واکسن‌های کرونا تا چه زمانی از ما محافظت می‌کند؟

محققان معتقدند که واکسن‌ها کرونا به مدت شش تا ۹ ماه پس از دریافت دوز دوم از افراد در برابر بیماری کووید-۱۹ محافظت می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دقیقاً زمانی که ویروس کرونا جهش پیدا کرد و گونه‌ها مختلف آن در سراسر جهان شیوع یافت، فرآیند واکسیناسیون عمومی آغاز شد. نتایج بررسی‌های انجام شده، نشان می‌دهد که گونه‌های جهش یافته در برابر واکسن‌های تولید شده تا حدودی مقاوم هستند، از بین رفتن ایمنی واکسن‌ها با گذر زمان نیز به یک موضوع نگران کننده دیگر تبدیل شده است.

واکسن‌های کرونا تا چه زمانی از ما محافظت می‌کنند؟

پیش از این تصور می‌شد که آنتی بادی تولید شده ناشی از دریافت واکسن کرونا ایمنی لازم و کافی در برابر بیماری کووید -۱۹ را ایجاد خواهد کرد، اما نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این ایمنی ایجاد شده پس از گذر زمان کاهش پیدا می‌کند. محققان معتقد هستند که واکسن‌های کرونا به مدت ۶ تا ۹ ماه پس از دریافت دوز دوم از افراد در برابر بیماری کووید -۱۹ محافظت می‌کند، اما پس از آن میزان آنتی بادی تولید شده در بدن کاهش پیدا می‌کند. پدیدار شدن گونه‌های خطرناک‌تر و مرگ‌بارتر ویروس کرونا مانند دلتا میزان تأثیرگذاری واکسن‌های کرونا را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

تفاوت واکسن‌های کرونا با دیگر واکسن‌ها چیست؟

میزان تأثیرگذاری واکسن‌ها به عوامل زیادی مانند میزان کاهش آنتی بادی، پاسخ ایمنی، محل عفونت و جهش‌های ویروس بستگی دارد. بعضی از دیگر واکسن‌ها که به طور منظم تزریق می‌شوند به میزان قابل توجهی از افراد محافظت می‌کنند. برای نمونه، واکسن‌های کزاز و آبله مرغان به مدت ۱۰ تا ۱۲ سال از افراد محافظت می‌کند، در حالی که واکسن آنفلوآنزا هر سال تغییر می‌کند. با وجود اینکه ایمنی ایجاد شده توسط واکسن‌های کرونا و مدت زمان محافظت آن‌ها از بدن انسان با دیگر واکسن‌ها متفاوت است محققان معتقدند که این نوع واکسن خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان، مرگ و میر ناشی از آن و انتقال بیماری به دیگران را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

چه عواملی ممکن است بر میزان اثربخشی واکسن کرونا تأثیرگذار باشد؟

تکنولوژی به کار رفته برای تولید واکسن کرونا متفاوت از دیگر واکسن‌ها است، بنابراین ممکن است اثربخشی طولانی مدت آن مختل شود. مؤثرترین واکسن‌ها آن‌هایی هستند که از ویژگی‌های گونه‌های ویروسی جهش یافته استفاده می‌کنند. در حالی که واکسن‌های کرونا از پروتئین سنبله و از توالی‌های غیر قابل تکرار بهره می‌برد. به همین دلیل، میزان تأثیرگذاری آن‌ها با گذر زمان کاهش پیدا می‌کند.

پدیدار شدن گونه‌های جهش یافته باعث کاهش تأثیرگذاری واکسن‌های کرونا شده است، زیرا این گونه‌ها با سرعت بیشتری به سلول‌های بدن انسان حمله می‌کنند و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. برای نمونه، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که گونه دلتا ویروس کرونا که خطرناک‌ترین گونه شناخته شده است در برابر آنتی بادی تولید شده در بدن پس از دریافت واکسن کرونا مقاوم است.

آیا لازم است دوز تقویت کننده واکسن کرونا را دریافت کنیم؟

پژوهشگران معتقدند که با توجه به کاهش آنتی بادی بدن با گذر زمان پس از دریافت واکسن کرونا و شیوع گسترده بیماری کووید -۱۹ در سراسر جهان، لازم است افراد دوز تقویت کننده واکسن را تزریق کنند. علاوه بر این، ممکن است، لازم شود واکسن کرونا نیز مانند آنفلوآنزا هر سال تکرار شود تا آنتی بادی لازم جهت مقابله با بیماری کووید -۱۹ در بدن افراد تولید شود.

کد خبر 522799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.