درآمدهای ناپایدار هزینه‌های بیشتری به ساختارهای شهری وارد می‌کند

یک دکترای طراحی شهری گفت: راهی که هم اکنون شهرداری‌ها برای کسب درآمد طی می‌کنند به هیچ وجه پایدار نیست، در نهایت موجب تخریب محیط زیست می‌شود و هزینه‌های زیادی را در ابعاد مختلف به ساختارهای شهری وارد می‌کند.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اصول و ساختار کسب درآمدهای شهری نیاز به اصلاح دارد و ساختارهای قدیمی کسب درآمد به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی کشور دیگر جوابگوی نیازهای درآمدی شهرداری‌ها به خصوص در شهرهای کوچک نیست.

وی افزود: شهر فروشی و تراکم فروشی تنها می‌تواند در بازه زمانی کوتاه جوابگوی نیازهای شهر باشد اما در بلند مدت تنها هزینه‌هایی را به شهر تحمیل می‌کند.

این دکترای طراحی شهری تاکید کرد: ساختار نادرست کسب درآمد خسارت‌های زیادی را به شهرهای ما وارد کرده زیرا شهرداری مجبور است به منظور کسب درآمد فضاهای باز شهری را به فروش برساند و از بین ببرد؛ این راهکار اگرچه در نگاه اول خوب به نظر می‌رسد اما در نهایت هزینه‌های چند برابری را به شهر و شهروندان تحمیل می‌کند.

سجاد زاده اضافه کرد: با این وجود متأسفانه شهر فروشی به عادتی برای مدیریت شهری ما تبدیل شده است و تقریباً همه شهرداری‌ها برای تأمین منابع مورد نیاز خود دست به اقداماتی نظیر فروش تراکم و یا تغییر کاربری می‌زنند.

وی ادامه داد: اگرچه روی آوردن شهرداری‌ها به کسب این گونه درآمدها به نظام اقتصادی کشور مربوط می‌شود اما برخی اقدامات در حوزه محلی می‌تواند راهگشا باشد.

این دکترای طراحی شهری تصریح کرد: از مؤثرترین راه‌های کسب درآمد پایدار شناسایی ظرفیت‌ها و ویژگی‌های هر شهر است تا بدین وسیله کسب و کارهای محلی راه اندازی شود که موجب اشتغال شهروندان و رونق شهر می‌شود و شهرداری نیز می‌تواند با دریافت عوارض هزینه‌های خود را تأمین کند.

سجاد زاده گفت: در کنار اقداماتی که می‌توان در سطح محلی انجام داد، باید به منظور اصلاح اساسی وضعیت درآمدی شهرداری‌ها اقدامات اساسی نیز در سطح کلان انجام شود که تحقق مدیریت یکپارچه می‌تواند یکی از این اقدامات باشد.

وی خاطرنشان کرد: راهی که هم اکنون شهرداری‌ها برای کسب درآمد طی می‌کنند به هیچ وجه پایدار نیست، در نهایت موجب تخریب محیط زیست می‌شود و هزینه‌های زیادی را در ابعاد مختلف به ساختارهای شهری وارد می‌کند.

کد خبر 522506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.