امشب شاهد مقارنه ماه و مشتری باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: امشب ماه و سیاره مشتری از دید ناظران زمینی نزدیک به یکدیگر در آسمان ظاهر می‌شوند و ماه ۱۱ روزه از فاصله سه درجه و ۵۷ دقیقه قوسی جنوب مشتری عبور می‌کند.

فاطمه فخرایی فرد در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره عطارد امروز _شنبه ۲۷ شهریورماه_ در صورت فلکی سنبله به فاز نیمه روشن می‌رسد و درخشندگی مناسبی با قدر ۰.۲ خواهد داشت؛ البته رصد این سیاره از مختصات رصدخانه لارستان آسان نیست، زیرا بعد از تاریک شدن آسمان فقط به ارتفاع ۱۳ درجه بالای افق می‌رسد و حدوداً یک ساعت بعد از غروب خورشید ساعت ۱۹:۵۸ غروب می‌کند.

وی افزود: فازهای عطارد با توجه به موقعیت آن نسبت به زمین متفاوت است؛ هنگامی که این سیاره از بین زمین و خورشید عبور می‌کند قسمتی که به سمت زمین است مانند ماه نو کاملاً بدون نور است و بر عکس زمانی که در مدار خود در مقابل زمین قرار دارد و تقریباً از پشت خورشید گذر می‌کند مانند ماه بدر کاملاً روشن است ولی در این زمان در فاصله دورتری نسبت به زمین قرار دارد، بنابراین کم نورتر از زمان‌های دیگر است. به دلیل نزدیکی بیش از حد سیاره به خورشید رصد آن دشوار است.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره عطارد در فاز میانی که تربیع نامیده می‌شود، تقریباً در دورترین فاصله از خورشید و بیشترین کشیدگی و حداکثر جدایی زاویه‌ای ظاهر می‌شود. مدار سیاره عطارد به خورشید نزدیک‌تر از زمین است، بدین معنا که همیشه این سیاره نزدیک به خورشید به نظر می‌رسد و بهترین زمان رصد آن در موقعیت بیشترین کشیدگی‌ها است.

مقارنه ماه و سیاره مشتری

فخرایی‌فرد ادامه داد: امشب ماه و سیاره مشتری از دید ناظران زمینی نزدیک به یکدیگر در آسمان ظاهر می‌شوند و ماه ۱۱ روزه از فاصله سه درجه و ۵۷ دقیقه قوسی جنوب مشتری عبور می‌کند. چنین وضعیتی که دو جرم چنین رویکرد نزدیکی داشته باشند از نظر نجومی مقارنه یا همنشینی نامیده می‌شود. ماه و سیاره مشتری حدود ساعت ۱۹:۱۲ در موقعیتی ۲۲ درجه بالاتر از افق جنوب شرقی قابل مشاهده است، سپس ساعت ۲۲:۴۸ در موقعیتی ۴۷ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسند و رصد آن‌ها تا ساعت ۰۳:۳۸ امکان‌پذیر است. قدر ماه منفی ۱۲.۶ و سیاره مشتری منفی ۲.۸ است و هر دو در صورت فلکی جدی قرار خواهند داشت. کوژ ماه با ۹۴ درصد روشنایی در آسمان در این شب می‌درخشد.

ماه در اوج خورشیدی

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: مدار ماهانه ماه به دور زمین آن را به دورترین نقطه خود از خورشید یعنی نقطه اوج با فاصله 1.006 AU از خورشید منتقل می‌کند. این پدیده تقریباً همزمان یا نزدیک به ماه کامل رخ می‌دهد و در این لحظه فاصله زمین و خورشید 1.004 AU است و ماه در فاصله 1.007 AU از خورشید قرار خواهد گرفت. فاصله بین زمین و ماه 0.002 AU یا ۳۸۱ هزار کیلومتر خواهد بود. زمان طلوع و غروب ماه ۱۱ روزه به ترتیب ۱۷:۴۳ و ۰۴:۵۱ است؛ ۹۶ درصد ماه روشن است و در صورت فلکی دلو قرار دارد.

کد خبر 522773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.