۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
سبزترین شهرهای جهان

ترافیک خودرویی، تراکم جمعیت انسانی و آلودگی هوا از مهم‌ترین ویژگی‌های شهرهای امروزی سراسر جهان به شمار می‌رود؛ وین، مونیخ، برلین، مادرید و سائوپائولو از سبزترین شهرهای جهان به شمار می‌رود که در آن‌ها، مردم از رفاه جسمی و روانی بالایی برخوردار هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آگاهی زیست‌محیطی یکی از دغدغه‌های مدیران امروزی به شمار می‌رود؛ چنانچه مردم خود را در کاهش آلودگی سهیم بدانند، آنگاه اقدامات برنامه‌ریزان برای سبزسازی و پایداری هر چه بیشتر شهرها، با سرعت بیشتری نتیجه می‌دهد. البته مقامات در بعضی از نقاط دنیا نیز چشم به راه مشارکت مردمی نمانده و خود در بهبود وضعیت زیست‌محیطی شهرها کوشیده‌اند. شهر سبز تنها به مناطقی با پوشش گیاهی اشاره ندارد، اتخاذ رویکردهایی برای کاهش انتشار کربن و به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی نیز می‌تواند شهرهایی سبز به وجود آورد. در این نقاط دنیا نه تنها طراحی شهری سازگار با محیط زیست است، بلکه اعمال انسانی نیز کمترین آسیب را به طبیعت وارد می‌کند. مردم در این شهرها سبک زندگی سالم را اتخاذ می‌کنند و در مقایسه با ساکنان سایر شهرهای جهان نیز از رفاه جسمی و روانی بهتری برخوردار هستند. در ادامه به معرفی سبزترین شهرهای جهان و ویژگی‌های پایدار هر یک پرداخته می‌شود.

وین، اتریش

پایتخت اتریش به واسطه بهره‌مندی از ویژگی‌های متعدد دوستدار محیط زیست به مدت چند سال پی در پی به عنوان سبزترین شهر جهان شناخته شده است. بیش از ۵۰ درصد شهر را فضاهای سبز فرا گرفته و پوشش گیاهی در آن، هر روز بیش از گذشته در حال گسترش است. مردم وین از مزایای رفت و آمد از طریق وسایل حمل و نقل عمومی آگاه هستند و به همین دلیل، خودروهای شخصی به ندرت در شهر تردد دارند. علاوه بر این، وجود مسیرهای بیشمار دوچرخه‌سواری و پیاده‌راه‌ها در سراسر شهر، طی کردن مسافت‌های کوتاه در شهر را برای کاربران بسیار رضایت‌بخش کرده است.

سبزترین شهرهای جهان

مونیخ؛ آلمان

تمام افرادی که حتی یک بار به مونیخ، کلانشهری در آلمان سفر کرده‌اند این شهر را در لیست بهترین نقاط دنیا با قابلیت پیاده‌روی قرار داده‌اند. پیاده‌راه‌هایی که از دو طرف در میان درختان سبز محصور شده است، هر روز بر تعداد افرادی می‌افزاید که تردد سبز را برای خود انتخاب می‌کنند. از سوی دیگر، مونیخ از سیستم حمل و نقل پرسرعت و پیشرفته‌ای برخوردار است که همین ویژگی، بسیاری از ساکنان را به جایگزینی خودروهای خود با این نوع تردد سوق داده به طوری که حتی مالکیت خودرو در مونیخ نسبت به سایر شهرهای آلمانی در سطح پایینی قرار دارد. مونیخ در داشتن آب و هوایی باکیفیت نیز در سراسر جهان شهرت دارد و بسیاری از گردشگران به واسطه همین ویژگی، این شهر را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.

سبزترین شهرهای جهان

برلین، آلمان

به طور کلی، بسیاری از شهرهای آلمانی در دسته نقاط دوستدار محیط زیست قرار گرفته است که این ویژگی را می‌توان تا حدود زیادی به قوانین حاکم بر کشور نظیر محدودیت استفاده از نفت خام نسبت داد. مقامات برلین اقدامات نوآورانه‌تر بیشتری برای کاهش انتشار گازهای آلاینده اتخاذ می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به برگزاری تورهای مختلف دوستدار محیط زیست اشاره کرد. در این گردش‌ها، رهبرانی به کار گرفته می‌شود که ضمن فراهم آوردن زمینه‌های سرگرمی لازم برای شرکت‌کنندگان، آن‌ها را حین گردش در طبیعت از مزایای وجود فضاهای سبز آگاه می‌کنند و آموزش‌های لازم جهت حفظ محیط زیست را در اختیار آنان قرار می‌دهند.

سبزترین شهرهای جهان

خانه‌های مسکونی برلین اغلب به سیستم‌های تصفیه آب‌های خاکستری برخوردار است که پس از عمل پاکسازی، آب را به بام باغ‌ها یا سایر فضاهای سبز موجود در سازه‌ها هدایت می‌کند.

مادرید، اسپانیا

از زمانی که مدیران مادرید ساخت سازه‌های شهر با ترکیبی از پوشش گیاهی را ترویج داده‌اند، پایتخت اسپانیا در جایگاه یکی از سبزترین شهرهای جهان قرار گرفته است. اغلب فعالیت‌های تفریحی مادرید پیرامون اهداف دوستدار محیط زیست صورت می‌گیرد و در تورهای دریایی نیز از قایق‌های پوشیده در پنل‌های خورشیدی بهره گرفته می‌شود که نیروی لازم برای حرکت آن‌ها را فراهم می‌آورد.

مدیران پایتخت اسپانیا متعهد شده‌اند سیستم‌های روشنایی خیابان‌ها را به طور کامل با نوع خود کارآمد تعویض کنند که در آن‌ها از نور خورشید برای روشنایی فضاهای عمومی بهره گرفته می‌شود. این اقدام، مصرف انرژی شهری را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد و علاوه بر این در به حداقل رساندن انتشار کربن و اثرات اقلیمی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

سبزترین شهرهای جهان

سائوپائولو، برزیل

سائوپائولو بزرگترین شهر برزیل به شمار می‌رود که بیش از ۲۰ میلیون نفر را در خود جای داده است با این حال، بزرگترین کاربر انرژی تجدید پذیر جهان نیز محسوب می‌شود. بیش از ۲۰۰ بازار کشاورزی در سراسر شهر و پیرامون آن قرار دارد که به کاهش چشمگیر انتشار کربن ناشی از تردد وسایل نقلیه برای تأمین سبزیجات و میوه‌ها کمک می‌کند.

کد خبر 521938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.