کدام بازار برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است؟

در شرایطی که کارشناسان، افزایش تورم را در کشور پیش بینی می‌کنند، شناخت بازارهای مالی و اطلاع از آینده آن‌ها می‌تواند برای کاهش ریسک، برای سرمایه گذاران مفید باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دو ماه از تابستان سال جاری نرخ تورم ماهانه بیشتر از سه درصد گزارش شده، در حالی که در بهار سال جاری و زمستان سال گذشته تورم‌های ماهانه رقم‌های پایین‌تری داشت، این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند اگر چند ماه پیاپی تورم ماهانه بیشتر از سه درصد گزارش شده باشد، باید نگران بحران تورم در کشور بود.

یکی از مهم‌ترین دلایل رشد تورم در سال‌های اخیر، افزایش کسری بودجه دولت بوده که راهکاری هم برای رفع آن ارائه نشده است. در میان صبحت‌های مردم شنیده می‌شود که یک موج تورمی جدید در راه است، بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد انتظارات تورمی مجدداً در حال افزایش است.

کسری بودجه و افزایش انتظارات تورمی در کنار عدم توانایی دولت در کنترل قیمت بعضی از کالاهای اساسی مثل قیمت مرغ که به شدت افزایش پیدا کرده، باعث تشدید انتظارات تورمی نیز شده است.

برای کنترل رشد تورم، اقتصاددانان کنترل انتظارات تورمی را به عنوان یکی از تأثیرگذارترین عوامل مطرح می‌کنند و معتقدند عوامل منفی همچون نتیجه نامشخص از مذاکرات وین، اوج‌گیری کرونا و … می‌تواند بر انتظارات تورمی تأثیر بسیار منفی داشته باشد و باعث شود که تقاضا برای کالاها افزایش پیدا کند. بنابراین برنامه‌ریزی برای کنترل و کاهش انتظارات تورمی از سوی دولت ضرورت دارد.

در این شرایط، برای سرمایه گذاران اهمیت ویژه‌ای دارد که سرمایه‌های خود را در بازاری قرار دهند که تحت تأثیر تورم قرار نگرفته و در بدترین حالت، حداقل پس از گذشت یک سال سرمایه شأن کمتر نشده باشد.

قیمت واقعی طلا بیش از مقدار کنونی است

از بین بازارهای مالی، بازار طلا و جواهرات نیز یکی از بازارهایی است که می‌تواند جذابیت‌هایی برای سرمایه گذاران ایجاد کند که در رابطه با آن عباد محمد ولی، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در ماه‌های گذشته فراز و نشیب‌هایی در بازار طلا و سکه اتفاق افتاد و در مدت یک تا سه ماهه، قیمت طلا از یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان به یک میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید. در ادامه نیز روند افزایشی قیمت طلا از یک میلیون و ۳۰ هزار تومان شروع و به یک میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید. پیش‌بینی می‌شد قیمت طلا پس از انتخابات کاهشی شود اما این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: یکی از شاخص‌های قیمت گذاری طلا قیمت انس جهانی و میزان ذخیره طلا و تقاضا در دنیا است، این شاخص از یک میلیون و ۷۸۰ دلار در یک ماه گذشته به یک میلیون و ۲۵۰ دلار رسید. با توجه به روند پیش رو قیمت واقعی طلا بیش از قیمت کنونی است.‌

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت واقعی انس جهانی طلا بین دو هزار و ۳۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ دلار است و اگر در بازار داخلی ایران، نسبت به انس جهانی و سایر ارزها شاهد واکنش هستیم، ناشی از کاهش قدرت پول ملی است که لازم بود.

بازار طلا می‌تواند جذاب‌تر از سایر بازارها باشد

محمدولی اضافه کرد: بازار طلا بهترین بازاری است که می‌تواند سرمایه‌های مردم را حفظ کند. بازارهای مختلف نیز می‌تواند برای سرمایه گذاری، جذابیت‌هایی ایجاد کند اما بازار طلا می‌تواند جذاب‌تر از سایر بازارها باشد. البته سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند هرگز در کوتاه مدت نمی‌توانند در بازار طلا به سود برسند.

وی تصریح کرد: بنابراین نگاه به بازار طلا باید میان مدت و بلند مدت بوده و سرمایه گذاری سرمایه‌های خرد در بازار طلا اشتباهی است که افراد را متضرر خواهد کرد. بنابراین برای سرمایه گذاری بلند مدت بازار طلا پیشنهاد می‌شود، آینده بازار طلا در شش ماه تا یکسال آینده حتماً افزایش خواهد یافت.

خرید دلار فقط سرمایه را از تورم حفظ می‌کند

علی حیدری، کارشناس بازارهای مالی نیز درباره خرید دلار به عنوان یک روش سرمایه گذاری معتقد است: اگر شخص هدف کسب درآمد دلاری داشته و تخصص فردی دارد باید مهاجرت کند، اما اگر سرمایه چشمگیر نداشته و قصد حفظ سرمایه خود از تورم را دارد، خریدن دلار و گران شدن آن تا پایان سال فقط از سرمایه او در مقابل تورم حفاظت می‌کند و درآمدزایی ندارد.

وی اضافه می‌کند: خرید و فروش دلار نیازمند دارا بودن اطلاعات است بنابراین لازم است افراد پیش از ورود به این بازار اطلاعات لازم را کسب کنند و حتی می‌توانند از سهام دلار محور نیز استفاده کنند. اگر افرادی هم باشند که سرمایه آنها کم است می‌توانند در بازارهایی همچون فارکس فعالیت کنند تا حاشیه سود داشته باشند.

قیمت دلار تا بهمن‌ماه ۳۵ درصد افزایش می‌یابد

این کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اینکه خرید و فروش صرف فقط از تورم حفظ می‌کند، تصریح می‌کند: تا بهمن ماه نسبت به اکنون با همین روند آشفتگی مدیریت اقتصادی، دلار ۳۵ درصد گران‌تر خواهد شد.

ایمان کرمی، کارشناس اقتصادی نیز معتقد است: در بازار ارز، طلا و سکه، شاهد همبستگی رفتاری هستیم زیرا قیمت طلا در بازار ایران از حاصل ضرب نرخ دلار بازار آزاد در انس جهانی بر پایه قیمتی دلار است، بنابراین این بازار به شدت از فضای سیاسی و متغیرهای اقتصادی تأثیر می‌گیرد.

وی اضافه می‌کند: آینده برجام و کاهش تحریم‌ها در آینده می‌تواند این بازار را کمی با افت روبه‌رو کند اما عواملی مانند کسری بودجه و رشد حجم نقدینگی می‌توانند تأثیر مثبتی بر این بازار داشته باشد. در حال حاضر باید منتظر اخبار منتشر شده در خصوص برجام بوده تا بتوان به صورت صحیح این بازار را پیش‌بینی کرد.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: رفتار بازار سرمایه به تغیرات قیمت دلار چسبنده شده و قیمت دلار هم تابع تغییرات سیاسی شده است، این روزها بازار بورس را به برجام گره زده‌اند. در اثر توافق برجام، شرکت‌های ما می‌توانند محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر کنند و آن دسته از شرکت‌هایی که تا کنون صادرات داشتند حجم صادرات خود را افزایش دهند.

بازار سرمایه مزیت بیشتری نسبت به سایر بازارها دارد

کرمی اضافه می‌کند: علاوه بر این ورود تجهیزات و تکنولوژی جدید بهبود یافته و هزینه‌های مالی ناشی از تحریم‌ها برای شرکت‌های بزرگ ما کاهش خواهد یافت. بنابراین گره‌زدن سرنوشت بورس به برجام و واکنش‌های منفی به آن به نظر کار صحیحی نیست. ممکن است نرخ دلار کاهش یافته و نرخ فروش شرکت‌های دلار محور در بازار سرمایه که از این نرخ تأثیر پذیر است نیز کاهش یابد، بنابراین درآمد شرکت‌ها کاهش یافته و سود آنها کمتر خواهد شد که احتمال اصلاح قیمتی را افزایش می‌دهد.

وی تصریح می‌کند: در صورت تحقق برجام افزایش فروش شرکت‌ها و پتانسیل‌های صادراتی بیشتر شده و کاهش هزینه‌های آنها می‌تواند اثر کاهش قیمت دلار را منتفی کند که نشان می‌دهد این بازار مجدد پتانسیل رشد قیمت را خواهد داشت. با مقایسه بازار بورس نسبت به سایر بازارها به نظر می‌رسد این بازار مزیت‌های بیشتری را برای سرمایه گذاران فراهم خواه کرد و بنابراین از کسانی که اطلاعاتی کافی در خصوص بازار بورس ندارند تقاضا می‌شود که دارایی‌های خود را در صندوق‌های سرمایه گذاری قرار دهند.

کد خبر 522740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.