ضرورت توسعه سالیانه ۱۳۰ هکتار فضای سبز مشهد

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت: با توجه به نرخ رشد جمعیت، ایجاد سالیانه ۱۳۰ هکتار فضای سبز باید در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، احمدرضا سلامی با بیان این خبر، اظهار کرد: در حال حاضر سرانه فضای سبز مشهد ۱۸.۷ متر مربع است که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۰.۵ مترمربع برسد.

وی افزود: فضای سبز شهر مشهد شامل ۵۸۵ هکتار بوستان‌های محلی و ناحیه‌ای، ۲۱۶ هزار هکتار بوستان‌های شهری، ۸۷۵ هکتار مساحت فضای سبز معابر، میادین، لچکی‌ها و نیز سه هزار و ۵۲۲ هکتار مساحت کمربند سبز می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: بارندگی‌های کم، وقوع خشکسالی‌های پیاپی، کمبود آب شیرین در دسترس و محدودیت خاک مناسب برای کاشت از جمله موارد محدود کننده گسترش فضای سبز در شهرها محسوب می‌شود.

سلامی با بیان اینکه به‌کارگیری روش‌های سازگاری با کم آبی می‌تواند یکی از راه حل های مناسب گسترش بهینه فضای سبز باشد، تصریح کرد: با توجه به وقوع بحران‌های خشکسالی پیاپی در سال‌های اخیر و با توجه به اهمیت حفظ و گسترش فضای سبز شهری در جهت بهینه‌سازی مصرف آب در فضای سبز شهری روش‌های مختلفی از جمله استفاده از روش‌های آبیاری نوین همچون آبیاری بارانی، قطره‌ای و قطره‌ای زیرسطحی، کاربرد آب‌های نامتعارف، کاربرد تکنیک‌های حفظ و افزایش ظرفیت نگهداری آب در محیط ریشه گیاهان، انتخاب گونه‌های گیاهی متناسب با شرایط اقلیمی مشهد در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: استفاده از پساب فاضلاب تصفیه شده و نیز بهره‌گیری از روان آب‌های سطحی جهت آبیاری فضای سبز می‌تواند راهکاری مناسب و کاربردی در تأمین منابع آبی پایدار باشد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد با اشاره به اصلاح الگوی کاشت و اصلاح الگوی مصرف، گفت: اصلاح الگوی کاشت به منظور استفاده از گونه‌های درختی و پوششی است که به آب کمتری نیاز دارند؛ اصلاح الگوی مصرف نیز به معنای استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌ها و همچنین احداث تصفیه‌خانه به منظور کاهش وابستگی آبیاری به آب‌های زیرزمینی، لایروبی و بهسازی قنوات برای آبگیری بیشتر و در نهایت توسعه شبکه انتقال و توزیع آب خام و استقرار سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و هوشمند برای صرفه‌جویی در مصرف آب است.

کد خبر 522797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.