اختلال نارسا خوانی چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان اختلال دیسلکسیا

اختلال دیسلکسیا (Dyslexia) یا خوانش‌پریشی یا نارسا خوانی از اختلالات یادگیری است که امروزه برخی از افراد به ویژه دانش آموزان ابتدایی را درگیر خود کرده است. آگاهی درباره چیستی، تشخیص، علائم، نشانه‌ها، درمان، عوارض و خسارات ناشی از این اختلال برای مبتلایان لازم است.

به گزارش ایمنا، با افزایش مشکلات یادگیری در دانش آموزان، توجه به اختلالات یادگیری و نشانه‌های آن برای والدین اهمیت یافته است تا جایی که برای کسب آگاهی در جهت درمان آن قدم‌های زیادی برداشته‌اند. اختلال نارسا خوانی یکی از این چند اختلال یادگیری است که در آن فرد برای تشخیص در خواندن، نوشتن و یادگرفتن کلمات با مشکلاتی رو به رو می‌شود. با تنوع اختلال‌ها و مشکلات پی در پی حاصل از آن می‌بایست با اطلاع به موقع از این اختلال‌ها، انواع و علائم آن، به رفع آنها اقدام کرد.

اختلال نارسا خوانی چیست؟

اختلال نارسا خوانی، خوانش‌پریشی، دُش‌خوانی، دیسلکسیا و یا ناتوانی در خواندن یکی از انواع اختلالات یادگیری محسوب می‌شود که در آن فرد در تکالیف نوشتن و خواندن با مشکل رو به رو می‌شود. دیسلکسیا، می‌تواند به عنوان یک مشکل در رابطه با واج‌خوانی، و رمزگشایی، دیکته، مهارت شنوایی، حافظه‌کوتاه‌مدت، یا نامگذاری‌سریع ظاهر شود؛ علت ایجاد این مشکل‌ها، اختلال در ضریب هوشی و یا فرصت تحصیلی این افراد نیست، بلکه باید علت‌ها را در مباحث عصب شناسی، ژنتیک و تعامل ژن و محیط اطراف فرد جست و جو کرد. بسیاری از افراد به دلیل ناآگاهی از علت‌ها، مبتلایان را عقب مانده‌های ذهنی می‌دانند در حالی که این کودکان از هوش طبیعی برخوردار بوده و هیچ گونه مشکل بصری ندارند.

اختلال نارسا خوانی از جمله اختلال‌هایی است که در آن کودکان کندی خود را در عمل خواندن نشان می‌دهند و یا برعکس خوانی می‌کنند. مشکلات املایی، هجایی، نوشتن و ریاضیات از انواع مسیرهایی است که کودکان در آن با نارسایی مواجه می‌شوند.

علائم اختلال نارسا خوانی چیست؟

دانش آموزی که به اختلال نارسا خوانی مبتلا است قبل از ورود به مدرسه به سختی علائمی را از خودش بروز می‌دهد که بتوان برای درمان اقدام کرد اما با این وجود علائمی مانند دیر حرف زدن، دیر آموزی اشعار مهد، کندی در به یادآوری رنگ‌ها و اعداد و کندی در یادگیری را از خود بروز می‌دهند. پس از ورود کودک به مدرسه، معلمان باید به دقت علائم و مسیر یادگیری دانش‌آموز را بررسی کنند. نوشتنِ آیینه‌ای کودک که در آن نوشتن واژه‌ها بر عکس و مانند آئینه است. از نشانه‌های سنین بالاتر، می‌توان به ناتوانی یا مشکل در هجا کردن واژه، یافتن هم‌قافیه برای واژه یا مشکل در تلفظِ صدا یا ترکیب واژه‌ها و صداها اشاره کرد.

اختلال نارسا خوانی چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان اختلال دیسلکسیا

عمومی‌ترین نشانه آن دیکتهٔ بسیار ضعیف کودک و تمایل به نوشتن حروف بیشتر یا کمتر در هنگام نوشتن واژه‌ها است. مبتلایان ممکن است در افراد مبتلا علائمی مانند فرار از خواندن و نوشتن، مشکل در به خاطر سپردن و به یادآوردن، ناتوانی در تلفظ و پردازش کلمات، مشکلات در هجی کردن کلمات و صرف وقت‌های طولانی برای خواندن و نوشتن را از خود نشان دهند. این مشکلات تا جایی گریبان دانش‌آموز را می‌گیرد که به بزرگسالی هم نفوذ پیدا می‌کند و در آن فرد مبتلا علائمی مانند مشکل در خواندن و مسائل ریاضی، مشکل در خلاصه کردن داستان، مشکل در تلفظ و پرهیز از فعالیت‌های خواندن را همچنان در خود دارد. این افراد به سختی اصطلاحات را درک می‌کنند و یا چیزی را به حافظه خود می‌سپارند. آموزش زبان جدید برای این دسته افراد مبتلا به اختلال نارسا خوانی کاری طاقت‌فرسا و بسیار زمان بر است.

علت اختلال نارسا خوانی

مبتلایان در این اختلال در حافظه کوتاه مدت خود مشکل دارند و جهت‌یابی ها را به سختی تشخیص می‌دهند. همچنین این کودکان در درک شنیداری و حافظه بینایی خود با ضعف رو به رو هستند و به خواندن علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. عدم هماهنگی حسی و حرکتی نیز یکی دیگر از علائم و نشانه‌های وجود این اختلال است.

تشخیص اختلال نارسا خوانی

وجود سابقه ارثی یکی از مهمترین مواردی است که می‌توان بر پایه آن، ابتلای فرد را سریع‌تر تشخیص داد. بسیاری از مبتلایان در این اختلال دارای افراد مبتلا به نارسا خوانی در خانواده و یا فامیل‌های اطراف خود بوده‌اند. بنابراین سابقه ارثی در تشخیص این افراد بسیار مهم و قابل توجه است. همچنین از آن جایی که تشخیص علائم قبل از ورود به مدرسه به سختی ممکن است، معلمان باید در هنگام ورود دانش آموزان به مدرسه در بررسی علائم ها دقیق عمل کنند. مطابق بررسی‌های انجام شده پسران بیشتر از دختران به این اختلال مبتلا می‌شوند اما درمان آن در هر زمانی قابل انجام است اما این به معنای درمان قطعی برای مبتلایان نیست.

اختلال نارسا خوانی چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان اختلال دیسلکسیا

درمان اختلال نارسا خوانی

درمان مبتلایان به دو صورت است که توسط والدین و یا توسط معلمان باید انجام شود. اما آنچه در ابتدا اهمیت دارد، تشخیص و راهکار درمانی‌های مشاور است. پس از آنکه مشاور به قطعیت علائم رسید و شرایط هوشی دانش‌آموز اطمینان حاصل کرد، به کمک والدین و معلمان به درمان او اقدام می‌کند. با توجه به آنکه اختلال نارسا خوانی یک اختلال مادام‌العمر است بنابراین نمی‌توان برای آن درمان قطعی ای در نظر گرفت اما با رسیدگی می‌توان در کاهش این مشکل گام برداشت. آنچه درمان اختلال نارسا خوانی را مؤثر می‌کند، تکنیک‌های آموزشی است. تکنیک لامسه، بینایی و شنوایی یکی از این تکنیک‌هایی است که به کودک در مهارت خواندن کمک می‌کند. فرد مبتلا می‌تواند با حضور در کلاس‌های خصوصی معلمان خود و بهره‌گیری از تکنیک‌ها به مرور با این اختلال مقابله کند. همچنین والدین باید با حمایت‌ها، کسب آگاهی، تشخیص سریع، پیگیری علائم، تشویق کودک به مطالعه، ارتباط با مدرسه، تمرین و صحبت با کودک و مراجعه به مراکز مشاوره و درمانی اختلال‌های یادگیری به درمان کودک خود کمک کند.

عوارض و خسارات ناشی از ابتلاء به اختلال نارسا خوانی

درمان به موقع می‌توان روند درمانی و مؤثر بودن این روند را افزایش دهد. اختلال نارسا خوانی هم مانند دیگر اختلال‌ها اگر به سرعت تشخیص داده نشود ممکن است فرد را با مشکلاتی از قبیل افسردگی و کاهش عزت نفس مواجه کند. چنین کودکی با ناآگاهی درباره تکنیک‌های یادگیری مهارت خواندن می‌تواند از همسالان خود به حدی عقب بیفتد که دیگر نتواند به آنها برسد و در مهارت خواندن تقویت شود. این اختلال اعتماد فرد به توانایی‌های خود را در تمام پایه‌ها سلب می‌کند و عملکرد او را ضعیف می‌کند، بعضی از این مبتلایان به جایی می‌رسند که به ترک تحصیل روی می‌آورند.

کد خبر 522774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.