحت این نظریه ثابت شود، می‌توان کرونای طولانی مدت را تا حدودی کنترل و درمان کرد. به عنوان مثال، بعضی از داروهای کنترل فشار خون قادر هستند التهاب ایجاد شده را کاهش دهند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که واکسن‌های کرونا خطر ابتلاء به کرونای طولانی مدت را کاهش می‌دهد زیرا به تنظیم پاسخ آنتی بادی کمک شایانی می‌کنند. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

کد خبر 522866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.