بالگرد چند متر آن طرف تر از "کوه نیر" نیروها را پیاده کرد / احتمال تداوم آتش سوزی تا فردا

آتش سوزی در کوه نیر از ساعت ۲۰ روز گذشته آغاز شده است و به گفته مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد، احتمال دارد که این آتش سوزی تا فردا ادامه داشته باشد.

به گزارش ایمنا، کوه نیر با ارتفاع سه هزار و ۴۵۰ متر از سطح دریاهای آزاد، یکی از کوه‌های ایران واقع در رشته کوه زاگرس جنوبی است. کوه نیر در استان کهگلیویه و بویراحمد قرار دارد. کوه نیر در فاصله ۳۵ کیلومتری از شهر دهدشت واقع شده است. کوه نیر دومین کوه بلند کهگلیویه و بویراحمد بعد از رشته کوه دنا است. آتش سوزی در کوه نیر از ساعت ۲۰ روز گذشته آغاز شده است و به گفته مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد، احتمال دارد که این آتش سوزی تا فردا ادامه داشته باشد.

از ساعت ۲۰ شب گذشته آتش سوزی در منطقه کوه نیر در منطقه لوداب شهرستان بویراحمد آغاز شد و با وجود تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی، هنوز هم این آتش سوزی مهار نشده است.

از ساعت ۹:۳۰ صبح امروز، به درخواست مسئولان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، یک فروند بالگرد از سوی هلال احمر خوزستان به فرودگاه یاسوج اعزام شد. به گفته مسئولان محلی، این بالگرد برای اعزام نیروها و تجهیزات به ارتفاعات به منطقه کاربرد دارد و هنوز برای آبپاشی از آن استفاده نشده است، زیرا مسئولان محلی معتقدند که آبپاشی بالگرد از ارتفاعات تأثیری بر اطفای حریق این منطقه ندارد.

آتش سوزی کوه نیر هم اکنون در ارتفاعات بیش از ۲ هزار متری در جریان است و حدود ۶۰ تفر از نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، دهیاری‌ها و شوراهای منطقه، هلال احمر و سایر نهادهای امدادی کهگیلویه و بویراحمد به همراه جمعی از نیروهای مردمی مشغول اطفای حریق هستند. مهمترین ابزاری هم که این نیروها برای اطفای حریق استفاده می‌کنند، دمنده است.

در این میان اما آن طور که سرهنگ محمد داور، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد به ایسنا گفته است، آتش سوزی کوه نیر عامل انسانی داشت، اما بالگرد به علت صخره‌ای بودن و شیب تند نتوانست دقیقاً در محل وقوع حریق بنشیند و مجبور شد که نیروها را در پایین‌تر از محل آتش سوزی پیاده کند و نیروها پس از ساعتی پیاده روی به محل آتش سوزی رسیدند.

محمد محمدی، مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: با توجه به صعب العبور بودن منطقه وقوع حریق و شیب بسیار تند آن، امکان نشستن بالگرد دقیقاً در محل وقوع حریق میسر نبود و بالگرد چند متر آن طرف تر فرود آمد و نیروها را پیاده کرد. تا کنون هم بالگرد توانسته است که در چند سورتی پرواز، نیروها و تجهیزات را به منطقه اعزام کند.

وی افزود: با وجود اینکه برآورد دقیقی از حجم خسارت‌ها به دست نیامده است، اما می‌توان گفت در شرایطی که صبح امروز بیش از ۸۰ درصد حجم آتش سوزی تحت کنترل بود، اکنون هم بخش اعظم این آتش سوزی تحت کنترل قرار گرفته است، اما با توجه به اینکه در منطقه‌ای به شدت مرتفع و با شیب تندی قرار گرفته‌ایم که درختان خشک زیادی در آن وجود دارد، آتش سوزی هنوز خاموش نشده است.

محمدی تاکید کرد: به دلیل ارتفاع بالا و صخره‌ای بودن منطقه و شدت زیاد وزش باد، نمی‌توان پیش بینی کرد که اطفای کامل حریق چه زمانی به پایان می‌رسد. چون ممکن است با وزش باد، منطقه‌ای دیگر مجدداً شعله ور شود، بنابراین احتمال تداوم آتش سوزی تا فردا وجود دارد.

منبع: رکنا

کد خبر 522390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.