اسطوره‌ی هلندی برود یا بماند؟

رونالد کومان اسطوره هلندی باشگاه بارسلونا که این روزها شرایط سختی را سپری میکند، در آستانه ی اخراج قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم فوتبال بارسلونا چند فصلی است که شرایط سختی را سپری می‌کند. مشکلات مدیریتی، کادرفنی و البته بازیکنان، این تیم را به ورطه‌ی نابودی کشانده و در حال حاضر به یک تیم معمولی تبدیل کرده است.

تابستان امسال لیونل مسی به شکل غم‌انگیزی جدا شد، گریزمان هم مثل سوارز به آتلتی فرستاده شد تا همه مهره‌های تأثیرگذار خط حمله‌ی آبی اناری‌ها به پایتخت‌های فرانسه و مادرید کوچ کرده باشند. لاپورتایی که با هدف تمدید قرارداد فوق ستاره آرژانتینی، بازگرداندن نیمار و البته جذب هالند سرکار آمده بود، هیچکدام از وعده‌هایش محقق که نشد هیچ، بلکه همه را هم از دست داد، اما بسیار خونسرد بود و می‌گفت نگران نباشید.

این پیرمرد پرحاشیه که به شکل عجیبی با دشمن دیرینه کاتالان‌ها عجین شده، به بهانه‌ی سوپرلیگ که زمین و زمان بر علیه‌اش است، قراداد CVC لالیگا را که با آن به راحتی می‌توانست با مسی تمدید کند، رد کرد تا همچنان دوست پرز باقی بماند. اوضاع اقتصادی برخلاف پیش بینی‌ها، بسیار بدتر است، در کنار کاهش دستمزد وزنه‌های سنگین رختکن، بد نیست نگاهی هم به نیمکت بلوگرونا انداخته شود. جایی که کومان هلندی سکان دار آن است.

در بدو ورود لاپورتا به دفتر مدیریتی باشگاه، رفتار رئیس به شکلی بود که نشان می‌داد به مرد هلندی اعتقادی ندارد، کومان می‌دانست و ناراحت بود، اما دوست نداشت به راحتی پا پس بکشد و کنار برود. ماند تا بجنگد. رئیس به او برای این فصل فرصت داد تا خودش را ثابت کند، مربی هلندی که اسطوره‌ی آبی اناری‌ها است، به جوانان اعتماد کرد تا تیم پوست اندازی کند. دمیر، گاوی، نیکو، و الخاندرو بالده به تیم اصلی آمدند و هم تیمی آرائوخو، مینگزا، پدری، فاتی و … شدند.

با این حال همچنان لاپورتا رفتارش با مربی سرد بود و واضح بود که علاقه‌ای بین این دو وجود ندارد، گویی همه منتظر یک جرقه بودند، شکست سنگین سه بر صفر مقابل بایرن مونیخ در هفته اول لیگ قهرمانان اروپا در نیوکمپ همین اتفاق را رقم زد. لاپورتا از تحقیر برابر آلمانی‌ها سر خورده و عصبی بود، داخل رختکن با سرمربی بگو مگو پیدا می‌کند و او را تهدید به اخراج می‌کند. شکست‌های سنگین اروپایی در نیوکمپ، برابر پاری سن ژرمن و بایرن و یووه، نشان داد که کومان مرد بازی‌های بزرگ نیست.

رئیس اگر بخواهد مرد هلندی را اخراج کند باید ۱۲ میلیون یورو به او غرامت بپردازد، پولی که قطعاً تمام کمال خواهد گرفت. برخی رسانه‌ها خبر از اوضاع بد اقتصادی داده اند و نوشته اند که اسطوره‌ی آبی اناری‌ها فعلاً ماندگار است. نایب رئیس باشگاه گفته مشکل خاصی از لحاظ مالی برای فسخ وجود ندارد. با این اوصاف چندین گزینه را روی میز وجود دارد؛ تن هاگ که با تیم دوست داشتنی آژاکس سر زبان‌ها افتاد، کونته ایتالیایی که اینتر را قهرمان ایتالیا کرد، و البته ژاوی که اسطوره کاتالان هاست.

لاپورتا می‌خواهد به اصل تاکتیک تیکی تاکا برگردد و به لاماسیا (مدرسه فوتبال بارسا) اعتماد کند، پس چه کسی بهتر از ژاوی که در قطر به عنوان مربی تجربه اندوزی کرده است. اما باید دید اول سرنوشت سرمربی فعلی چه می‌شود و ژاوی آمادگی پذیرش این چالش را دارد؟

هرچند رسانه‌ها نوشته اند که مرد هلندی سه بازی برای نجات خود فرصت دارد، اما مصاحبه‌ها و مشاجره‌های لفظی کومان و مدیر برنامه اش با لاپورتا در این برهه مهم از فصل و البته دلخوری‌های رئیس و حرف‌هایش، نشان می‌دهد که کومان به خط پایان نزدیک است.

راب یانسون، نماینده کومان گفت: "لاپورتا گفت ۲ الی ۳ هفته طول می‌کشد تا جایگزینی برای کومان پیدا شود و اگر کسی را پیدا نکند او می‌ماند. من دیگر هرگز با لاپورتا صحبت نخواهم کرد، او یک ریاکار در دنیای فوتبال است. لاپورتا در برابر رسانه‌ها گفت آنها با هم دوست هستند و کومان با بارسلونا ادامه خواهد داد، این یک دیوانگی است."

در این نیز جوردی کرایف نام دیگری است که لاپورتا بیشتر برای هدایت سرمربیگری تیم ترجیح می‌دهد، این آرزوی طولانی مدت لاپورتا است. جوردی کرایف بیش از یک بار تأکید کرده است که هرگز با به عهده گرفتن مسئولیت مربیگری تیم به جای دوست نزدیکش کومان موافقت نخواهد کرد. کومان می‌داند که سه بازی بعدی بسیار حساس است، هرگونه اشتباه پس از باخت مقابل بایرن مونیخ منجر به اخراج وی می‌شود. باشگاه معتقد است بازگشت فاتی، آگوئرو و دمبله سطح بارسلونا را بالا می‌برد و نتایج بهتر خواهد شد.

چیزی که این وسط وجود دارد این است که رونالد کومان اسطوره‌ی باشگاه است که افتخارات زیادی به ارمغان آورده و شاید به عنوان مربی بازدهی خوبی نداشته، اما نباید با چهره ماندگاری چون او، به این شکل رفتار شود. بارسا با شعار خاص خودش، همواره نشان داده است که "فرا از یک باشگاه است"، پس باید حرمت‌ها حفظ شود، حتی اگر کومان گزینه‌ی مناسبی نباشد.

کد خبر 522828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.