قلعه تاریخی کوهپایه؛ شهرک سینمایی بازمانده از عهد قاجار+ فیلم

سرمایه‌گذار قلعه تاریخی کوهپایه گفت: در سال ۱۳۵۶ فیلمی مشترک بین ایران و آمریکا به نام «کاروان‌ها» با حضور آنتونی کوئین و چندین هنر پیشه ایرانی و خارجی ساخته شد که یکی از لوکیشن‌های اصلی آن قلعه جواهر بوده است. در سال ۱۳۸۰ نیز سریال «صنوبر» محصول سیما فیلم نیز در این مکان ساخته شد.

مهرداد متین فر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره تاریخچه این قلعه گفت: این قلعه در ابتدای دوره قاجاریه تأسیس شده و مؤسس آن شخصی به اسم حاج حسن جواهری بوده است. وی منشی دربار کریم خان زند و یک جواهر فروش در شیراز بوده است.

وی افزود: حاج حسن جواهری به دلیل دانایی و سواد بالایی که داشته پایش به دربار باز می‌شود. حضور و فعالیت تجاری او در دربار، تا زمانی که آقا محمد خان قاجار سلسله زندیه را بر می‌اندازد ادامه می‌یابد. پس از آن حاج حسن جواهری از ترس به اصفهان مهاجرت می‌کند و از آنجایی که از شناخته شدن می‌ترسیده نمی‌توانست باز هم به تجارت خود ادامه دهد و به همین دلیل بعد از مدتی تصمیم می‌گیرد که کسب و کار دیگری را راه بیندازد.

سرمایه‌گذار قلعه تاریخی کوهپایه ادامه داد: او در شرق اصفهان قناتی را ایجاد کرده، بعد از آن در همان محدوده قلعه‌ای را می‌سازد و اواخر عمرش این مکان را وقف می‌کند. پس از او، پسرانش این مکان را توسعه می‌دهند.

متین فر اظهار کرد: قلعه جواهر تا سال ۱۳۷۳ نیز سکنه داشته است. در سال ۱۳۵۶ فیلمی مشترک بین ایران و آمریکا به نام "کاروان‌ها" با حضور آنتونی کوئین و چندین هنرپیشه ایرانی و خارجی ساخته شد که یکی از لوکیشن‌های اصلی آن قلعه جواهر بوده است. در سال ۱۳۸۰ نیز سریال «صنوبر» محصول سیما فیلم در این مکان ساخته شد. لازم به ذکر است که این مکان به عنوان یک اثر ملی ثبت شده است.

متین فر ادامه می‌دهد: از اردیبهشت. ۱۳۹۸ قراردادی با متولی وقف توسط من بسته شد تا این قلعه را احیا کرده و به منطقه گردشگری تبدیل شود. گفتنی است در این پروژه سازمان میراث فرهنگی هیچ دخالتی ندارد و تنها مجوزها را صادر می‌کند. فعلاً اقدامات زیرساختی در حال انجام است و به دنبال مجوزها هستیم که البته خیلی کند پیش می‌رود.

وی درباره اقدامات انجام شده در این قلعه گفت: پیش از این، قنات خشک بود، اما اکنون آب دارد و شبکه لوله کشی آن تکمیل شده است. تا به الان یک باغ میوه ۵ هزار متری، یک پارک صحرایی ۱۲ هزار متری و یک باغ سنتی ایرانی ۲ هزار متری احداث شده است و تمامی درخت‌های این باغ‌ها آبیاری می‌شود. لازم به ذکر است که این مجموعه تنها مرکز ورزش‌های هوایی در استان اصفهان خواهد شد. از طرفی در حال آماده سازی بخشی از این مکان برای آفرود سواران هستیم. مذاکراتی با آموزش و پرورش برای اردوهای آموزشی نیز انجام شده است تا زمانی که محدودیت‌ها کمتر شد اردو هایی در قلعه جواهر برگزار شود.

سرمایه گذار قلعه تاریخی کوهپایه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر منتظر هستیم تا انشعاب برق تکمیل شود. اگر مجوزها به موقع حاضر شود، تا پایان امسال یا اوایل سال آینده برای نوروز اولین فاز را راه اندازی کنیم و پذیرای مسافران خواهیم بود.

متین فر با بیان اینکه قلعه جواهر از لحاظ جغرافیایی موقعیت بسیار خوبی دارد افزود: مجموعه‌ای به این بزرگی که به اصفهان نیز نزدیک باشد وجود ندارد. علاوه بر آن، این مکان تاریخی از لحاظ وسعت در ایران رکورد دار است، چرا که منطقه گردشگری به مساحت ۲۵۰ هکتار در کشور نداریم. همچنین این مکان شامل ساختمان‌های متعددی است. از جمله قنات، استخر آبگیر، باغ محصور و غیر محصور، آسیاب آبی، کاروانسرا، آب انبار، مسجد، مکتب خانه، حمام، آرامگاه‌های خصوصی و عمومی و خانه‌های اربابی و خانه‌های رعایا و " ۱۷۸ اتاق در ۱۵ خانه و محل ". همچنین این مجموعه هیچ همسایه‌ای نداشته و از لحاظ سوق‌الجیشی وضعیت مناسبی دارد.

وی در جواب این سوال که آیا در دو سال اخیر برای استفاده از این قلعه به عنوان لوکیشن فیلمبرداری اقدامی انجام شده یا خیر گفت: در طی این دو سال مذاکراتی با هیأتی از صدا و سیما برای ساخت فیلم بوده، اما این گفت و گو ها به دلیل شرایط کرونا در همین مرحله اول ماند و ادامه پیدا نکرد.

سرمایه گذار قلعه تاریخی کوهپایه در خصوص همکاری مسئولان دولتی تصریح کرد: در حال حاضر اقتصاد کشورمان مقاومتی یا درون‌زا است، هیچ فعالیتی مثل گردشگری وجود ندارد که به این اندازه اشتغال‌زا و اقتصاد آن وابسته به خود کشور باشد. با ورود گردشگر ارز به کشور وارد می‌شود. علاوه بر آن به خصوص در ناحیه شرق استان اصفهان از آن جایی که زاینده رود خشک شده و مردم نمی‌توانند با فعالیت کشاورزی مشغول باشند تنها راه نجات اصفهان توجه به گردشگری است.

متین فر در پایان گفت: ما از دولت بی‌محبتی بسیاری دیدیم. در "بیابان" سرمایه گذاری کردیم و با وجود مشکلات زیاد بسیار ثابت قدم بودیم و حتی یک روز هم تعطیل نکردیم، اما با ما طوری برخورد می‌شود که انگار غریبه هستیم. در حالی که اگر یک بیگانه بود، دولت بیشتر به او توجه می‌کرد. در این پروژه نه تنها توجهی از سوی دولت صورت نگرفت، بلکه حتی کسی به ما خسته نباشید هم نگفت.

تصویربردار و تدوینگر فیلم: مهدی باغبان بصیر، خبرنگار سرویس فیلم ایمنا

کد خبر 522027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.