اجازه اعمال قیمت‌گذاری دستوری را در بورس کالا نمی‌دهیم

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به هیچ عنوان امکان قیمت‌گذاری برای کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، وجود ندارد و ما هم چنین اجازه‌ای را به کسی نمی‌دهیم.

به گزارش ایمنا، محمدعلی دهقان دهنوی در حاشیه مراسم واکسیناسیون نهادهای مالی در جمع خبرنگاران با اشاره به تبعات اعمال قیمت گذاری دستوری در بورس کالا، اظهار کرد: در ماده ١٨ قانون ابزارها که جزو قوانین مصوب مجلس است، به صراحت اعلام شده است که اگر کالایی وارد بورس کالا شد، دیگر در آن کالا نباید اجازه وضع هیچ نوع دخالتی اعم از قیمت‌گذاری، سهمیه‌بندی و منع صادراتی وجود داشته باشد.

وی گفت: موضوع کاملاً روشن است، کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، به هیچ عنوان امکان قیمت گذاری برای آنها وجود ندارد و ما هم چنین اجازه‌ای را به کسی نمی‌دهیم.

دهقان دهنوی ادامه داد: مسؤولان مربوطه از جمله مسؤولان وزارت صمت به صراحت در حوزه ستاد تنظیم بازار اعلام کرده اند که هدف آنها عرضه محصولات در بورس کالا است و مکانیزم عرضه و تقاضا را برای قیمت گذاری قبول دارند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: تلاش آنها این است تا از بستر موجود برای شفاف سازی، روان شدن تجارت و نیز افزایش کارایی معاملات استفاده کنند؛ بنابراین به نظر نمی‌رسد نگرانی بابت قیمت گذاری دستوری در این حوزه وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مربوط به اینکه سازمان بورس برای ساماندهی به این وضعیت اقدامی را در دستور کار دارد یا خیر؟ گفت: زمانی که قیمت سیمان در کشور به دلیل قطعی برق به شدت افزایش پیدا کرد، بورس کالا توانست ساماندهی و نظام بخشی این کالا را انجام دهد.

دهقان دهنوی افزود: بورس کالا محصول سیمان را که در بازار با کمبود مواجه شده بود به نحو درستی در کشور توزیع کرد؛ بنابراین مکانیزم فعالیت این بازار در کشور ثابت شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: افرادی که بدون غرض عملکرد بورس کالا را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، متوجه خواهند شد که بورس کالا بهترین مکانیزم برای عرضه و تقاضا است و راهی جز تعیین قیمت‌ها از طریق این بازار وجود ندارد.

آخرین وضعیت نمادهای متوقف شده شرکت‌های سرمایه گذاری استانی

وی در ادامه درباره علت توقف نماد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی و برنامه‌های سازمان بورس برای سامان بخشیدن به وضعیت این شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: فعالیت شرکت‌های سرمایه گذاری همچون دیگر شرکت‌ها است؛ بنابراین مشمول همه قوانین نظارتی سازمان بورس هستند.

دهقان دهنوی گفت: برخی از این شرکت‌ها علاوه بر عدم ارائه صورت‌های مالی از انتشار گزارش‌ها خودداری کرده اند؛ بنابراین کسانی که در این شرکت‌ها حضور دارند همکاری لازم را نداشته اند و طبق ضوابط نماد آنها متوقف شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه امیدواریم موانع موجود برطرف شود تا وضعیت آنها تعیین تکلیف و مدیران منتخب سهامداران انتخاب شوند، گفت: اگر این اتفاق رخ دهد مشکل آنها برطرف می‌شود و نماد آنها ضمن بازگشایی دوباره در بورس مورد معامله قرار می‌گیرند.

افزایش نقش پررنگ تعاونی‌ها در بازار سرمایه

وی در ادامه به افزایش نقش تعاونی‌ها در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: توسعه نقش تعاونی‌ها در کشور از اهمیت زیادی برخوردار است اما باید توجه داشت که مفهوم تعاون در تعاونی‌ها برقرار باشد و مشارکت همه مردم برای تعیین سرنوشت منافع خود در قالب یک شرکت تعاونی رخ دهد تا این موضوع تحقق پیدا کند.

آخرین وضعیت انتخابات هیأت مدیره سهام عدالت

دهقان دهنوی همچنین به آخرین وضعیت انتخابات هیأت مدیره سهام عدالت اشاره تاکید کرد و افزود: اکنون فرآیند انتخابات هیأت مدیره سهام عدالت به دلیل وجود برخی از ملاحظات در مراجع نظارتی متوقف است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: در این میان جلساتی را به عنوان کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس برگزار کردیم تا صحبت‌ها شنیده و ابهامات رفع شود تا بعد از آن، انتخابات برگزار شده و زمینه تعیین تکلیف وضعیت شرکت‌ها مشخص شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 521818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.