چاه‌ها بستر وقوع ۱۳ حادثه در اصفهان

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تا بیستم شهریورماه چاه‌ها بستر وقوع ۱۳ حادثه در اصفهان بوده که منجر به مصدومیت سه نفر و مرگ شش نفر شده است.

آتشپاد محسن گلابی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: همه ساله بر اثر حوادث چاه افرادی زیادی جان خود را از دست می‌‎دهند. اکثر این حوادث در نقاطی اتفاق می‌افتد که دارای تراکم بیشتری است.

وی افزود: اکثر آسیب‌دیدگی افرادی که در چاه‌ها سقوط می‌کنند، صرف نظر از مشکلات مربوط به تنفس از ناحیه ستون فقرات، مهره‌های گردن و قسمت‌های دیگر از قبیل استخوان‌های پا، کتف و قفسه سینه نیز دچار شکستگی می‌شود، از این رو نجات آنها از عمق چاه بسیار طاقت‌فرسا است و نیاز به مهارت و دقت عمل دارد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: هیچ مصدومی حتی اگر زیر مقدار زیادی خاک مدفون شده، نباید مرده قلمداد شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا بیستم شهریورماه ۱۳ مورد حادثه سقوط در چاه برای اشخاص در شهر اصفهان اتفاق افتاده که هشت مورد داخل محدوده و پنج مورد خارج از محدوده شهر اصفهان بوده است، افزود: سقوط در چاه در جایگاه بیست و سوم حوادثی است که آتش نشانی اصفهان امدادرسانی کرده است.

آتشپاد گلابی تصریح کرد: چاه‌ها به طور معمول به دو دسته چاه‌های فاضلاب و چاه‌های آب تقسیم می‌شود و مواردی که شهروندان باید رعایت کنند اینکه اگر در ملک خود چاه وجود دارد، مکان و عمق آن را باید مد نظر داشته باشند همچنین تاریخ حفر چاه و زمان آخرین بازدید، وجود لوله‌های هواکش، محل چاه‌های قدیمی و متروکه و عبور لوله‌های آب گرم و سرد را بدانند و این اطلاعات را به صورت مکتوب هنگام خرید و فروش به مالک بعدی ارائه کنند.

وی گفت: بیشتر افرادی که در فضای شهری اقدام به حفر چاه می‌کنند، برای ستون‌گذاری و مواردی با هدف گنج‌یابی است که در بسیاری از موارد شاهد ریزش چاه هستیم.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه چاه فاضلاب محل تجمع انواع گازهای سمی و فاضلابی است که برای انسان خطرناک است و باعث مصمومیت می‌شود، تاکید کرد: برخی از این گازهای فاضلاب عبارتند از هیدروژن سولفوره، متان، گاز کربنیک و آمونیاک که همه این گازها برای انسان مضر و باعث خفگی می‌شود.

وی ادامه داد: اولین و اصلی‌ترین گاز سمی موجود درون چاه فاضلاب گاز هیدروژن سولفوره است که درون چاه انباشته از این گاز بوده که در اثر بی توجهی افراد تخلیه چاهی و کارگران آنها این حوادث رخ می‌دهد، البته با کمی دقت در هنگام تخلیه چاه می‌توان از مرگ و میر گازهای فاضلاب کاست.

کد خبر 521993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.