شتابزدگی برای بازگشت به مذاکرات نتیجه مثبتی نخواهد داشت

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تیم مذاکره‌کننده جدید باید با اشراف و تسلط کامل بر محتویات توافقنامه برجام، مذاکرات را از سر بگیرد و هرگونه شتابزدگی برای بازگشت به مذاکرات نتیجه مثبتی برای جمهوری اسلامی نخواهد داشت.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران اظهار کرد: سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در چارچوب سلسله نگرانی‌هایی است که طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران در مورد توقف مذاکرات با ۱+۴ دارند و از این‌رو قابل تجزیه و تحلیل است.

وی افزود: در جریان سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، مذاکراتی با مقامات جمهوری اسلامی ایران در مورد از سرگیری مذاکرات در وین و همچنین از سرگیری نقش نظارتی بازرسان آژانس بر تأسیسات هسته‌ای کشورمان انجام شد و سلسله توافقاتی نیز صورت گرفت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: در جریان دیدار گروسی و محمد اسلامی، رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران شرط‌هایی از سوی تهران مطرح شده که یکی از آنها این است که قبل از بازگشت ایران به میز مذاکره وین، کشورهای ۱+۴ سریعاً آمریکا را تحت فشار قرار دهند که تحریم‌های اعمال شده علیه تهران را لغو کند. این شرط کاملاً منطقی به نظر می‌رسد؛ زیرا در گذشته ایران شش دور مذاکره نفس‌گیر و طولانی با کشورهای ۱+۴ شامل روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان داشت، اما به‌رغم طولانی شدن روند مذاکرات تحریم‌ها همچنان ادامه دارد که با روح توافقنامه برجام کاملاً مغایرت داشت.

هانی زاده یادآور شد: به نظر می‌رسد که سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به تهران صرفاً برای ارزیابی حسن نیت ایران برای همکاری با جامعه جهانی در چارچوب توافقنامه برجام صورت گرفته است. از سوی دیگر ایران به مدیرکل آژانس بین‌المللی اعلام کرد که ایران صرفاً در چارچوب توافقنامه سابق برجام حاضر به مذاکره خواهد بود و هیچ‌گونه برجام جدیدی برای ایران قابل قبول نخواهد بود.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که سفر رافائل گروسی به تهران سفر موفقیت‌آمیزی بوده و تأثیر مثبت آن در دور جدید مذاکره بین ایران و کشورهای ۱+۴ منعکس خواهد شد و جامعه جهانی به این نتیجه خواهد رسید که ایران و به‌ویژه دولت سیزدهم همانند دولت‌های سابق این آمادگی را برای شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای خود دارد. دولت سیزدهم در صورت لغو تحریم‌ها آماده بازگشت به تعهدات خود است، کما اینکه در جریان سفر مدیرکل آژانس به تهران بار دیگر دوربین‌های مداربسته در تأسیسات هسته‌ای بازگشایی شد و این نشانه مثبتی از سوی تهران به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تلقی می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: این اقدام برای ابراز حسن نیت سازمان انرژی اتمی ایران انجام شد تا این اطمینان به جامعه جهانی داده شود که ایران هیچ‌گونه پرده‌پوشی در رابطه با فعالیت هسته‌ای خود ندارد و آماده شفاف‌سازی است. لذا این امر می‌تواند اطمینان لازم را به شورای حکام آژانس بدهد که تهران به‌رغم تغییراتی که در درون حاکمیت به‌وجود آمده، آماده همکاری با جامعه جهانی است.

هانی‌زاده در خصوص اظهارات تهدیدآمیز آمریکا در مورد طولانی شدن و توقف مذاکرات گفت: طبیعی است که این اظهارنظرها برای تحت فشار قرار دادن ایران و بازگشت بدون قید و شرط به میز مذاکرات صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه اکنون ایران درصدد تشکیل تیم جدید مذاکره‌کننده قرار دارد، توقف مذاکرات در فرآیند زمانی مشخص کاملاً طبیعی است؛ زیرا تیم مذاکره‌کننده جدید باید با اشراف و تسلط کامل بر محتویات توافقنامه برجام، مذاکرات را از سر بگیرد و هرگونه شتابزدگی برای بازگشت به مذاکرات نتیجه مثبتی برای جمهوری اسلامی نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: اظهارنظر مقامات آمریکایی در مورد ایران تأثیر دیدار اخیر بایدن با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل و فشار لابی صهیونیستی صورت گرفته است. این تهدیدات ایران را مجبور نخواهد کرد که به صورت شتابزده و بدون برنامه‌ریزی به میز مذاکرات بازگردد؛ زیرا بازگشت به مذاکرات وین بدون گرفتن تضمین لازم برای لغو تحریم‌ها نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

کد خبر 522395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.