آسیب فرونشست بر اصفهان قابل اصلاح نیست/ جریان زاینده رود باید دائمی باشد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: آسیب فرونشست‌هایی که تاکنون ایجاد شده را نمی‌توان اصلاح کرد، اما برای اینکه از این بیشتر نشود، مدیران کشوری و استانی تلاش کنند که آب در زاینده رود جریان پیدا کند تا تبعات آن مانند فرونشست متوقف شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نور صالحی در یک برنامه رادیویی که با موضوع فرونشست زمین در اصفهان بود، با اشاره به علت این پدیده اظهار کرد: فرونشست زمین به علت تخلیه آب‌های زیر زمینی بوده و باعث دگرگونی لایه‌های زیرزمین می‌شود.

وی با بیان اینکه علت اصلی فرونشست زمین در اصفهان خشکی زاینده رود، کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و برداشت چاه‌های موجود در شهر و اطراف آن است، تصریح کرد: افزایش بهره‌برداری‌ها از منابع موجود باعث کاهش آب‌های زیر زمینی و تشدید پدیده فرونشست شده است، لذا باید از پیشروی آن جلوگیری کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: حجم فرونشست زمین از شمال به جنوب شهر اصفهان کمتر می‌شود و هر چه به شمال شهر نزدیک شویم فرونشست بیشتری اتفاق می‌افتد که ممکن است گسل برخی نقاط فعال شود.

نور صالحی یکی از بزرگترین آسیب‌های ناشی از فرونشست را ایجاد ترک در ساختمان‌ها به ویژه میراث فرهنگی اصفهان دانست و به راه حل این معضل اشاره و خاطرنشان کرد: جریان دائمی رودخانه زاینده رود می‌تواند از وقوع بیش از این حد فرونشست جلوگیری کند، زیرا فرونشست‌هایی که تاکنون ایجاد شده را نمی‌توان اصلاح کرد، اما برای اینکه از این بیشتر نشود، مدیران کشوری و استانی تلاش کنند که آب زاینده رود جریان پیدا کند تا تبعات آن مانند فرونشست متوقف شود.

کد خبر 522248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.