بورس امروز دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۱۴ هزار ۷۰۹ واحدی به سطح یک میلیون ۴۷۵ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش شش هزار ۵۹ واحدی در سطح ۴۴۴ هزار شش واحد قرار گرفت.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ دوشنبه ۲۲ شهریورماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: در ابتدای بازار حجم عرضه‌ها زیاد بود و سپس در نیمه دوم بازار متعادل‌تر شد و از منفی‌های بازار کاسته شد.

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۱۴ هزار ۷۰۹ واحدی به سطح یک میلیون ۴۷۵ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش شش هزار ۵۹ واحدی در سطح ۴۴۴ هزار شش واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۰.۹۹ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۱.۳۵ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۲۶۶ واحدی به سطح ۲۲ هزار ۱۳۰ واحد رسید.

بورس امروز دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۶۳ هزار ۶۸۲ و ۲۰۱ هزار ۱۰۵ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۸ میلیارد ۷۴۷ میلیون و ۸ میلیارد ۵۶۹ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

شاخص کل

در صورت حمایت شاخص کل در روزهای احتمال شروع موج پنج برای شاخص کل وجود دارد این موج می‌تواند تا محدوده یک میلیون ۷۰۰ هزار واحد تا یک میلیون ۹۵۰ هزار واحد تداوم یابد.

بورس امروز دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

اخبار مهم

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس بر ضرورت تسهیل و نیز مهلت کافی فرایند احراز هویت سجامی سهامداران به‌ویژه سهامداران مقیم خارج از کشور تاکید کرد.

وی افزود: با توجه به نگرانی‌هایی که در خصوص زمان‌بندی احراز هویت سجامی برای برخی از سهامداران به‌ویژه اشخاص مقیم خارج از کشور ایجاد شده است، ضمن تاکید بر لزوم احراز هویت همه فعالان بازار لازم است بر فرایند اجرایی به نحوی نظارت کنید که اولاً روش احراز هویت اینترنتی تا حد امکان تسهیل و ساده‎سازی شود. ثانیاً مهلت کافی برای احراز هویت داده شود. همچنین امکان‌پذیری احراز هویت توسط کارگزاران به‌صورت مستقل نیز بررسی شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار: ما با تمام قدرت در مقابل مراجعی که بخواهند وارد بحث قیمت گذاری دستوری شوند، می‌ایستیم و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم از کانال بورس استفاده‌ای علیه منافع سهام داران رخ بدهد. حتی اظهار نظرهایی که در این باره سبب تشویش اذهان فعالان بازار و تأثیرگذاری بر قیمت سهام مرتبط شود قابلیت پیگیری حقوقی و قضائی دارد و در صورت لزوم این امر را هم از مدیران شرکت‌های مرتبط مطالبه می‌کنیم و هم در دستور کار سازمان نیز قرار می‌دهیم.امروز مجموعه دولت و به طور اختصاصی وزارت صمت، مکانیزم‌های بازار از جمله عرضه و تقاضا را قبول دارد.

محدودیت‌های برقی صنایع از هفته آینده به طور کامل برداشته می‌شود

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق اظهار کرد: در روزهای گذشته تقریباً محدودیتی در بخش صنایع نداشتیم و البته همکاری‌هایی وجود داشته است و از هفته آینده به طور کامل محدودیت‌های این صنایع برداشته می‌شود.با توجه به محدودیتی که در تأمین سوخت نیروگاه‌ها و ضرورت استفاده از سوخت مایع داریم باید این همکاری‌های تداوم داشته باشد تا مجبور به اعمال محدودیت نشویم.

قیمت گذاری دستوری در صنعت تایر

مهدی فکری، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران اظهار کرد: افزایش ۱۶ درصدی قیمت تایر، فقط با موافقت قطعی سازمان حمایت و سایر نهادهای ذیربط اجرایی خواهد شد. واقعی شدن قیمت‌ها به این میزان، تنها برای بقای صنعت تایر ایران کافی است و کارخانه‌ها را به سوددهی نخواهد رساند

وی افزود: کارخانه‌های بزرگ تایر سازی مانند گروه صنعتی بارز به دلیل حجم بالای تولید، بیش از ۸ ماه است که مواد اولیه خود را با ارز نیمایی ۲۳۵۰۰ تومانی خریداری می‌کند و در حال حاضر به دلیل توقف قیمت‌ها در ایستگاه آبان ۹۹ به سمت زیان ده شدن می‌روند. از آبان ماه سال گذشته قیمت مواد اولیه تولید تایر ۲.۵ تا ۳ برابر افزایش یافته است اما متأسفانه تایرسازان مجبور به ادامه تولید با قیمت‌های قبلی هستند.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: برخی شرکت‌های کوچک‌تر، به دلیل حجم کمتر تولید و واردات انبوه مواد اولیه با نرخ دولتی در سال قبل، هنوز به مرحله زیان نرسیده‌اند که البته آنها هم به زودی با اتمام مواد اولیه مواجه می‌شوند. با این حال هم‌اکنون تولید تایرهای بایاس در کشور زیان‌ده است و گروه صنعتی بارز به دلیل تولید سبد کامل محصول، شامل رادیال سواری، باری اتوبوسی و بایاس مشکلات بیشتری در این زمینه دارد.

اخبار شرکت‌ها

"فسبزوار" هم این هفته بورسی می‌شود.

بورس امروز دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

دقایقی پیش بعد از آگهی عرضه اولیه "توسن" در فرابورس، بورس تهران هم خبر از عرضه اولیه پارس فولاد سبزوار با نماد "فسبزوار" در روز چهارشنبه هفته جاری داد.

طبق این آگهی ۱۵ درصد از سهام "فسبزوار" معادل ۶۰۰ میلیون سهم عرضه خواهد شد. این عرضه اولیه برخلاف دو عرضه اولیه جدید فرابورس به روش جدید نخواهد بود و تمام سهام بین معامله‌گران تخصیص داده خواهد شد.

حداکثر قیمت هر سهم "فسبزوار" ۳,۱۲۵ تومان خواهد بود و با فرض مشارکت سه میلیونی در این عرضه اولیه می‌توان انتظار داشت به هر کد حقیقی و حقوقی حدود ۲۰۰ سهم، معادل ۶۲۵ هزار تومان سهام اختصاص یابد.

"فسبزوار" بعد از "حآفرین" و "توسن"، سومین عرضه اولیه بازار سهام در هفته جاری محسوب می‌شود. این برای اولین بار در چندین سال گذشته است که طی یک هفته سه نماد جدید در بازار سهام عرضه اولیه می‌شوند.

فخوز و فروش تجمعی

فولاد خوزستان از ابتدای شهریور ماه تا تاریخ ۲۱ شهریور، ۴۸.۰۰۰ تن شمش بلوم در بورس کالا عرضه کرده که از این مقدار ۴۳.۵۰۰ تن در میانگین قیمتی ۱۳.۹۹۲ تومان به ازای هر کیلو معامله شده است. حجم معاملات مرداد ماه ۱۵.۰۰۰ تن با میانگین قیمتی ۱۴.۲۶۱ تومان بوده است.

روند قیمتی معاملات این محصول در یک سال اخیر صعودی بوده و بیشترین نرخی که معامله شده ۱۴.۹۲۲ تومان به ازای هر کیلو بوده است.

دسبحان و افزایش سرمایه

افزایش سرمایه دسبحان: گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۲,۴۳۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور نوسازی و تجهیز خط تولیدی جامدات و خرید و جایگزینی ماشین آلات و تجهیزات تولیدی و غیر تولیدی جهت اخذ تاییدیه GMP معاونت غذا و دارو که در تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۲۱ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده

کرماشاه و فروش تجمعی

پتروشیمی کرمانشاه از ابتدا تا ۲۰ شهریور ماه ۷.۲۰۰ تن اوره در بورس کالا عرضه کرده است. حجم معامله شده این دوره ۲.۱۲۵ تن می‌باشد. مقدار عرضه و معامله در مرداد ماه به ترتیب ۱۱.۳۰۰ و ۵.۱۷۵ تن بوده است. نرخ معامله شده اوره گرانول کرماشا در تیر و مرداد به ترتیب ۷۳.۸۳۲ و ۸۵.۴۳۴ ریال بوده و در ماه شهریور به ۸۶.۶۸۶ ریال رسیده است.

بازارهای جهانی

موجودی مس شانگهای چین نسبت به هفته قبل ۱۰.۷ درصد کاهش یافته است تا به پایین‌ترین سطح خود در ۱۰ سال اخیر برسد. محدودیت عرضه باعث افزایش قیمت‌ها شده است. گفتنی است موجودی مس قابل تحویل در انبارهای تحت نظارت بورس آتی شانگهای چین در پایین‌ترین سطح از دسامبر ۲۰۱۱ قرار گرفته است.

افزایش بهای نفت در بازار جهانی

به دنبال خسارت‌های شدید به پالایشگاه‌های آمریکا در خلیج مکزیک در پی وقوع طوفان آیدا عرضه نفت خام توسط این کشور همچنان با مشکلات زیادی مواجه است که این موضوع بازار انرژی را تحت تأثیر قرار داده است.

تحلیلگران می‌گویند نگرانی‌ها برای راه اندازی دوباره پالایشگاه‌های نفت در لوئیزیانا و افزایش تقاضا در بازارهای جهانی برای نفت خام موجب این افزایش قیمت شده است.

نقشه بازار بورس

بورس امروز دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 521766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.