آخرین جزئیات زلزله ۵.۲ ریشتری قوچان

زلزله‌ای با قدرت ۵.۲ در مقیاس ریشتر شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی را به لرزه درآورد که ارزیابی خسارات آن در حال پیگیری بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زلزله‌ای با قدرت ۵.۲ در مقیاس ریشتر صبح امروز شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی را به لرزه درآورد.

اطلاعات اولیه نشان می‌دهد نزدیک‌ترین شهرها به این زلزله، مشهد مقدس در استان خراسان رضوی و بجنورد در استان خراسان شمالی بوده است. گفته می‌شود این زمین‌لرزه شهرستان‌های نیشابور و درگز را هم لرزانده است.

بر اساس اطلاعات اولیه از همان دقایق ابتدایی تیم‌های امداد و نجات برای ارزیابی خسارات احتمالی به منطقه اعزام شده‌اند، اما تا این لحظه هیچ خبری از شرایط منطقه ارسال نشده است.

زلزله به ۴۲ روستای قوچان آسیب زد

مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: ۴۲ روستا در شهرستان قوچان متأثر از زلزله صبح روز دوشنبه دچار آسیب‌هایی شده‌اند.

محسن نجات در خصوص این زلزله گفت: از این تعداد ۳۵ روستا مربوط به بخش مرکزی و هفت روستا مربوط به بخش آبکوه این شهرستان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: خسارات وارده در حد ریزش برخی دیوارها و یا ایجاد ترک بر روی دیوار ساختمان‌ها بوده است.

نجات ادامه داد: خدمات عمومی آب، برق، گاز و تلفن در مناطق زلزله زده برقرار است و به تأسیسات و زیرساخت‌های شهری و روستایی آسیبی وارد نشده است.

مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی افزود: اکنون تیم‌های ارزیاب اعزامی در محل حضور دارند و خسارات وارده توسط آنان در دست جمع‌بندی است.

این زمین‌لرزه در طول جغرافیایی ۵۸.۸۶ و عرض جغرافیایی ۳۷.۰۸ و در عمق ۶ کیلومتری زمین به وقوع پیوسته است.

این زمین لرزه در ۳۰ کیلومتری قوچان، ۳۵ کیلومتری چاپشلو و ۴۲ کیلومتری چکنه در استان خراسان رضوی رخ داده است.

شدت زلزله به حدی بود که در بسیاری از نقاط استان خراسان رضوی از جمله مشهد و برخی استان‌های همجوار احساس شد و شمار زیادی از مردم را در مشهد و قوچان از منازل به خیابان‌ها کشاند.

زلزله به دیوار تعدادی از منازل قوچان خسارت وارد کرد

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: طبق اعلام اولیه تیم‌های ارزیاب اعزامی به مناطق زلزله‌زده در شهرستان قوچان گزارش چندین مورد ریزش دیوار منازل و ترک خوردگی شدید در روستاهای شهرستان قوچان دریافت شده است.

غلامرضا صیادی گفت: این خسارات از روستاهای عمارت، دیزادیز و جعفرآباد شرقی قوچان دریافت شده که درخواست حضور کارشناسان بنیاد مسکن را برای تخمین میزان خسارات نیز داشته‌اند.

وی ادامه داد: گروه‌های ارزیاب هلال احمر به روستاهای خانکانلو، بوکانلو، یدک، الهیان و تبارک قوچان که زلزله با شدت بیشتری احساس شد رسیده‌اند، اما هنوز گزارشی از خسارات احتمالی در این روستاها نداشته‌ایم.

معاون امداد و نجات هلال احمر خراسان رضوی گفت: در روستاهای شهرستان‌های کلات، چناران و درگز نیز که زلزله با شدت بالایی احساس شده است تاکنون گزارش تخریب جدی نداشتیم.

۲۱ پس لرزه پس از زمین لرزه اصلی در قوچان ثبت شده است

رئیس مرکز لرزه نگاری قوچان اظهار کرد: پس از وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری صبح دوشنبه در این شهرستان ۲۱ پس لرزه ثبت شده است.

علیرضا مهراب گفت: شدت بزرگترین پس لرزه ۳.۵ و ۳.۱ و با عمق ۶ تا ۱۰ کیلومتر بوده است.

وی با اشاره به اظهار نظر غیر کارشناسانه برخی از چهره‌های مشهور محلی در فضای مجازی مبنی بر عادی انگاری شرایط پس از وقوع زلزله، تصریح کرد: در خصوص وقوع زمین لرزه‌های شدیدتر نمی‌توان به قطعیت نظر داد اما آنچه در حال حاضر اهمیت دارد آمادگی مردم طی ۲۴ ساعت آینده است تا کمتر دچار مشکل شویم.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نیز اعلام کرد که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر حوالی قوچان در استان خراسان رضوی را لرزاند.

"کشف رود" گسل مسبب زلزله امروز قوچان

رئیس مرکز زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، منطقه قوچان تا مشهد را منطقه مهم از لحاظ لرزه خیزی دانست و اظهار کرد: در این منطقه گسل مهم و فعال "کشف رود" وجود دارد که احتمالاً شاخه‌های این گسل مسبب زلزله امروز قوچان بوده است.

علی بیت اللهی با اشاره به زلزله امروز ۲۲ شهریورماه در قوچان استان خراسان رضوی، گفت: در ساعت ۸:۲۳ امروز _دوشنبه ۲۲ شهریورماه_ بر اساس گزارش مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ۳۰ کیلومتری شرق قوچان استان خراسان رضوی زلزله‌ای با بزرگی ۵.۲ رخ داده است.

وی افزود: این ناحیه از کشور از نظر لرزه‌خیزی بسیار مهم است؛ چرا که امتداد گسل‌هایی است که تا مجاورت کلانشهر مشهد گسترده و شهرهای پر جمعیتی در این منطقه ایجاد شده است.

بیت اللهی، زلزله امروز قوچان را در دسته زلزله‌های متوسط دانست و خاطر نشان کرد: منطقه وقوع زمین لرزه ۵.۲ امروز، در منطقه کوهستانی مرتفع است که از نظر سکونتگاه‌های شهری و روستایی خلوت است، ولی بر اساس استعلامی که از مسؤولان محلی داشتیم، در روستاهایی مانند "ددانلو" که ۳۷۸ نفر جمعیت دارد، گزارش‌هایی مبنی بر ترک خوردگی ساختمان‌های روستایی، ارسال شده است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه در نزدیکی رومرکز زلزله ۵.۲ قوچان، گسل "کشف رود" قرار دارد، اظهار کرد: احتمالاً شاخه‌های جانبی این گسل که تا مشهد امتداد دارد، مسبب زلزله امروز این منطقه است.

وی تاکید کرد: تا کنون چهار پس لرزه بیش از ۲.۵ در این منطقه رخ داده است و احتمالاً ادامه داشته باشد، ولی این زمین لرزه، زلزله بزرگی نیست که پسلرزه‌های زیادی را به همراه داشته باشد.

بیت اللهی توجه به ساخت و ساز در مراکز جمعیتی را از مهمترین نکات درباره رخدادهای لرزه‌ای عنوان کرد و یادآور شد: کل واحدهای ایجاد شده در ۵۰ کیلومتری رومرکز زلزله ۵.۲ قوچان، حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی می‌شود که شامل مراکز شهری و روستایی می‌شود و از این تعداد ۶۴ هزار واحد مسکونی، فاقد اسکلت هستند، به این معنا که این سازه‌های فاقد اسکلت در برابر زلزله‌های بزرگ‌تر، مقاومت زیادی ندارند.

به گفته وی، تعداد ۹۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی منطقه رومرکز زلزله امروز قوچان بر اساس آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۵ است.

وی با بیان اینکه احتمال وقوع پس لرزه بزرگ بالا نیست، گفت: گسل مسبب زلزله امروز، یک گسل بسیار فعال و کاری است که توان ایجاد زلزله‌های بزرگ‌تر را دارد، از این رو باید از منطقه قوچان تا مشهد، مورد توجه قرار گیرد و توصیه می‌شود در زمینه ارتقای کیفیت ساخت و ساز توجه لازم صورت گیرد.

بیت اللهی به بیان سابقه لرزه خیزی این منطقه پرداخت و اظهار کرد: اطلاعات حاصل از ایستگاه‌های لرزه نگاری جدید که در ۱۵ سال اخیر در این منطقه نصب و داده‌های لرزه نگاری در آن ثبت شده است، نشان می‌دهد که در این مدت تعداد ۵۱۰ زمین لرزه بالای ۲.۵ در این منطقه رخ داده و نشان می‌دهد که این منطقه لرزه خیز است و لازم است اقدامات ویژه انجام شود که عمده‌ترین آنها توجه به ساخت و سازها به ویژه روستایی است.

وی با اشاره به گسترش شبکه شتابنگاری در خراسان رضوی، گفت: در این منطقه از سوی مرکز تحقیقات چندین ایستگاه شتابنگاری در مشهد و اطراف آن نصب شده است.

گسل کشف رود، با راستای خمدار شمال باختر- جنوب خاور و درازای حدود ۱۶۴ کیلومتر است و به موازات رشته کوه‌های کپه داغ و کناره شمالی دشت مشهد کشیده شده و به روشنی رسوبات آبرفتی کواترنر دشت را برش می‌دهد.

این گسل در بخش‌های شمال باختر خود از شمال روستای رادکان و شهرستان چناران و روستای چشمه گیلاس و در بخش‌های جنوب خاور از شمال روستاهای نریمانی و کنه بیست می‌گذرد.

اطلاعات منطقه حادثه:

بزرگی: ۵.۲
محل وقوع: استان خراسان رضوی حوالی قوچان
تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۴۰۰/۰۶/۲۲ ۰۸:۳۲:۳۰
طول جغرافیایی: ۵۸.۸۶
عرض جغرافیایی: ۳۷.۰۸
عمق زمین‌لرزه: ۶ کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:

۳۰ کیلومتری قوچان (خراسان رضوی)
۳۵ کیلومتری چاپشلو (خراسان رضوی)
۴۲ کیلومتری چکنه (خراسان رضوی)

نزدیکترین مراکز استان:
۱۰۷ کیلومتری مشهد
۱۴۱ کیلومتری بجنورد

کد خبر 521830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.