شفافیت آرای نمایندگان؛ طرحی عادی و بدون فوریت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی‌طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

سه شنبه ۲۳ شهریور

جلسه علنی سه شنبه مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی در خصوص طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

دلخوش: با این اوصاف قیمت مرغ سرسام‌آور خواهد شد

سید کاظم دلخوش اباتری نماینده مردم صومعه سرا در مجلس در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در مورد یارانه‌ها اظهار کرد: یارانه ۱۲ سال پیش سرانه ۴۵ هزار تومان بود که امروز همان قدر است و پول یک سطل ماست نمی‌شود. از دولت رئیسی می‌خواهم که در راستای اصلاح یارانه‌ها و رسیدگی به حقوق محرومین تلاش کند. قانون موارد فوق را پیش‌بینی کرده است.

وی خطاب به سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی دولت رئیسی گفت: در ارتباط با قیمت مرغ، تخم مرغ و شروع جوجه‌ریزی پیگیری کنید. بیینید با شروع کار شما چه بلایی سر مردم آمده است. در دوره اول و دوم جوجه‌ریزی فاصله ۶۰ روزه وجود داشت، اکنون به ۹۰ روز رسیده است. از طرف دیگر اعلام کرده‌اند که ۲۰ درصد مجوز پروانه تولید صورت گیرد. این یعنی فاجعه در ارزاق عمومی. بررسی کنید ببینید که این چه توطئه‌ای است که دارد نسبت به مردم انجام می‌شود. با این اوصاف قیمت مرغ سرسام‌آور خواهد شد.

دلخوش تاکید کرد: به داد کانتینرهای کالا در گمرکات کشور که رسوب گرفته است برسید. به داد بانکداری اسلامی و طرح جامع مالیاتی برسید. اگر دوستانی که در دولت هستند به سفره مردم توجه نکنند، مردم آسیب بیشتری خواهند دید. رتبه‌بندی معلمان و ناظران کشاورزی را جدی بگیرید.

وی با اشاره به وعده ساخت یک میلیون مسکن تصریح کرد: با شرایط فعلی مصالح مخصوصاً سیمان، آهن آلات، میل‌گرد و… دولت در اجرایی کردن وعده‌اش به مشکل خواهد خورد.

احمدنژاد: خرمشهر و آبادان، جنگ‌زده ِسوء‌مدیریت‌ها هستند

سید لفته احمدنژاد نماینده مردم خرمشهر در مجلس در جلسه علنی سه‌شنبه در نطق میان دستور خود، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در گام اول انقلاب تلاش کرد، متکی بر عقلانیت انقلابی، با ایستادگی روزافزون در مقابل مستکبران جهان، ثبات سیاسی و امنیت ملی را تأمین کرده و موفقیت‌هایی در اهداف اساسی انقلاب به دست آورد.

وی افزود: هر چند که دشمنان مردم ایران با انواع فشارها و تحریم‌های اقتصادی مستقیماً زندگی، سلامت و رفاه مردم ایران را هدف گرفته‌اند، در این شرایط چهره مدافع مردم گرفته و با اتکا به جریان تروریستی رسانه‌ای سعی در ایجاد یأس و ناامیدی نسبت نظام دارند اما مردم غیور ایران اسلامی هشیارند و فریب فتنه‌گران را نخواهند خورد. مسئولان کشوری و لشکری نیز باید برای شنیدن مشکلات مردم بی‌واسطه در میان مردم حضور یابند و درد دلشان را بی‌واسطه بشنوند و تا حل مشکل پیگیری جدی کنند.

احمد نژاد با اشاره به فرصت‌های استان خوزستان گفت: قصه پرغصه این روزهای خوزستان و خرمشهر دل همه را به درد آورده است. لازم است برای رفع سریع و کوتاه مدت محرومیت آستین بالا زده و این بار ایران دین خود را به خوزستان ادا کند. مشکلات زیرساختی، بیکاری جوانان تحصیل کرده، عقب‌ماندگی حاصل از جنگ تحمیلی در صدر اولویت‌ها قرار دارد که رفع آن نیازمند همت، برنامه‌ریزی و نگاه جامع با ضمانت بودجه است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد آسیب‌های زیست محیطی استان خوزستان گفت: پذیرفتنی نیست که مسئولین محیط زیست کشور و وزارت نیرو بدون پشتوانه علمی به دنبال مجوز انتقال آب باشند، حل معضل بیکاری، حاشیه‌نشینی، آب شرب، فاضلاب شهرهای خوزستان، خرمشهر و آبادان باید یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم باشد و وظیفه همه مسئولان است که تمام توان و همت خود را به کار ببندد.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس در پایان گفت: همه دستگاه‌های دولتی باید با بسیج همه امکانات تا رفع کامل مشکلات کنار مردم باشند. خرمشهر و آبادان در وضعیت جنگ زدگی از سو مدیریت‌ها به سر می‌برند.

آصفری: مدارس غیرانتفاعی شهریه‌های هنگفتی از خانواده‌ها می‌گیرند

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در جلسه علنی سه شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری با اشاره به آغاز سال تحصیلی اظهار کرد: در شرایطی که سال تحصیلی به صورت مجازی آغاز می‌شود و کلاس‌های درس نیز مجازی است، برخی مدارس غیرانتفاعی شهریه و مبالغ هنگفتی از خانواده‌ها می‌گیرند.

وی افزود: با مجازی شدن کلاس‌های درس، مدارس غیرانتفاعی دیگر هزینه‌هایی مثل آب، برق، گاز و خدمات آن چنانی ندارند اما همچنان بدون توجه به وضعیت معیشت مردم از خانواده‌های دانش آموزان مبالغ هنگفتی می‌گیرند.

آصفری در پایان تاکید کرد: سرپرست وزارت آموزش و پرورش نظارت جدی به وضعیت اخذ شهریه مدارس غیرانتفاعی از خانواده‌ها به ویژه در محله‌های خاص داشته باشد که بدون هیچ ضابطه و اصول صورت می‌گیرد.

مقتدایی: نمایندگان به صورت شبانه روزی امورات مردم را پیگیری می‌کنند

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح سه شنبه در تذکری با استناد به ماده ۷۵ آئین نامه داخلی مجلس بیان کرد: رئیس مجلس در جلسه امروز صحن چندین بار در خصوص عدم مشارکت در رأی گیری تذکر دادند و سپس آقای رشیدی به گونه‌ای اعتراض خود را مطرح کردند که گویی نمایندگان مردم وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند. آقای قالیباف بنده از شما سوال می‌کنم که آیا شما دیشب در مجلس نخوابیدید؟ بنده به همراه چندین تن از نمایندگان به همراه رئیس مجلس در مجلس بودیم و نماز صبح را در مجلس خواندیم سایر نمایندگان نیز تا پاسی از شب در جلسات بودند.

وی افزود: اینکه برخی از نمایندگان در رأی گیری شرکت نمی‌کنند چون می‌دانند آن پیشنهاد رأی نمی‌آورد و آنها در حال مذاکره‌ای هستند. باید شأن مجلس شورای اسلامی حفظ شود. ما نوکر مردم هستیم و به نوکری مردم افتخار می‌کنیم. نمایندگان شبانه روز در حال پیگیری امورات مردم هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون‌های مختلف نظیر کمیسیون کشاورزی، کمیسیون امنیت، کمیسیون اصل ۹۰ و سایر کمیسیون‌های تخصصی امورات مهم مردم را دنبال می‌کنند. بهبود وضعیت قیمت سیمان، بهبود واردات واکسن، رسیدگی به صف مرغ و تخم مرغ همگی حاصل پیگیری و فشار نمایندگان است. ما پایبند عهدی که با مردم بستیم خواهیم بود فقط نباید به گونه‌ای در این راه صحبت شود که مردم احساس کنند که امورات آنها بر زمین مانده است.

محمد باقر قالیباف در پاسخ به تذکر وی تصریح کرد: نکاتی که شما مطرح کردید به جا است، تلاش نمایندگان بر کسی پوشیده نیست گزارشی که کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی ظرف سه روز از بررسی کارنامه و برنامه وزرا تهیه کردند و از صبح تا پاسی از شب جلسه داشتند بیانگر اهمیت آنها به مسائل کشور است ولی در صحن مجلس هیچ موضوعی مهم‌تر از طرح و لایحه‌ای که در حال بررسی می‌باشد نیست و توجه و رأی دادن به دستور جلسه از هر کاری اولویت دارد. نمی‌شود اگر ما دیشب در مجلس بودیم امروز از وظیفه خود غفلت کنیم.

چهارشنبه ۲۴ شهریور

جلسه علنی چهارشنبه مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار، بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی صنعت خودرو و… در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

نادران: دولت باید ضوابط قانونی در مذاکرات هسته‌ای را رعایت کند

الیاس نادران نماینده تهران در مجلس در تذکری شفاهی در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متأسفانه در بحث اربعین دولت محدودیت‌های فراقانونی ایجاد کرده است و فقط از طریق مرزهای هوایی اجازه ورود به زائران می‌دهد، زائران پشت مرزها گیر کرده‌اند و تدبیری در این زمینه صورت نگرفته است.

وی افزود: در بحث مذاکرات هسته‌ای نیز مجلس شورای اسلامی قانون مصوب کرده و دولت لازم است که ضوابط قانونی را رعایت کند. تاکنون گزارشی رسمی از سوی مقامات دولتی در صحن مجلس ارائه نشده است. لازم است کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با توجه به تعطیلی مجلس این گزارش را دریافت کرده و منتشر کند.

یوسفی: زیارت اربعین نباید مخصوص افرادی باشد که توانایی خرید بلیت هواپیما دارند

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس در تذکری شفاهی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد کرد: فصل برداشت میوه‌های گرمسیری همچون خرما در خوزستان است و زحمت و دسترنج یک ساله مردم در انتظار تصمیم عاجل در خرید تضمینی است تا باعث نشود این محصول هم به سرنوشت سایر محصولات در خوزستان دچار شود، بنابراین انتظار داریم با تعیین قیمت مناسب هر چه سریع‌تر در مورد خرید تضمینی تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: زیارت اربعین از دغدغه‌های زائرین امسال است و نباید تنها مخصوص افرادی باشد که توانایی خرید بلیت هواپیما را داشته باشند، بنابراین انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فصل کشت محصولات کشاورزی است و باید برای تأمین کود و نهاده‌های دامی و سایر موضوعاتی که هم برای پرورش‌دهندگان آبزیان که در حال حاضر در تأمین جو نیز با مشکل مواجه هستند، هر چه سریع‌تر تدبیری اندیشیده شود.

یوسفی با اشاره به اینکه در آستانه آغاز سال تحصیلی قرار داریم، گفت: لازم است واکسیناسیون معلمان سریع‌تر تمام شود، همچنین تأمین اینترنت برای روستاها مورد توجه قرار گیرد. ضمن اینکه باید به این نکته هم توجه شود که ما باید در عمل برای خوزستان و تخصیص اعتبارات لازم برای آن تصمیم‌گیری کنیم و فقط نباید آنچه گفته می‌شود تنها در رسانه‌ها درج شده و در خوزستان به اهمیت مشکلات اصلی پرداخته شود.

طرح شفافیت به دلیل عادی بودن در نوبت بارگذاری و دستورکار صحن است

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی طرح شفافیت آرا نمایندگان اظهار کرد: کار بررسی و تصویب طرح شفافیت آرا نمایندگان در کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس به پایان رسیده و گزارش آن برای بررسی در صحن مجلس به هیأت رئیسه ارسال شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه طرح شفافیت یک طرح عادی و بدون فوریت است در نوبت بارگذاری برای قرار گرفتن در دستورکار جلسات علنی مجلس قرار دارد.

عضو کمیسیون تدوین آئین نامه مجلس ادامه داد: طبق ماده ۱۰۰ آئین نامه می‌توان درخواست رسیدگی خارج از نوبت به طرح شفافیت را مطرح کرد به گونه‌ای که هرگاه ۵۰ نفر از نمایندگان چنین درخواستی را در مورد رسیدگی به طرحی داشته باشند، چنانچه نمایندگان در صحن موافقت کنند، طرح مورد نظر خارج از نوبت در صحن مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

کد خبر 522662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.