نوآوری‌های شهری؛ پیامد مثبت کرونا

شیوع بیماری کووید-۱۹ نه تنها آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر سلامت جسمی و روانی انسان‌ها به جای گذاشت، بلکه ارتباط آن‌ها را با شهرهای محل سکونت خود برای همیشه تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از شیوع بیماری کووید -۱۹ برخی از منتقدان شهری استدلال کردند که هر چه تراکم جمعیتی در یک شهر بیشتر باشد احتمال اینکه ویروس با سرعت بالاتری در میان مردم انتشار یابد نیز بیشتر است. از سوی دیگر، بسیاری از مردم به دور کاری روی آوردند و بسیاری از ساختمان‌های اداری به متروکه‌هایی تبدیل شد. ترس مردم از آلوده شدن به کرونا در ازدحام شهری از یک سو و ترویج کار در منزل از سوی دیگر باعث شد بسیاری از شهرنشینان به سمت حومه‌ها راهی شوند و به سکونت در آنجا بپردازند. اما پس از مدت زمانی، بشر متوجه شد که قطع پیوند با شهر امری محال است و به همین دلیل تلاش کرد برای ارتباط دوباره با مناطق شهری دست به نوآوری بزند. پایدارسازی و افزایش هوشمندی شهرها از مهم‌ترین مولفه‌هایی بود که در اولویت سایر ایده‌های طراحی شهری قرار گرفت و به نوآوری‌هایی منجر شد که در ادامه به شرح چند مورد از آن‌ها پرداخته می‌شود.

نوآوری‌های شهری حاصل از انتشار کرونا

ایجاد یک شهر مفهومی مقاوم در مقابل پاندمی‌ها

گروهی از معماران بارسلونایی یک شهر مفهومی طراحی کرده‌اند که به افزایش مقاومت ساکنان خود در مقابل پاندمی‌های احتمالی آینده کمک زیادی می‌کند. این شهر خودکارآمد که امکان کاربری چند منظوره را برای ساکنان فراهم می‌آورد در رقابتی که مدیران منطقه جدید Xiong’an در استان هبی چین برای بهترین طراحی‌های شهری جهان برگزار کرد به عنوان طرح برتر انتخاب شد.

شهر مفهومی جدید می‌تواند انرژی مورد نیاز خود را به طور کامل تولید کند ضمن اینکه وجود مزارع شهری بیشمار نیاز مردم آن به رفت و آمد به سایر نقاط برای تأمین خوراک را از میان برمی‌دارد. جالب است بدانید که معماران این شهر همگی طی دوران کرونا در منزل مشغول به فعالیت بودند و شهر مفهومی را طراحی کردند و به همین دلیل از تمام الزامات دورکاری آگاه بوده و آن را در طراحی خود پیاده کردند.

وجود گلخانه‌های بیشمار بر بام و دیوار تمام سازه‌ها جهت پرورش محصولات غذایی، کمپانی‌های دیجیتالی متعدد که از تکنولوژی پرینتر سه بعدی برای احداث سازه‌ها بهره می‌گیرد و همچنین نصب پنل‌های خورشیدی در گوشه و کنار شهر برای تولید انرژی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهر مفهومی جدید به حساب می‌آید.

نوآوری‌های شهری حاصل از انتشار کرونا

جایگزینی وسایل حمل و نقل موتوری با نوع الکتریکی و بدون سرنشین آن

خلاقان خوش ذوق اهل هنگ کنگ، نوعی تراموای الکتریکی بدون سرنشین به نام "جزیره" ساخته‌اند تا نه تنها مردم را به تردد از طریق وسایل حمل و نقل عمومی سوق دهند، بلکه رعایت فاصله اجتماعی را نیز به آن‌ها یادآوری کنند. تراموای جدید، خودرویی دو طبقه است که ظاهری شبیه به یک جزیره دارد، امکان دور ماندن افراد از یکدیگر را فراهم می‌آورد. طراحان از شیشه برای پوشش سقف و دیوارهای جزیره بهره گرفته‌اند تا از هدایت نور طبیعی کافی به داخل مطمئن شوند.

نبود جایگاه راننده، هدایت مستقیم مسافر به بخش پرداخت بهای سفر و نبود دستگاه‌های بلیط در داخل تراموای جدید هنگ کنگ، امکان رعایت فاصله اجتماعی را به طور کامل تأمین کرده و جزیره را در لیست بهترین خودروهای عمومی تا به امروز قرار داده است.

نوآوری‌های شهری حاصل از انتشار کرونا

طراحی خیابانی کاملاً الکتریکی در بریتانیا برای شارژ خودروهای برقی

اخیراً مدیران لندن، پایتخت انگلستان به ایجاد خیابانی کاملاً الکتریکی پرداخته‌اند که شارژ خودروهای برقی را به عهده دارد. عملکرد این خیابان به این شکل است که سیستم‌های روشنایی نصب شده در سراسر خیابان، امکان شارژ وسیله نقلیه الکتریکی را فراهم می‌آورد ضمن اینکه روشنایی را برای خیابان به هنگام تاریکی تأمین می‌کند. کابل‌هایی که در قسمت بالایی سیستم‌های روشنایی نصب شده است به باطری‌های الکتریکی خودروها متصل می‌شود و نیروی لازم برای شارژ را به آن‌ها منتقل می‌کند.

نوآوری‌های شهری حاصل از انتشار کرونا

دستورالعمل‌هایی هوشمند برای پرورش مزارع شهری

کارکنان کمپانی فرانسوی Urban Canopee که یک شرکت محیط زیست بسیار معروف در کشور است بر این باورند که سبزسازی هر چه بیشتر شهرها می‌تواند به رفاه جسمی و روانی مردم کمک کند و مزایای بیشماری برای شهر در پی داشته باشد. این افراد دستورالعمل‌هایی ارائه داده‌اند که پیروی از آن‌ها می‌تواند زراعت شهری را خواه به صورت انفرادی یا گروهی تقویت کند. مدیران کمپانی در طرح پیشنهادی خود، گسترش فضاهای سبز در گوشه و کنار شهرها، بام‌ها و دیوارهای خانه‌ها را بسیار حائز اهمیت دانسته و در دستورالعمل‌های خود بر ترکیب گونه‌های مختلف گیاهی تاکید کرده‌اند.

نوآوری‌های شهری حاصل از انتشار کرونا

در مزارعی که این افراد پیشنهاد کرده‌اند سنسورهایی نصب می‌شود که میزان آب لازم برای هر نوع گیاه را اندازه می‌گیرد و دمای هوای مزرعه را کنترل می‌کند. نظارت بر تمام این امور از راه دور امکان‌پذیر است چرا که سنسورهایی هوشمند در سراسر مزرعه نصب می‌شود.

کد خبر 521891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.