از تخفیف ۲۵ درصدی به سازندگان مسکن تا اعتبار ۶ میلیاردی برای مراسم اربعین

اعضای شورای شهر تهران امروز با تخفیف ۲۵ درصدی عوارض به مدت ۶۰ روز به متقاضیان پروانه ساختمانی موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز (‌سه شنبه) شورای شهر تهران لایحه دوفوریتی «اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران» مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

در جریان بررسی این لایحه جعفر بندی شربیانی با قرائت متن لایحه شهردار تهران گفت: براساس این اصلاحیه پیشنهادی در صورتی که مودی تمایل داشته باشد بدهی خود را به صورت نقدی و یک‎جا پرداخت کند، به مدت ۴۵ روز پس از لازم‌الاجرا شدن این مصوبه مشمول پاداش و جایزه خوش حسابی به میزان ۳۰ درصد خواهد شد. پاداش و جایزه خوش حسابی مذکور پس از منقضی شدن زمان این مصوبه مطابق با مصوبه قبلی عمل خواهد شد.

مهدی چمران نیز در این زمینه تشریح کرد: این لایحه همیشه و هرساله مطرح می‌شود اما به علت جابجایی شوراها کمی به تأخیر افتاده است.

وی افزود: عموماً برای کسانی که عوارض را یکجا می‌پردازند، تخفیفی در نظر گرفته می‌شود، چون بازپرداخت عوارض دوساله است (البته برای خانواده شهدا و ایثارگران سه ساله است) و وقتی بخواهند این عوارض را یکجا بپردازند، برای ایشان تخفیف قائل می‌شوند که این موضوع هم برای خودشان مفید است و هم برای شهرداری.

در ادامه ناصر امانی درخواست کرد که چون لایحه توسط شهرداری ارائه شده است و لذا بهتر است نماینده شهرداری سخن بگوید.

بر همین اساس علیرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در دفاع از دو فوریت این لایحه گفت: به واسطه اینکه در عملیات صدور پروانه ساختمانی، از زمانی که به فیش اعلام عوارض می‌رسد، از زمان پرداخت عوارض تا صدور پروانه یک بازه زمانی کوتاه مدت وجود دارد. لذا اگر لایحه به صورت عادی مطرح شود، تا به کمیسیون‌ها برسد و مورد بررسی قرار بگیرد، زمان زیادی می‌گذرد و این سبب می‌شود که هم مردم بلاتکلیف بمانند و هم اینکه عملاً درآمد شهرداری از محل عوارض صدور پروانه افت می‌کند لذا لایحه به صورت دو فوریت ارائه شد که تکلیف هرچه سریع‌تر روشن شود.

وی در نکته دوم افزود: در بررسی پرداخت عوارض در سال‌های گذشته متوجه شدیم که همیشه در شهریور و مهر و آبان، درآمد شهرداری از محل صدور پروانه پایین است. لذا به همین دلیل می‌خواهیم که لایحه در همین بازه اثرگذاری خود را نشان دهد.

گلپایگانی در ادامه تاکید کرد: درآمد شهرداری از محل عوارض در آغاز سال خوب است اما در وسط سال‎ افت پیدا می‌کند.

اما در ادامه مهدی عباسی از طرف کمیسیون شهرسازی طی پیشنهادی گفت: افزایش عوارض ساختمانی در صدور پروانه نسبت به سال گذشته بالا بوده و در بسیاری از مناطق افرادی که مراجعه کرده و متقاضی بودند را به مشکلات جدی مواجه کرده است. در کنار آن مشکل دومی که افراد با آن مواجه شدند این بود که شهرداری برای اینکه بتواند این افزایش را تعدیل کند، طی بخشنامه‌ای کف محاسباتی افزایش عوارض را تا ۳۰ درصد و ۶۰ درصد لحاظ کرد و برای اینکه ارقام و فیش‌های افراد تعیین تکلیف شود، زمانی هم معطل شدند.

وی ادامه داد: آن بخشنامه تا حدی عوارض را نسبت به سال گذشته تعدیل کرد و در کنار آن اگر امروز لایحه شهرداری مصوب شود، یک بسته تشویقی خیلی خوبی ایجاد می‌شود.

عباسی افزود: درست است که درآمد شهرداری افت می‌کند اما سیاست بر اینست که ساخت و ساز در تهران افزایش پیدا کند.

سپس مهدی بابایی به عنوان موافق متن لایحه گفت: این لایحه را محرکی برای افزایش ساخت و ساز و بازآفرینی بافت‌های فرسوده در سطح شهر تهران می‌دانم.

وی در راستای تکمیل لایحه پیشنهاد کرد که این بازه ۴۵ روزه با تشویقی پایین‌تر تمدید شود و برای فرض مثلاً به مدت یک ماه با تخفیف ۲۳ الی ۲۵ درصد، آن را تمدید کنیم چراکه ما می‌خواهیم که به شهروندان بگوییم این شورا آماده است که شهروندان را در ساخت و سازهای جدید یاری کند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در دوازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران درباره لایحه تخفیف عوارض صدور پروانه گفت: در چهار سال گذشته در بحث دریافت عوارض صدور پروانه سابقه تخفیف تا ۲۷ درصد نیز وجود داشته است.

وی افزود: پیشنهاد اولیه معاونت شهرسازی ارائه تخفیف ۲۵ درصدی به درخواست کنندگان بود اما در شورای معاونین پیشنهاد شد که اگر این تخفیف به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند امکانی فراهم می‌شود که شهروندان به پرداخت نقدی عوارض خود تشویق و ترغیب شوند.

وی ادامه داد: طبق نظرات اعضای شورا، حتی اگر قرار است پرداخت عوارض دو مرحله‌ای شود نیز بهتر است همین امروز راجع به آن تصمیم بگیریم. چرا که دور تسلسل ایجاد شده شهرداری را متضرر می‌کند. اگر به این نتیجه رسیدید که تا ۴۵ روز ابتدایی میزان تخفیف ۲۵ درصد باشد بهتر است یک ماه بعد از آن تخفیف ۲۰ درصدی اعمال شود در واقع یک اختلاف معناداری بین این دو وضعیت وجود داشته باشد.

زاکانی تاکید کرد: پیشنهاد بنده این است که این تخفیف ۳۰ درصد باشد و اگر موافقت شود به نظر می‌رسد ترغیب و تشویق بیشتری فراهم می‌کند اما اگر دوستان تصمیم به ارائه تخفیف ۲۵ درصد می‌گیرند در این صورت برای مرحله دوم یک عدد معنا دار ۵ درصدی را در نظر بگیرند که متقاضیان در این ۴۵ روز نسبت به پرداخت عوارض اقبال نشان دهند و بدانند بعد از این ۴۵ روز یک فرصت یک ماهه پرداخت عوارض با تخفیف ۲۰ درصدی نیز خواهند داشت و بعد از آن فرصتی وجود ندارد و روال عادی کار طی خواهد شد تا کسانی که پرداخت می‌کنند به صورت شفاف بدانند بر اساس قانون عملاً بعد از دو ماه و نیم فرصتی برای رجوع ندارند و عوارض صدور پروانه به طریق عادی برای آنها محاسبه خواهد شد.

شهردار تهران درباره مدت زمان در نظر گرفته شده برای این مصوبه گفت: پیشنهاد دو ماهه شدن زمان اجرای این مصوبه از زمانی محاسبه شود که مصوبه لازم‌الاجرا می‌شود.

سپس پرویز سروری متذکر شد که با دو مرحله‌ای کردن کار مخالف است و گفت: این امر لایحه را سست می‌کند. بعلاوه اینکه اگر ۲۵ درصد تصویب شود، ۲۰ درصد هیچ انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کند چون از نرخ سود بانکی پایین‌تر است.

اما علیرضا گلپایگانی درخصوص ماجرای بخشنامه توضیح داد و گفت: در مصوبه عوارض سال ۱۴۰۰ در شورا و تأیید فرمانداری گفتند که سقف تعیین عوارض از ۵۰ درصد بیشتر نشود. لذا برای اینکه این سقف در کل شهر تهران بیش از ۵۰ درصد نشود، با قیمت‌هایی که در دفترچه ارزش معاملاتی وجود دارد و دفترچه ارزش مکانی که شهرداری ایجاد کرده است، شهر تهران را از لحاظ قیمتی به چهار دهک تقسیم کردیم و لذا این ۳۰ تا ۶۵ درصد را به مناطق مختلف شهرداری تهران ابلاغ کردیم اما به ایشان گفتیم که تا محاسبه سیستمی فاوا صورت بگیرد، شما عوارض سیستمی را با محاسبه دستی کنترل کنید که عوارض از یک میزان بیشتری نشود که آن هم تا دیروز انجام می‌شده است.

در نهایت میزان ۲۵ درصد تخفیف به رأی گذاشته شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید. سپس مدت دو ماه (۶۰ روز) پس از لازم‌الاجرا شدن مهلت نیز به رأی گذاشته شد که با اکثریت آرا به تصویب رسید.

کمک ۶ میلیاردی به مراسم اربعین

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با لایحه " مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع) " موافقت کردند.

مهدی چمران گفت: در چنین ایامی ما دچار خسران هستیم که نمی‌توانیم اربعین را با شکوهی که چند سال قبل برگزار می‌شد برگزار کنیم و امیدواریم از این شرایطی که بر حسب شیوع کرونا داریم گذر کنیم چرا که اربعین از نمودهای بارز و بزرگ شیعی است را اجرا کنیم.

وی افزود: ما این برنامه را از دوران گذشته که شروع کردیم هفت سال یا هشت سال پیش هر ساله اجرا می‌کردیم و اقداماتی که شورا و شهرداری تهران در کربلا انجام می‌داد و مقداری هم در کاظمین توانست در تحکیم دوستی و مودت بین مردم ما و شیعیان عراق بسیار تأثیر گذار باشد و در جامعه جهانی تأثیر فراوانی داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: متأسفانه شرایط به گونه‌ای است که مراسم اربعین سال جاری باید به صورت محدود اجرا شود و امیدواریم کسانی که برای کمک می‌روند این توفیق را داشته باشند که همه زائرین از خدماتشان استفاده کنند.

ناصر امانی نیز گفت: این مبلغ ۶ میلیارد تومان هر سال دارد تکرار می‌شود حتی زمانی که جمعیت میلیونی از ایران به عراق می‌رفتند همین ۶ میلیارد تومان بود و امسال هم که قرار است تنها ۶۰ هزار نفر فقط از طریق هوایی بروند همین ۶ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در ۴ سال گذشته ما پایانه‌های مرزی داشتیم و برپایی موکب ها را داشتیم و خدمات شهری ارائه می‌دادیم. اما امسال که تنها از طریق هوایی عزیمت صورت می‌گیرد دیگر این موارد نیست گرچه برخی می‌گویند این پیشنهاد متناسب با بالا رفتن نرخ ارز است، به هر روی شهرداری هزینه کردها را مشخص کند.

در ادامه سخنان ناصر امانی مهدی چمران نیز گفت: دوره ما آخرین مبلغی که برای اربعین تصویب شد ۱۰ میلیارد تومان بود، علاوه بر اینکه مقادیر زیادی از کمک‌ها و منابع دیگر را هم شهرداری استفاده می‌کرد هر چند که با گستره آن سال‌ها ۱۰ میلیارد تومان کفاف نمی‌داد.

چمران ادامه داد: البته در سال جاری میزان خدماتی که باید ارائه شود کاسته نشده درست است که تعداد زائرانی که از ایران می‌روند کم شده اما زائران دیگر که هستند و لذا از میزان خدمات کاسته نخواهد شد.

مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی جهت بازآفرینی نفرآباد

در جلسه امروز لایحه شهردار تهران در خصوص «مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی (اوراق مشارکت) جهت بازآفرینی محدوده پیرامونی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) محله تاریخی نفر آباد» مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

کاوه حاج‎علی‎اکبری رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران در خصوص این لایحه گفت: این لایحه به صورت یک فوریت به شورا آمد و تا ۳۱ شهریور فرصت داریم تا آن را به وزارت کشور اعلام کنیم.

وی ادامه داد: محله نفر آباد در ضلع جنوب شرقی حرم حضرت عبدالعظیم قرار دارد که قدمت تاریخی آن حداقل ۴۰۰ سال است. در سنوات گذشته حدود ۴۰ درصد از این محله توسط شهرداری تملک و پس از مدتی رها شده که سبب نارضایتی‌های اجتماعی شده است. پس از یک دوره ۱۰ ساله طرحی را برای نفر آباد معرفی کردیم تا بتوانیم زندگی و حیات اجتماعی را به این محله باز گردانیم.

او افزود: طرح مبتنی بر اصول و ارزش‌های شهرسازی و معماری ایرانی-اسلامی تهیه شد و براساس قانون بودجه ۱۴۰۰، شهرداری‌ها می‌توانند در چهار نقطه از کشور دست به نوسازی بزنند که چهار حرم موجود در مشهد، تهران، قم و شیراز هستند که برای امسال ۱۰۰۰ میلیارد تومان انتشار اوراق پیش بینی شده و بازپرداخت ۲۵ درصد از اصل و سود اوراق را هم دولت تقبل می‌کند.

علی اکبری تشریح کرد: بر اساس طرح مصوب ۲۱ پروژه در حوزه‌های مختلف تجاری، اقامتی، مسکونی و… پیش بینی و بررسی شدند و بازدهی آن هم مشخص شده است و امروز آماده هستیم که اقدامات مربوط به انتشار اوراق را آغاز کنیم.

سپس جعفر بندی شربیانی با سپاسگزاری از اعضای شورا و شهرداری گفت: با یک تصویرسازی شاید حتی خود ما هم بابت وضعیت اسفناک محله نفرآباد یک ثانیه حاضر به سکونت در این محله نباشیم. این محله ۳۰ سال در این وضعیت فاجعه بار به سر می‌برد.

نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا افزود: در این طرح حفظ آثار تاریخی و رفاه ساکنین و ارتفاع حریم جوار حرم در نظر گرفته شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه مردم نفرآباد ۳۰ سال در این وضعیت هستند، گفت مردم با اینکه برای انجام طرح ۱۴ سال زمان در نظر بگیریم موافق نخواهند بود. آنان تغییرات را باید سریع و در عرض یک دوره ببینند.

سپس مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی گزارش خود را ارائه کرد و گفت: به دلیل اتمام بلاتکلیفی محله نفرآباد که بیش از ۴۰ درصد املاک آن در اختیار شهرداری است، می‌توان به سرعت طرح را وارد مرحله اجرا کرد. اما ابهاماتی وجود دارد که مشمول کیفیت اجرای طرح، ریزدانگی‌ای که در سایر پلاک‌های باقی مانده مشاهده می‌شود و نشان می‌دهد که بافت خوبی در آنجا شکل نخواهد گرفت.

در ادامه میثم مظفر اظهار داشت که نظر کمیسیون برنامه و بودجه موافقت با این کار است چون در قانون بودجه ۱۴۰۰ این اوراق مشارکت با مشارکت ۲۵ درصدی دولت برای بازآفرینی حرم‌ها و مناطق مجاورشان استفاده خواهند شد.

اما ناصر امانی در مخالفت اظهار داشت: چند پیش‎فرض درخصوص این اوراق مشارکت وجود دارد از جمله اینکه سازمان انتشار دهنده اوراق مشارکت باید مشخص باشد و همچنین جلب اعتماد خریداران بسیار اهمیت دارد. باید به میزان بدهی‌های شهرداری تهران توجه داشت، هرچند معتقدم حدود ۳۰ درصد این بدهی حباب است. در بسیاری از این وام‌ها که بدهی به بار آورده‌اند، دولت‎ ۵۰ درصد اصل و سود را تقبل کرده‎ است.

وی ادامه داد: از این محلات در تهران زیاد داریم که املاکشان تملک شده و بلاتکلیف مانده‌اند و به شما می‌گویم که ده سال دیگر باز هم نفرآباد همین وضع را خواهد داشت.

سید جعفر تشکری هاشمی نیز گفت: منطقه‌ای را با یک طرحی تملک کردیم و منطقه ناامن ایجاد کردیم و اجازه ساخت و ساز ندادیم که این در فرسودگی منطقه نقش داشته است. و حال تصمیم گرفتیم که کار دیگری را آنجا انجام دهیم. این یک رویه ناصواب است.

وی با ذکر مثالی گفت: در اطراف حرم امام رضا نیز همین کار را کردند و بافت تاریخی اطراف حرم و محل زندگی مردم نابود شد و برج و فضا تجاری ساختند و این هرگز توسعه فرهنگی نیست.

سپس احمد صادقی نایب رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا گفت: محله نفرآباد تبدیل به یک بافت فرسوده و ناایمن شده است و ۳۰ سال است که مردمش بلاتکلیف هستند. امروز هم موضوع ما اجرای طرح نیست، بلکه بحث ما مجوز است تا بتوانند اوراق را بخرند. دست کم فردا نگویند که شما مجوز ندادی اگرنه ما مشکل را حل می‌کردیم.

محمد آخوندی هم گفت: در سخنان عزیزان کلیات درستی هست اما موضوع این لایحه نیست. موضوع لایحه مجوز انتشار اوراق است. روش انجام کار و طرح شهرداری بعداً می‌تواند مورد بحث بررسی قرار بگیرد.

علیرضا گلپایگانی معاون شهرسازی شهرداری تهران با قید اینکه دو موضوع کلی باقی مانده، یکی بحث اوراق مشارکت است و دیگری طرح است، در خصوص طرح گفت: طرحی که برای ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است، منظور زمانی است که همه چیز زنده و احیا شده است. بازه زمانی اوراق مشارکت هم فقط سه ساله است در مورد طرح معماری هم باید گفت هیچ جای تهران دارای معماری ایرانی-اسلامی نیست.

وی افزود: بخش مهم کار اینست که از بلاتکلیفی خارج شود و مردم بتوانند پروانه گرفته و خودشان ساخت و ساز کنند. معمولاً سازمان نوسازی، با شرکتی وارد مذاکره می‌شود و با توجه به آورده سازنده و آورده شهرداری ساخت و ساز صورت می‌گیرد که معمولاً ۶۰ درصد برای سازمان است و ۴۰ درصد برای سازنده. تازه ۲۵ درصد این پول را هم دولت تأمین می‌کند.

در ادامه مهدی عباسی به پیشنهاداتی که در قالب چند تبصره به طرح اضافه شده است اشاره داشت و افزود: ابتدا اعلام کنیم که اختصاص این اوراق مشارکت صرفاب رأی ملحه نفر آباد است و جای دیگر استفاده نمی‌شود. و شهرداری موظف است که حسابی را برای جمع‎ آوری منابع افتتاح کند.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل ابهاماتی که در اصل طرح بود، شهرداری موظف است که شیوه هزینه کرد این طرح را ظرف یک ماه به شورا ارائه کند. و نیز اجازه ندارد این اوراق را صرف هزینه جاری خود کند.

مهدی عباسی با بیان اینکه در این پیشنهادات زمان این طرح را هم ۳ سال تعیین کرده و شهرداری الزام شود که ظرف سه سال طرح را به پایان برساند ادامه داد: همچنین شهرداری گزارش عملکرد خود را سه ماه یکبار ارائه کند و سازمان نوسازی باید پیگیر این امر باشد.

جعفر بندی شربیانی هم در تذکری گفت: باز هم تکرار می‌کنم مردم در آنجا ۳۰ سال بلاتکلیف مانده‌اند و زمان این طرح باید کمتر شود تا مردم امیدوار شوند.

وی ادامه داد: بلاتکلیفی با طول زمان به ۱۴۱۴ ادامه خواهد داشت و زمان این طرح باید کمتر شود تا مردم امیدوار شوند. این طرح بعد از مطرح شدن امیدواری را به محله آورده است و نباید مردم مأیوس شوند. و شهرداری باید حتماً این اراده را داشته باشد در مدت کوتاهی در مدت دو تا سه ساله انجام شود.

در پایان پیشنهاد کمیسیون مشترک که توسط عباسی مطرح شد به رأی گذاشته و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

کد خبر 522115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.