آنچه در جلسه انتخاب شهردار قزوین گذشت

پس از یک ماه بررسی برنامه و کارنامه ۸٠ مدیر اجرایی، در نهایت مهدی صباغی با کسب شش رأی به‌عنوان شهردار قزوین انتخاب شد درحالی که شائبه‌های زیادی درباره این انتخاب وجود داشت و برخی از اعضای شورا از امکان تایید نشدن حکم شهردار سخن گفتند.

به گزارش ایمنا، فرج الله فصیحی رامندی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در ابتدای جلسه انتخاب شهردار اظهار کرد: هرکدام از اعضای شورا نامزد مورد نظر خود را در این جلسه انتخاب می‌کنند و اگر اکثریت حاصل شد شهردار معرفی می‌شود اما چنانچه اکثریت حاصل نشد بین دو نفری که بیشترین رأی را دارند مجدد رأی گیری و نفر برگزیده به عنوان شهردار انتخاب می‌شود.

وی با بیان اینکه احراز و تأیید صلاحیت شهردار منتخب توسط مراجع ذی‌صلاح تصمیم‌گیری می‌شود، افزود: از میان ۴۷ گزینه بومی و ۳۵ نفر غیربومی به چهار نفر برای انتخاب شهردار نهایی رسیدیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در خصوص تشکیک در بازنشستگی مهدی صباغی گفت: درخصوص بازنشستگی سرداران سپاه الزام به سنوات ۳۰ ساله نیست و به درخواست خودشان و هماهنگی با نهادهای بالادستی این موضوع به تعویق می‌افتد.

وی با بیان اینکه شهردار منتخب بازنشست نشده و در حال خدمت است، گفت: پس از ارسال نامه انتخاب شهردار، استعلام درخصوص وی از طریق وزارت کشور انجام و طبق تمام جوانب قانونی اقدام می‌شود.

فاطمه اشتری عضو شورای شهر نیز در این جلسه با اشاره به قانون بازنشستگی و عدم به بکارگیری این نیروها تصریح کرد: ما باید فردی را انتخاب کنیم که در احراز صلاحیت توسط مقامات بالاتر به مشکل نخوریم.

وی پیش از رأی‌گیری خطاب به دیگر اعضا گفت: اگر انتخابات را دچار وجاهت قانونی می‌بینید انجام دهید و قبل از رأی گیری باید به ایرادات پاسخ داده شود.

قاسم الهیاری سخنگوی شورای شهر قزوین درباره انتخاب گزینه نهایی با پیشنهاد به رئیس جلسه افزود: هر عضو بتواند به دو نفر رأی بدهد و در مرحله بعدی بین دو نفر باقیمانده رأی گیری مجدد شود.

وی ادامه داد: برخی به گونه‌ای نظرات خودشان را القا می‌کنند تا خروجی شورا به نفع آنان باشد. ما وامدار کسی نیستیم و رای‌هایمان حق‌الناس است بنابراین باید امانتدار و حافظ آن باشیم.

حسین صلح جو دیگر عضو شورای شهر با اشاره به وظیفه قانونی شورا گفت: شورا مرجع استعلام نیست، وظیفه ما رسیدگی به تخلفات و موارد احراز و تأیید صلاحیت نیست. امروز باید یک شهردار پاکدست، راستگو، جهادی داشته باشیم و اگر مدعی انقلابی‌گری و جهادی هستیم مردم را از بلاتکلیفی در مدیریت شهر خارج کنیم.

علی فرمانی دیگر عضو شورای شهر گفت: می‌گویند دو نفر مشکوک به رد صلاحیت بوده و دو نفر دیگر احتمال عدم احرازشان وجود دارد. اگر واقعاً اینگونه است ما نباید کاری کنیم که وقت و انرژی شورا تلف شود و مردم باید از بلاتکلیفی مدیریت شهری خارج شوند.

وی افزود: در بازنشستگی مهدی صباغ و در ۴۲ سالگی خدمت وی جای سوال وجود دارد و عدم تأیید صلاحیت قابل بررسی است و نباید خود را در بن‌بستی قرار دهیم که برخلاف میل اعضای شورا باشد لذا باید تصمیم قاطع با درایت گرفته شود. اگر فردی صلاحیت نداشته باشد و رأی تمام ۹ عضو شورا را بیاورد جای تأسف دارد.

مهدی خانی منشی شورا در ادامه برای شروع رأی گیری اظهار کرد: بعد از اینکه جلسات شورای ششم به صورت مستمر برای شناسایی افراد و نامزدهایی که می‌توانستند مدیریت شهرداری را کسب کنند انجام شد برابر شاخص و رأی گیری های مختلف افراد غربال شدند.

وی گفت: از بین ۷۰ گزینه در داخل شهرداری و خارج از شهرداری به ۲۰ نفر رسیدیم و در نهایت در صحن شورا ۱۶ نفر ارائه برنامه کردند از میان آن‌ها به چهار نفر رسیدیم.

این عضو شورا اضافه کرد: اعضای شورا به یک گزینه واحد نرسیدند و هیچ تفاهمی در خصوص گزینه‌ها نشده است.

به گزارش ایمنا، در نهایت سردار مهدی صباغی با کسب شش رأی موافق به عنوان شصت و چهارمین شهردار شهر قزوین برگزیده معرفی شد.

کد خبر 522385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.