بورس امروز سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

واکنش به حمایت معتبر شاخص و رشد قیمتی دلار منجر به بازگشت قدرتمند بازار شد، انتظار تداوم رشد شاخص کل را برای آخرین روز کاری هفته نیز خواهیم داشت.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ سه‌شنبه ۲۳ شهریورماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: واکنش به حمایت معتبر شاخص و رشد قیمتی دلار منجر به بازگشت قدرتمند بازار شد، انتظار تداوم رشد شاخص کل را برای آخرین روز کاری هفته نیز خواهیم داشت.

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۲۱ هزار و ۷۳۰ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد هفت هزار و ۹۱۰ واحدی در سطح ۴۵۱ هزار و ۹۳۱ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۱.۴۷ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۱.۷۸ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۱۵ واحدی به سطح ۲۲ هزار و ۲۴۵ واحد رسید.

بورس امروز سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۶۱ هزار و ۵۹۲ و ۱۶۶ هزار و ۹۳۶ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب هفت میلیارد و ۲۱۴ میلیون و دو میلیارد و ۷۸۱ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

در حال حاضر سناریوی شکل‌گیری موج پنج برای شاخص کل مطرح است، پیش بینی می‌شود شاخص کل بتواند تا محدوده‌های یک میلیون و ۷۵۰ هزار تا ۹۰۰ هزار رشد کند.

بورس امروز سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار مهم

قیمت‌گذاری دستوری قطعاً به رانت و فساد ختم می‌شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در نشست امروز با وزیر صمت درباره تبعات منفی قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد زمزمه‌های این رویکرد، به صراحت بحث و بر عرضه کالاها در بورس کالا و کشف قیمت‌ها بر اساس مقررات بازار سرمایه تاکید شد.

اخبار شرکت‌ها

فولاد مبارکه

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: طی چهار سال آینده با سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی، ظرفیت گروه فولاد مبارکه حدود ۳.۷ میلیون تن افزوده خواهد شد. اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم ۶۰ هزار نفری را خواهیم داشت. سه نیروگاه با ظرفیت هر کدام ۵۰۰ مگاوات را به بهره برداری خواهیم رساند. ابر پروژه کارخانه نورد گرم ۲ فولاد مبارکه با ظرفیت بیش از ۴.۲ میلیون تن نیز تا سه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید که کشور را از واردات ورق‌های فولادی خاص بی نیاز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه صرفه‌جویی ارزی این طرح ۹۰۰ میلیون یورو است، افزود: این طرح ارزش افزوده حاصل از این خط نورد به ازای هر کیلوگرم سود از ۲۰۰ تومان در مرحله‌ی فروش به حالت اسلب و خام به بیش از سه تا پنج هزار تومان در حالت نورد سرد افزایش خواهد داد که سودآوری شرکت را متحول خواهد کرد.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: طرح تحول دیجیتال هشت درصد افزایش بهره‌وری ایجاد خواهد کرد که قرارداد آن با ایرانسل بسته شده و تجهیزات نسل پنجم دیجیتال در حال نصب در کارخانجات فولاد مبارکه است. پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به اصفهان نیز از بزرگترین پروژه‌هایی است که در حال اجرا بوده و فولاد مبارکه در آن سهیم است.

عظیمیان افزود: افزایش ظرفیت‌ها و اجرای پروژه‌های نیروگاههای و طرح تحول دیجیتال چهارساله هستند. فولاد سفید دشت سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. ابرپروژه نوردگرم ۲ با سرمایه گذاری ۱۶ هزار میلیارد تومانی نیز سه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در بورس کالا بر اساس تعیین سهمیه و سامانه بهین یاب محصول فروخته می‌شود.، افزود: ما تولید کننده هستیم و نه توزیع کننده. اتفاقات توزیع در مسئولیت ما نیست. در دی سال قبل شیوه نامه‌ای ارسال شد و شرایط را کمی بهتر کرد هرچند کامل نیست.

مدیر عامل فولاد مبارکه گفت: وزیر جدید صمت وعده داد که اشکالات و امضاهای طلایی را بر طرف کند. اگر بتوانیم ۸۰ درصد نیاز مصرف کنندگان واقعی را تأمین کنیم دیگر جایی برای سفته بازی نمی‌ماند.مبارکه سفارش محور است و معطل فروش نمی‌ماند. وقتی اجبار می‌شود عرضه‌های با تناژ کمتر داشته باشیم در نتیجه بعضی هفته‌ها کالایی عرضه می‌شود که خریداران نیاز ندارند در نتیجه می‌خرند و در بازار آزاد می‌فروشند.تولید کننده انحصاری ورق در کشور هستیم. با هماهنگی با مدیران اجازه آشفته شدن بازار را نمی‌دهیم. اگر تفاوت قیمت زیادی بین بازار تهران و بورس باشد بازار آشفته می‌شود.

لوتوس: مجوز افزایش سرمایه ۶۷ درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد.

همچنین مجمع عمومی فوق‌العاده می‌تواند با انجام مرحله دوم افزایش سرمایه از مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی (مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال) موافقت و اختیار عملی کردن آن را به‌مدت دو سال به هیئت‌مدیره تفویض نماید، تا هیئت مدیره شرکت پس از اخذ مجوز سازمان نسبت به عملی نمودن آن اقدام کند.

شیراز: افزایش سرمایه از انباشته.

پیرو گزارش منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر افزایش سرمایه از محل سود انباشته به استحضار می‌رساند پیشنهاد مذکور در جلسه هیأت مدیره مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۲۲ مطرح و ضمن تأیید مقرر گردید اقدامات لازم به منظور افزایش سرمایه به میزان ۲۰۰ درصد توسط شرکت پتروشیمی شیراز انجام شود.

ثنوسا و شفاف سازی: متأسفانه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش کماکان در ایفا تعهدات موضوع توافق نامه مورخ ۱۳۹۹/۰۵/۰۵ در زمینه تعیین قیمت زمین و هزینه‌های پروانه‌های ساختمانی بمنظور تعیین قدرالسهم طرفین مشارکت در پروژه مجتمع چند منظوره کیش و ارائه آن به کارشناسان منتخب طرفین تعلل ورزیده و با توجه به تغییر دولت به نظر می‌رسد از هرگونه اتخاذ تصمیم در این رابطه خودداری و علیرغم گذشت بیش از یکسال و پیگیری‌های این شرکت از انجام هرگونه تصمیم و ابلاغ آن به صورت کتبی به این شرکت خودداری می‌نمایند و در جلسات فی مابین از حضور مدیران میانی که تصمیم گیرنده نهایی نمی‌باشند استفاده می‌نماید. بهرحال علیرغم عدم پایبندی مدیریت وقت سازمان منطقه آزاد کیش به مفاد توافق نامه ۱۳۹۹/۰۵/۰۵ تا کنون این شرکت تلاش‌های خود را مضاعف نموده و مراتب نحوه برخورد مدیران سازمان منطقه آزاد کیش را کتباً به دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه کل کشور اعلام و امیدوار است در جهت احقاق حقوق شرکت و سهامداران خود به نتایج مطلوب نائل آید و هرگونه پیشرفت در این زمینه را اطلاع رسانی کند.

بوعلی و افزایش سرمایه: پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر افزایش سرمایه به استحضار می‌رساند به استناد چهارصد و پنجاه و دومین (۴۵۲) جلسه هیأت مدیره شرکت پتروشیمی بوعلی سینا (سهامی عام) به تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۲۲ (ساعت ۱۴:۰۰) پیشنهاد افزایش سرمایه این شرکت از مبلغ سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت (سرمایه گذاری در سهام شرکت پتروشیمی تندگویان) به منظور اصلاح ساختار مالی شرکت مطرح و به تصویب هیأت مدیره رسید. لازم به توضیح است پس از نهایی شدن گزارش توجیهی، اطلاعات مربوطه از طریق سامانه کدال منتشر خواهد شد.

حکشتی: مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی از ساخت ترمینال کانتینری در پسکرانه بندر کاسپین خبر داد. مدرس خیابانی گفت: رویکرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزایش سهم کشورمان از بازار حمل و نقل دریایی جهانی است و در همین راستا گسترش همکاری‌ها با نهادهای داخلی به منظور هم افزایی بیشتر در مسیر تسهیل و تسریع فرایندهای ترانزیت منطقه‌ای در آب‌های بین‌الملل با اولویت خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دریای خزر در شمال، در دستور کار قرار دارد.

بازارهای جهانی

Pvc: قیمت پی وی سی فوب خلیج فارس بعد از دیدن کف قیمتی ۵۶۶ دلار در پی ریزش کامودیتی‌ها در سال گذشته ناشی از شیوع ویروس کرونا، روند کاملاً صعودی در پیش گرفت و در حال حاضر به قیمت هزار و ۶۳۰ دلار رسیده که از میانگین ۹۱۲ دلاری فاصله زیادی دارد.

زغال سنگ: قیمت زغال سنگ در هفته گذشته نیز افزایش پیدا کرد. قیمت این محصول در بازار آتی چین با رشد ۹ درصدی همراه شد. عرضه داخلی این محصول با توجه به تنش‌های استرالیا و چین، در بازار داخلی چین کاهش پیدا کرده که در کنار تقویت تقاضا، به رشد قابل توجه قیمت این محصول طی هفته‌های اخیر منجر شده است. موجودی انبار زغال سنگ در چین به پایین‌ترین سطح تاریخی رسیده است. حاشیه سود فولادسازان چینی، با توجه به ریزش قابل توجه قیمت سنگ آهن رشد کرده، اگرچه رشد قیمت زغال سنگ، افزایش سود را محدود کرده است.

نقشه بازار بورس

بورس امروز سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 521789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    سلام علیکم خسته نباشید مسئولان سهام عدالت و آقای ریٔسی مرد میدان مرد عمل از جنس همین مردم مرد انقلابی خواهشمندم سهام عدالت فروشندکان از سال ۹۹ پیگیری کنید واریز بشه شما را به خانم فاطمه زهرا (ع) قسم میدم واریز فروش سهام را واریز کنید بخدا گرونی امانمان را بریده این چندر کاز پول سهام از واجب واجبتر نیازمونه شمارا را به حضرت ابولفضل العباس واریز کنید ... چرا پست های من اشتراگ نمیزارید اخه؟؟؟؟ بقران مجید پیش خوانواده هم شرمنده ایم مدام خواهشمندم رسیدگی کنید آقای ریس جمهور محترم انقلابی آقای ریًسی ریس مجلس نمایندگان عزیز ریس قوه قضائيه لطفا ورود کنید پول فروش سهام واریز بشه ممنون