تولید ورمی کمپوست؛ نوآوری در فعالیت‌های سازمان مدیریت پسماند اصفهان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به فعالیت‌های متنوع سازمان در زمینه‌های فنی، پژوهشی و زیست محیطی گفت: تولید ورمی کمپوست از جمله پروژه‌هایی است که بیش از یک دهه از فعالیت آن می‌گذرد و در راستای نوآوری، عملی سازی پژوهش‌ها و به کارگیری ظرفیت‌های موجود به اجرا درآمده است.

رحیم محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ورمی کمپوست به عنوان یک عامل مغذی برای کمک به رشد گیاهان و جایگزین انواع کودهای شیمیایی است و سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در کنار تولید کود کمپوست از پسماندهای تر، در زمینه تولید ورمی کمپوست هم فعال بوده و به طور مستمر با برداشت کود از این مجتمع، آن را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد که خوشبختانه به دلیل کیفیت مناسب متقاضیان زیادی خواهان خرید این کود هستند.

وی با اشاره به مزایای ورمی کمپوست به عنوان یک کود ارگانیک و فاقد مواد شیمیایی مضر، تصریح کرد: ورمی کمپوست حاصل فعالیت کرم ایزینیا فوتیدا در بستری مناسب از جمله فضولات گاوی و دیگر مواد آلی است که در فرایندی طبیعی طی سه ماه کود ورمی کمپوست تولید می‌کند و از این جهت هیچ نوع افزودنی شیمیایی در آن وجود ندارد، اما به لحاظ غنی بودن از عناصر مورد نیاز گیاهان، قابل رقابت با کودهای شیمیایی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در خصوص میزان تولید ورمی کمپوست در کارخانه پردازش پسماند شهرداری، افزود: در سال ۹۹ بیش از ۲۰ تن کود ورمی کمپوست در این کارخانه تولید و به فروش رسیده است.

وی ادامه داد: قیمت فروش این محصول در کارخانه، حدود ۶۰ درصد از قیمت بازار ارزان‌تر است و این به دلیل آن است که انگیزه سازمان مدیریت پسماند از تولید ورمی کمپوست اقتصادی نبوده و در راستای بسترسازی برای فعالیت‌های زیست محیطی و همسو شدن با توسعه پایدار این پروژه را کلید زده و ادامه می‌دهد.

محمدی با اشاره به نقش شهروندان در تسهیل این روند، گفت: تولید کمپوست و ورمی کمپوست به بستر مناسب برای فعالیت ارگانیسم‌ها نیاز دارد و این بستر مناسب همان پسماند تری است که به درستی تفکیک شده باشد، بنابراین شهروندان در این خصوص نقش مستقیم دارند و لازم است با جداسازی پسماندهای تر از خشک در توسعه این برنامه زیست محیطی سهیم باشند.

کد خبر 522306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.