باوری که می‌تواند آلودگی پلاستیکی را پایان دهد

امروزه تنها ۹ درصد ضایعات پلاستیکی بازیافت می‌شود و این در حالی است که بهبود مدیریت پسماند می‌تواند به استفاده دوباره ۱۰۰ درصدی این مواد منجر شود و جهان را از بحران آلودگی پلاستیکی رها کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از دهه ۱۹۵۰ به بعد، افزایش قابل توجه استفاده از مواد پلاستیکی به تولید بیش از ۳. ۸ میلیارد تن ضایعات پلاستیکی منجر شده است. متأسفانه از این مقدار، تنها ۹ درصد بازیافت و ۱۲ درصد نیز سوزانده و باقیمانده آن راهی اقیانوس‌ها و دفن‌گاه‌های زباله در سراسر جهان می‌شود. از آنجا که تجزیه پلاستیک صدها سال طول می‌کشد باقیمانده‌های این ماده هر روز بیشتر از قبل در گوشه و کنار شهرها انباشته می‌شود و اثرات زیانبار خود را به جای می‌گذارد. چنانچه ذهنیت "تبدیل پلاستیک به گنج" در میان مردم شکل گیرد، آنگاه نه تنها از طریق بازیافت مواد پلاستیکی می‌توان به اقتصاد مدور کمک کرد و به کسب درآمد رسید، بلکه می‌توان آلودگی پلاستیکی را نیز که اثرات زیانبار زیادی بر سلامت انسان به جای می‌گذارد به حداقل رساند. اما پرسشی که در اینجا ممکن است ذهن بسیاری را به خود درگیر کند اینکه چگونه می‌توان به ذهنیت تبدیل پلاستیک به گنج دست یافت.

پایان تولید پلاستیک دست اول

بسیاری از دانشمندان چنین استدلال کرده‌اند که اگر دولت‌ها تولید مواد پلاستیکی دست اول را خاتمه دهند، آنگاه پایان بحران پلاستیکی دیگر یک رؤیا در نظر گرفته نمی‌شود. در این صورت، تمام مواد پلاستیکی مورد استفاده دوباره قرار می‌گیرد و در نتیجه هیچ قطعه کوچکی از آن در محیط رها نمی‌شود. در واقع، اگر مردم از قابلیت بازیافت مواد پلاستیکی و نقش آن در حفظ محیط زیست و کسب درآمد آگاه شوند، آنگاه برای بازیافت آن از یکدیگر پیشی می‌گیرند. در این راستا، مدیران نیز باید وارد عمل شوند و تولید مواد دست اول را ممنوع کنند تا در نتیجه مردم به بازیافت ضایعات پلاستیکی برای تولید ظروف و سایر اقلام بپردازند.

باوری که می‌تواند آلودگی پلاستیکی را پایان دهد

اتخاذ رویکرد مدور به جای خطی

در یک شهر ایده‌آل مدور، تولید مواد پلاستیکی از ضایعات هیچ‌گاه پایان نمی‌یابد و پسماندهای پلاستیکی در یک مسیر دایره‌ای شکل به طور مداوم به عمر خود ادامه می‌دهد. اما چنانچه یک ماده پلاستیکی بدون هدف و بازیافت در دفن‌گاه‌های زباله یا اقیانوس‌ها انباشته شود، آنگاه در مسیری خطی قرار می‌گیرد که بازگشتی برای آن وجود ندارد.

از نظر فنی، تمام انواع پلاستیک از طریق فرآیندهای شیمیایی مختلف نظیر برقکافت، قابلیت بازیافت را دارد و می‌توان از آن‌ها اقلام مصرفی جدیدی تولید کرد.

باوری که می‌تواند آلودگی پلاستیکی را پایان دهد

تبدیل بطری‌های پلاستیکی به آجر

تبدیل بطری‌های پلاستیکی به آجر اسباب‌بازی توسط شرکت اسباب‌بازی دانمارکی لگو در ژوئیه سال ۲۰۲۱ تیتر برتر بسیاری از رسانه‌های اجتماعی را تشکیل داد؛ با این حال، انتقاد بسیاری از مردم را در پی داشت چرا که از پلی اتیلن ترفتالات که تا پیش از این در حجم زیادی برای تولید ظروف مخصوص بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شد در ساخت آجر بهره گرفته شد. پس از آن، افراد بسیاری متوجه شدند که از ظروف یک بار مصرفی نظیر بطری‌های آب می‌توان برای تولید اقلامی محکم نظیر آجر بهره گرفت و آن را به مدت چند نسل مورد استفاده قرار داد.

پلاستیک ترافتالات پلی اتیلن رایج‌ترین پلاستیک بازیافتی در جهان به شمار می‌رود که اغلب برای ساخت ظروف بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل، کمپانی لگو از این ماده برای ساخت آجرهای اسباب‌بازی جدید بهره گرفت چرا که می‌دانست کودکان این وسایل را در دهان قرار می‌دهند پس می‌بایست با سالم‌ترین مواد ساخته شود.

باوری که می‌تواند آلودگی پلاستیکی را پایان دهد

راهبردهای تبدیل ضایعات به محصول

هر ساله بیش از ۳۸۱ میلیون تن ضایعات پلاستیکی در جهان تولید می‌شود که بخش اعظم آن مربوط به کشورهای در حال توسعه است که به بدترین وضعیت ممکن مدیریت می‌شود. این در حالی است که در بسیاری از نقاط دنیا، مواد پلاستیکی بی کیفیت به اقلامی کاربردی‌تر نظیر مبلمان، سطل آشغال و سایر وسایل مشابه تبدیل می‌شود. این کار نه تنها به پاکسازی دفن‌گاه‌ها و اقیانوس‌ها از مواد پلاستیکی کمک می‌کند، بلکه در اقتصاد مدور این کشورها نیز نقش مهمی ایفا کرده است.

علاوه بر این، تبدیل ضایعات به محصول در صنعت ماهیگیری نیز می‌تواند اثربخش باشد چرا که ۱۰ درصد ضایعات پلاستیکی اقیانوس‌ها مربوط به قلاب‌ها و تورهای ماهیگیری است که در آب‌ها به حال خود رها می‌شود و قابلیت جمع‌آوری و بازیافت دوباره را دارد.

خلاقان یونانی در یک نوآوری، ۲۰ هزار کیلوگرم تور رها شده در دریا را جمع‌آوری و از آن‌ها ۲۶۰ هزار جفت جوراب تولید کردند. این کار کسب درآمد قابل توجهی را برای تعداد هزار ماهیگیر به ارمغان آورد ضمن اینکه آلودگی اقیانوس را به حداقل رساند.

کد خبر 522222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.