محسن رضایی دبیر مجمع می ماند؟

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.


به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

آرایش هیئت رئیسه مجمع تغییر می‌کند؟

آیت الله مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت و گویی، در رابطه با تأثیر حضور رئیس جمهور در جلسات مجمع، اظهار کرد: از نظر آئین نامه حضور رؤسای سه قوه در مجمع تشخیص لازم است و رئیس جمهور هم جزو اشخاص حقوقی است، به عنوان مثال در مسئله نظارت که مقام معطم رهبری حق نظارت را به مجمع تشخیص دادند باید رؤسای سه قوه در مجمع حضور داشته باشند.

وی افزود: آقای روحانی از اول ریاستشان در قوه مجریه، حضور در مجمع را تشخیص نداشتند و تشریف نیاوردند و به هیچ وجه اعضای مجمع ایشان را در جلسات چه در جلسه علنی و چه در کمیسیون‌ها زیارت نکردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: حضور آیت الله رئیسی در جلسات مجمع پیام‌های زیادی دارد؛ اولاً اینکه ایشان بر خلاف رئیس جمهور سابق این مسئله را قبول دارند که یکی از وظایف مجمع تشخیص نظارت بر قوه سه‌گانه است، حضور رئیس جمهور در جلسات به حل زودتر مشکلات کمک می‌کند، بعضی از مسائل مطرح شده و مسائل اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس و موضوعاتی که مقام معظم رهبری در مورد آنها امر کردند نیاز به حضور رئیس جمهور دارد.

شبستری ادامه داد: حضور رئیس جمهور در مجمع تشخیص نشانگر این است که همه وظایفی که مجمع دارد قبول می‌کنند و نوعی احترام است که برای مجمع تشخیص قائل می‌شوند و آقایان می‌توانند با حضور رئیس جمهور مسائل را به صورت شفاف بیان کنند چه مسائلی که مربوط به هیأت نظارت باشد و چه مربوط به مسائل دیگری باشد و انتقادهایی اگر احیاناً وجود داشته باشد. پیشنهادهایی برای پیشبرد اهداف دولت جدید وجود دارد. بهرحال وجود رئیس جمهور در مجمع تشخیص مصلحت نظام بسیار مطلوب و قابل توجه است و هم پیام دارد و هم نشانگر این است که بر خلاف گذشته ایشان به این مسئله اهتمام قائل هستند.

وی در مورد مسائلی که در جلسه با حضور رئیس جمهور صحبت شد، گفت: مسائل اختلافی بین شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی و توافقنامه‌ها مطرح شد، مسئله تأمین اجتماعی و.. مسائل مختلفی که در این اواخر خیلی مطرح شده بودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد محسن رضایی و ادامه حضور او به عنوان دبیر مجمع تشخیص خاطرنشان کرد که فعلاً که رضایی در جلسات شرکت می‌کند و در جلسات اخیر مجمع تشخیص و در کمیسیون اقتصاد حضور فعال داشته است، بعد از این هم معلوم نیست که آیا این حضور دوام داشته باشد و یا شخص دیگری به عنوان دبیر مجمع تشخیص نظام منصوب شود تاکنون که تغییر نکرده و ایشان کما فی سابق حضور دارند و بعد از آن هم، مربوط به این است که مقام معظم رهبری ببینند که او نسبت به مسئولیت‌های دیگری که در دولت پذیرفته چه میزان زمان دارد و در واقع این موضوع به توافق رهبری با دبیر مجمع بستگی دارد.

شبستری خاطرنشان کرد: من فکر می‌کردم که انجام همه مسئولیت‌ها برای رضایی مشکل باشد. جمع بین سه تا مسئولیتی که از نظر دولتی پیدا کردند با دبیری مجمع ساده نیست، اما امروز می‌بینیم که او عملاً در جلسات حضور دارد و امادگی انجام وظیفه دارد و انجامش را ممکن می‌داند تا ببینیم در آینده چه مسئله و چه اتفاقی خواهد افتاد.

هشدار قالیباف به نمایندگان کم‌کار؛ بعداً معترض نشوید!

محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه مجلس در جریان بررسی طرح «تقویت امنیت غذایی کشور»، برای چندمین بار نسبت به کم‌کاری و عدم مشارکت عده‌ای از نمایندگان در رأی‌گیری تذکر داد.

وی در جریان رأی‌گیری برای ماده ۱۱ این طرح افزود: ۵۰ نفر از نمایندگان در رأی‌گیری مشارکت نکرده‌اند. بعداً به گزارش‌هایی که منتشر می‌شود، معترض نشوید!

اشاره رئیس مجلس به گزارش‌های مجلس مربوط به آمار مشارکت و انضباط نمایندگان در جلسات صحن و کمیسیون‌ها بود که بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس شش ماهه و سالانه منتشر می‌شود و کارشناسان معتقدند باید ضمانت اجراهای محکم‌تری درباره کم‌کاری یا بی‌نظمی برخی نمایندگان در آن دیده شود.

هاشمی‌طبا: اصلاح‌طلبان به دولت رئیسی راهکار ارائه دهند

مصطفی هاشمی‌طبا درباره اینکه اصلاح‌طلبان در مواجهه با دولت جدید چه راهبردی را باید اتخاذ کنند و آیا افرادی در جناح اصلاح‌طلب برای تعامل با هسته سخت قدرت وجود دارند که به گفت‌وگو و تعامل با حاکمیت بپردازند، اظهار کرد: معتقدم نه اصلاح‌طلبان بلکه سایر جریان‌ها باید برای دولت و مجلس راه نشان دهند و بگویند مشکلات ما در کجاست.

وی افزود: آدم‌ها می‌آیند یکسری حرف‌های انتقادی می‌زنند، صحبت‌هایی می‌گویند اما راه نشان نمی‌دهند؛ مانند مجلس قبلی و مجلس یازدهم که یک حرف‌هایی را می‌زدند اما راه حل نشان نمی‌دادند به طور مثال از آقای روحانی انتقاد می‌کردند بدون این‌که بیایند بگویند آقای روحانی چه کاری باید انجام دهید که مشکلات برطرف شود؛ این گونه اقدام کردن درست نیست. در حال حاضر هم به اعتقاد من اصلاح‌طلبان باید بیایند بگویند که دولت چه کاری باید انجام دهد و مشکلات را چگونه می‌توان برطرف کرد اما متأسفانه حرف چندانی برای گفتن ندارند؛ کما اینکه در حال حاضر هم با وجود اینکه تمامی نهادها یکدست شدند، این‌ها هم حرفی برای گفتن ندارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که باید راه‌حل‌ها گفته شود، یاد آور شد: بزرگترین وظیفه ما در قبال مملکت، مردم و آینده کشور است و جریان‌های سیاسی باید نظر دهند؛ این‌که بیایند از نظر سیاسی بگویند چه انجام دهیم و چه کاری انجام ندهیم که نمی‌شود، جریان‌ها بیایند راه کار نشان دهند. بیایند وضعیت ممکلت را در حال حاضر تشریح کنند و بگویند که آقای رئیسی چه کاری انجام دهید. بهتر است یا مجلس چه باید انجام دهد درست است؛ حال آنان این کارها انجام دادند که دادند؛ ندادند هم گردن خودشان است.

کوثری: دولت روحانی تنبل بود و دنبال واکسن نمی‌رفت

اسماعیل کوثری نماینده تهران مجلس شورای اسلامی در رابطه با حضور نظامی‌ها در دولت ابراهیم رئیسی اظهار کرد: هنوز کسی معرفی نشده است. در خصوص آقای کاظمینی هم فقط در حد یک معرفی بوده است که بعد هم آقای وحیدی تکذیب کردند. ما نباید واقعیت‌ها را کنار بگذاریم و بر اساس جو و فضای مجازی سیاست‌گزاری و سوال کنیم.

وی در خصوص سیاست ایران در رابطه با طالبان و تظاهرات چند روز گذشته مخالفان طالبان در ایران تاکید کرد: اصلاً تظاهرات شود مگر چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ کاری از دستشان برنمی آید. طالبان قدرت را در دست گرفته و ما هم به آنها گفته‌ایم که همه اقوام باید در دولت سهیم باشند. این سیاست جمهوری اسلامی است.

نماینده تهران در مجلس یازدهم در پایان درباره چرایی عدم واردات واکسن کرونا در دوران روحانی و افزایش واردات در دولت رئیسی خاطرنشان کرد: این نشان از تنبلی دولت قبل بود که اصلاً حرکت نمی‌کرد. اما این دولت پیگیری کرد و الان شاهد هستیم که واکسن کرونا به صورت میلیونی وارد کشور می‌شود و اجرای آن هم به‌شدت رو به افزایش است. ما اگر حرکت کنیم کار هم جلو می‌رود اما اگر فقط بنشینیم و فقط دستور دهیم، مشخص است که هیچ چیزی درست نمی‌شود.

پیشنهاد محمود صادقی درباره برگزاری رفراندوم توافق هسته‌ای و FATF

محمود صدقی، نماینده ادوار مجلس با اشاره به راهکار رفراندوم برای حل موضوع توافق هسته‌ای و FATF اظهار کرد: رفراندوم باید در مسأله‌ای مطرح و به کار گرفته شود که از راه‌های عادی قابل حل نباشد؛ یعنی طرق عادی آن را آزمایش کرده باشیم اما در موضوع حذف یارانه‌های پنهان تا به امروز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی افزود: اول باید دولت لایحه‌ای را برای اصلاح قیمت‌ها بدهد و اگر به نتیجه رسید و موفق نشد از مکانیزم رفراندوم استفاده کند. البته استفاده از ظرفیت رفراندوم به خودی خود خوب است، رفراندوم تبدیل به یک تابو در کشور شده و در مورد بسیاری از مسائل که گره کور دارند می‌تواند راهگشا باشد؛ البته که من فکر کنم اگر بخواهیم رفراندوم برگزار کنیم، خیلی موضوعات مهم‌تری وجود دارد که برای حل آنها می‌توانیم از رفراندوم کمک بگیریم؛ مثلاً موضوع توافق هسته‌ای که تبدیل به یک بن بست شده را می‌توان با رفراندوم رفع و رجوع کرد یا در FATF می‌توان از رفراندوم کمک گرفت، اما باید توجه هم داشته باشیم اگر رفراندوم برگزار شود، آیا واقعاً مردم به حذف یارانه‌ها رأی می‌دهند؟ می‌شود به روشنی پیش بینی کرد که افکار عمومی با حذف یارانه‌ها اصلاً همراهی ندارند؛ بنابراین باید به پیشنهاد دهندگان در مورد اصل موضوع و بحث رفراندوم و جنبه‌های مختلف توضیح داد.

کوشکی: با توافق جدید، هم دل آژانس به دست می‌آید هم مصوبه مجلس رعایت می‌شود

صادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا درباره تمدید توافق ایران با آژانس به صورت نامحدود اظهار کرد: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها همانند دوران برجام می‌خواهند از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، رصد دائمی داشته باشند و این رصد صورت می‌گیرد. ظاهراً این داده‌ها در ایران باقی می‌ماند و داده‌ها منتقل نمی‌شود.

وی با اشاره به مصوبه مجلس و توافق با آژانس گفت: مصوبه مجلس می‌گوید که این رصد باید جمع شود و ما به پادمان NPT بازگردیم که چنین رصدی در آن نیست. کوشکی تاکید کرد: نکته‌اش این است که مصوبه مجلس به یک شیوه تدبیر و امیدی رعایت می‌شود که به نوعی هم مصوبه مجلس، رعایت می‌شود و هم به تعبیری دل آژانس به دست می‌آید.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه آیا بر این باورید، یک توافق بینابینی بین ایران و آژانس صورت گرفته است، تاکید کرد: بله، همینطور است، یعنی از دوران روحانی بوده و الان هم ادامه پیدا کرده است. این نحوه اجرای مصوبه مجلس، ابتکار دولت روحانی بود که همچنان ادامه پیدا می‌کند.

خطیب زاده: در مورد واردات واکسن فایزر و مدرنا هیچ خط قرمزی نداشته و نداریم

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره واردات واکسن‌های فایزر و مدرنا و این‌که یکی از رهیافت‌های دولت جدید، استفاده از راه‌های غیر برجامی برای تأمین منافع اقتصادی کشور بوده است که در بحث واردات واکسن شاهد بودیم نیز اظهار کرد: ما در خصوص واردات واکسن هیچ خط قرمزی نداشتیم و نداریم. البته مرجعیت صلاحیت‌دار قطعی و یگانه تأیید این‌که کدام واکسن وارد شود، از روز اول وزارت بهداشت بوده است.

وی افزود: وزارت امور خارجه از روز اول، تمامی امکانات واردات را هر منبعی و عنوان تجاری که داشتند در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است.

کد خبر 522018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.