۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
دادن کارنامه به مادران ممنوع شد؟

تناقض آشکار بین گزاره‌ای که بهشت را ارزانی زیر پای مادران می‌داند، اما به او حقوقی مساوی با پدر نمی‌دهد هر بار به شکلی در زیست روزمره زنان ایرانی بروز پیدا می‌کند.

به گزارش ایمنا روزنامه شرق نوشت: ناقض آشکار بین گزاره‌ای که بهشت را ارزانی زیر پای مادران می‌داند، اما به او حقوقی مساوی با پدر نمی‌دهد هر بار به شکلی در زیست روزمره زنان ایرانی بروز پیدا می‌کند. در آستانه شروع سال تحصیلی جدید مصیبتی نو مادران را روانه دادگاه‌ها کرده است. مصیبتی که در آن مادر به اندازه‌ای رسمیت و اعتبار ندارد که پرونده یا کارنامه فرزندش را دریافت کند. مصیبتی که به همین جا محدود نمی‌شود و زنان را در نقش مادری بارها و بارها تحقیر می‌کند.

دادن کارنامه به مادران ممنوع شد؟ عجب!

اردیبهشت امسال بار دیگر حرف از بخش‌نامه‌ای جدید شد. متنی که در آن به اولیای مدارس سپرده شده بود که پرونده و کارنامه دانش‌آموزان را تنها می‌توانند به پدر دانش‌آموزان تحویل دهند و مادران «ضمن احترام» نمی‌توانند این مدارک را دریافت کنند. لیلا زنی ۴۰ ساله است. یک دختر دانشجو و پسری ۱۲ ساله دارد و به‌عنوان یک زن خانه‌دار بخش مهمی از کارهای فرزندان هم با اوست. لیلا می‌گوید وقتی از این بخش‌نامه مطلع شد قلبش شکست: «پیامکی برای ما ارسال شد که ضمن احترام به همه مادران کارنامه فرزندان شما تنها به پدر یا جد پدری داده خواهد شد.

واقعاً وقتی پیام را خواندم قلبم شکست. به‌عنوان زنی که تمام توانم را در خانه و برای خانواده‌ام گذاشتم، روبه‌روشدن با چنین موردی برایم به‌شدت تلخ بود. اصلاً نمی‌فهمم چطور ممکن است از زنی که یک کودک را به دنیا آورده و او را پرورش داده و به سنی رسانده که بتواند درس بخواند، این‌چنین حقی را سلب می‌کنیم. اصلاً سوال اصلی من این است که وقتی قانون این‌چنین با زنان بی‌احترامی می‌کند چطور می‌توان انتظار داشت ما از بچه‌های خودمان احترام ببینیم؟».

چک مدرسه به نام من است، اما مدرک پسرم را فقط به پدرش می‌دهند

برای افسون هم موقعیت مشابهی ایجاد شده بود. او که فرزندانش را به یکی از بهترین و معروف‌ترین مدارس کشور می‌فرستد، انتظار نداشت در آن فضا هم با چنین چیزی روبه‌رو شود: «در خانه ما کار فرزندان به طور کامل با من است. درس و مشق و بررسی عملکرد تحصیلی‌شان را شخصاً کنترل می‌کنم و همسرم دخالتی در این بخش ندارد. از همان ابتدا خودمان با هم قرار گذاشتیم که این‌طور باشد. حتی چک مدرسه بچه‌ها هم به اسم من است. بعد شما تصور کنید که به چنین مادری می‌گویند مدرک دیپلم فرزندتان را به شما تحویل نمی‌دهیم. وقتی این جمله را شنیدم دنیا دور سرم چرخید. شاید باورتان نشود که کارنامه را به خود دانش‌آموز تحویل می‌دهند، اما به مادرش نه. در دفتر مدرسه ایستاده بودم و فریاد می‌زدم.

دادن کارنامه به مادران ممنوع شد؟ عجب!

می‌گفتم به چه حقی چنین ممنوعیتی ایجاد کرده‌اید؟ چک این مدرسه با حقوق من داده می‌شود آن وقت نمی‌توانم مدرک پسرم را تحویل بگیرم؟ این حقیقت تلخ مادربودن در ایران است. حتی امضای شما برای اردو رفتن بچه‌ها هم قابل استناد نیست. باید حتماً امضای پدر باشد. مگر اینکه قیم‌نامه پر کرده باشید و برگه آن در پرونده تحصیلی فرزند شما وجود داشته باشد. در غیر این صورت شما به‌عنوان مادر هیچ حقی ندارید».

افسون البته تأکید می‌کند که این سلب حقوق مادران در همین حد باقی نمی‌ماند: «فقط این موارد هم نیست. مثلاً شما نمی‌توانید برای فرزند زیر ۱۸ سال به اسم خودش سیم‌کارت ایرانسل بگیرید. اما پدر می‌تواند چنین کاری کند. شما نمی‌توانید فرزند خودتان را به راحتی بیمه کنید. حتی در بیشتر بانک‌ها به شما اجازه نمی‌دهند به نام فرزندتان برایش حساب باز کنید. همه این‌ها به جرم این است که مادر هستید».

مردان زیادی با این ابزارهای قانونی زنان را تحت فشار قرار می‌دهند

در مواجهه با قوانین این‌چنینی، اما همواره افرادی بیشتر آسیب می‌بینند که از اساس بیشتر تحت خطر قرار دارند. شاید بتوان این مشکلات را در خانواده‌هایی که پدر و مادر در کنار یکدیگر زندگی آرامی دارند تا حدی کنترل کرد، اما در یک خانواده با شکلی دیگر همه چیز به هم می‌ریزد.

سپیده کامایانی، مدیر خانه امن زنان آسیب‌دیده شهر اراک در همین باره به ما می‌گوید: «پرونده‌های بسیار زیادی در همین خانه امن ما وجود دارد که مادرها ماه‌های طولانی به خاطر این مشکل از این مدرسه به آن مدرسه و آموزش و پرورش در رفت‌وآمد بودند تا بتوانند راهی پیدا کنند. خانواده‌هایی که زن و مرد از هم جدا شده باشند مشکل آن‌قدر حاد نیست به خاطر اینکه از نظر حقوقی همه کارها درباره وضعیت کودک انجام شده است، اما در خانواده‌هایی که تعیین تکلیفی از این منظر صورت نگرفته، این مادران و کودکانشان هستند که آواره می‌شوند. به طور مثال مردان زیادی هستند که از این وسیله به‌عنوان ابزاری استفاده می‌کنند تا همسر خود را مجاب به ماندن در زندگی کنند یا اینکه حتی هستند برخی مردان که قصدشان طلاق است، اما فقط می‌خواهند با لجبازی زن را آزار دهند و متأسفانه باید بگوییم این خلأ‌های قانونی به خوبی دست مردان را برای آزاردادن‌های این‌چنینی باز گذاشته است».

دادن کارنامه به مادران ممنوع شد؟ عجب!

به گفته او این قانون فضایی به مردان می‌دهد تا بتوانند به‌راحتی زنان را آزار دهند: «تأسف ویژه‌تر هم از این حیث که در مسیر این لجبازی تنها زن نیست که آسیب می‌بیند بلکه کودک هم به‌شدت دچار مشکلات متعدد می‌شود. خیلی از کودکان در فرایند این اتفاقات است که دچار اختلالات اضطراب و وسواس می‌شوند. خیلی از آن‌ها با اختلالات یادگیری مواجه می‌شوند یا اینکه تمایلشان را به درس‌خواندن از دست می‌دهند چراکه مدرسه برایشان مساوی با محیط ناامنی شده که یادآور این خاطرات است.

در خانه امن ما عموماً روند کار به این شکل است که گزارش پرونده‌ها در واحد حقوقی انجام می‌شود. گزارش مددکار هم به آن اضافه می‌شود و شرایط دقیق آن شرح داده شده و با توجه به اطلاعات خاصش مثل مفقود بودن پدر یا اینکه والد حاضر به همکاری نیست و به همین دلیل روند تحصیل کودک مختل شده، پرونده به دادگاه ارسال می‌شود. آنجا دیگر دادستان با همکاری آموزش و پرورش و مدرسه مربوطه موانع را برطرف می‌کند. خوشبختانه باید بگویم که دست‌کم ما هیچ وقت در این بخش یعنی در مرحله‌ای که باید پرونده را به دادگاه ارجاع دهیم تا مجوزها را اخذ کنیم با مشکلی از سوی دادستان‌ها روبه‌رو نشدیم و همیشه همکاری خوبی با ما داشته‌اند، اما مشکل اصلی این است که اساساً چرا باید موضوع به این مرحله برسد؟».

برای سهام عدالت دخترم مجبور شدم از پدربزرگش وکالت بگیرم

نرگس یکی از همین موارد است. زنی که همسرش را از دست داده و هر روز به نحوی با مشکل حضانت فرزندش روبه‌رو می‌شود. یکی از این موارد درباره ثبت‌نام در مدرسه بود: «اوایل مردادماه بود که برای ثبت‌نام دخترم اقدام کردم. مدرسه به من گفت که برای این مورد حضانت لازم است درحالی‌که در دادگاه به من گفته بودند کودک ۹ سال به بالا دیگر به حکم حضانت نیازی ندارد. اما مدرسه زیر بار نمی‌رفت و اصرار داشت که حتماً باید برگه از دادگاه بیاورم که اجازه دارم پرونده دخترم را بگیرم. چند بار از مدرسه به آموزش و پرورش رفتم و آنجا هم به من گفتند که مدرسه اجازه ندارد که مانعی سر راه شما قرار دهد.

دادن کارنامه به مادران ممنوع شد؟ عجب!

درنهایت از همان دفتر آموزش و پرورش منطقه تماس گرفتند با مدرسه و بعد از چند هفته مشکل من حل شد. من به‌عنوان زن سرپرست خانواری که هزاران مشکل مادی و معنوی را در این کشور باید پشت سر بگذارم و برای اینکه فضای امنی برای دخترم که پدرش را از دست داده ایجاد کنم همه عمرم را بجنگم، چرا باید این سختی‌ها را بکشم؟ یک دختر مدرسه‌ای و یک پسر دانشجو دارم. حقوق ماهانه شوهرم برایمان مانده و از هیچ نهادی هم حمایت نمی‌شوم. بعد جای اینکه ما را حمایت کنند مدام سنگ جلوی پایمان می‌اندازند. چرا پدربزرگ دختر من باید بر من که از لحظه نخست زندگی این بچه همراهش بودم ارجحیت داشته باشد؟ اولویت او بر من چیست؟ فقط اینکه مرد است؟».

این قوانین برای نرگس زیر سوال بردن جایگاه مادر است: «تصور نکنید که مشکلات ما در این موضوع همین‌جا به پایان می‌رسد. همیشه و هر روز دردسری تازه برای ما می‌سازند. مثلاً همین چند ماه پیش برای اینکه بتوانم سهام عدالت دخترم را بگیرم به من می‌گفتند که باید برگه حضانت داشته باشم. نتیجه در نهایت چه شد؟ من را مجبور کردند همراه پدربزرگ دخترم (جد پدری) که اتفاقاً به‌شدت هم بیمار است به دفتر اسناد برویم و او به من وکالتی بدهد که به واسطه آن بتوانم سهام دخترم را آزاد کنم.

چنین چیزی زن‌بودن و مادر بودن من را زیر سوال نمی‌برد؟ تازه من شرایط راحت‌تری دارم. زنان زیادی را دیده‌ام که همسرشان با این قوانین با آن‌ها لجبازی می‌کنند. مثلاً مجبورشان می‌کنند که طلاق نگیرند یا اینکه مهریه را ببخشند. زنان هم مجبور می‌شوند برای آرامش فرزندانشان در بسیاری از موارد این شروط را بپذیرند».

پرستار بودم، اما امضای من را برای مجوز جراحی دخترم نپذیرفتند

بیمه، حساب باز کردن، ارائه پرونده و کارنامه و مدرک تحصیلی و خریدن سیم‌کارت تلفن همراه هم، اما همه این مشکلات نیست. فقدان این حقوق برای مادران در بخش درمان به‌شدت مشکل‌آفرین می‌شود. نسیم که خودش پرستار بیمارستان است از حادثه‌ای می‌گوید که دخترش را به بیمارستان آن‌ها رسانده بود: «آن روزها دخترم هشت سال داشت و بیماری‌اش که شاخه‌ای از نقص سیستم ایمنی است در آن دوران خیلی حادتر بود. مدرسه هم از بیماری‌اش اطلاع داشت و قرار شده بود به محض بروز مشکل به من اطلاع دهند.

دادن کارنامه به مادران ممنوع شد؟ عجب!

تا اینکه یک روز از مدرسه تماس گرفتند و گفتند دخترم دچار حمله شده و در راه بیمارستان هستند. وقتی دخترم به بیمارستان رسید مشخص شد که باید تحت یک جراحی قرار بگیرد که اگرچه خیلی سخت و پیچیده نبود، اما در آن شرایط استرس شدیدی به ما داد. ناگهان یادم آمد که برای این جراحی باید پدرش باشد، درحالی‌که همسرم در آن روزها در مأموریت خارج از کشور به سر می‌برد. این را هم به‌خوبی می‌دانستم که امضای من را نمی‌پذیرند. لحظات وحشتناکی بود. دختر من تحت خطر بود و تنها به این خاطر که مادرش صلاحیت کافی برای مجوز دادن به یک جراحی را نداشت، باید در انتظار می‌ماند».

آن روز برای نسیم با درسی بزرگ به پایان رسید: «در نهایت آن روز، ما به خاطر آشنایی که در بیمارستان داشتیم کار را پیش بردیم و جراحی آغاز شد تا زمانی که پدر همسر من برسد و بتوانیم به‌اصطلاح از جدِ پدری مجوز بگیریم. ولی از آن روز به بعد انگار معنای مادر بودن هم برای من تغییر کرد. انگار که یک نفر آمد و به من گفت فکر نکن آدم خاصی هستی، حق تو اندازه پدربزرگ دخترت هم نیست. من از آن روز به دفتر اسناد رفتم و وکالتی از همسرم گرفتم که در شرایط این‌چنینی بتوانم خودم امضا کنم، اما حقیقت این موضوع به‌شدت تحقیرآمیز است».

این خلأ قانونی نه‌تن‌ها به زنان بلکه به کودکان هم آسیب می‌زند

«مینا جعفری»، وکیل پایه‌یک دادگستری و فعال حقوق کودکان، این خلأ قانونی را عاملی برای آسیب‌رساندن به زنان و همچنین کودکان می‌داند: «ما وقتی درباره خلأ قانونی صحبت می‌کنیم، یک بخش از ماجرا معطوف حوزه قانون است، اما بخش اصلی بر جامعه‌ای تمرکز دارد که تحت این خلأ باعث ایجاد انواع آسیب‌های اجتماعی می‌شود. در این حوزه، آسیب نه‌تن‌ها برای زنان بلکه برای کودکان هم تبعات خودش را دارد. در نهایت شاید بتوان گفت که زن یک موجود بالغ است که توان بیشتری برای مدیریت بحران دارد، اما این توان برای یک کودک به‌عنوان یک موجود نابالغ وجود ندارد. مصلحت کودک باید در قانون‌گذاری‌ها اولویت نخست باشد، اما متأسفانه در قوانین ایران به همراه تخریب حقوق زنان، حقوق کودکان هم سلب می‌شود».

جعفری معتقد است قوانین باید مصلحت کودکان را اولویت خود قرار دهد: «متأسفانه در تمام این سال‌ها با وجود تأکیدی که فعالان عرصه زنان و کودکان و همچنین حقوق‌دانان داشتند، عزمی از سوی مسئولان برای ایجاد تغییر دیده نمی‌شود. بعید است که بتوان چشم‌اندازی از تغییر هم در آینده کوتاه‌مدت متصور شد، اما به نظرم دادستان‌ها و قضات هم می‌توانند تصمیم‌های خوبی بگیرند.

ما نیازمند نگاهی هستیم که قوانین را به‌روز تعبیر کند و بر همان اساس هم حکم بدهد. در معاونت زنان سابق می‌شد کمی انتظار داشت که حداقل حرف‌هایی از این دست زده شود، اما بعید می‌دانم در این معاونت بتوانیم امیدوار باشیم. مدیرانی شبیه به معاون فعلی زنان رویکردش بیش از آنکه معطوف به زنان باشد، متمرکز بر نهاد خانواده است و زنان را تحت همین مفهوم معنا می‌کند و زیر چتر خانواده به زن هویت می‌بخشد. با وجود این ما نیازمند قوانینی هستیم که حقوق کودک‌محور باشند و بحران و آسیب اجتماعی را از زنان و کودکان دور کنند».

کد خبر 521729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 64
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 37
  • ترنج IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    41 3
    و بله این هم از این همچنان بهشت در زیر پای مادران است درحالیکه حتی حق دریافت کارنامه فرزندانش،تعین نام فرزندانش در ثبت احوال،حق ولایت فرزند،حق مسکن،حق ایجاد حساب بانکی برای کودکانش رو نداره،چقدر هم عالی و منصفانه
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    45 3
    قانونی مسخره
  • زنان بیچاره ایرانی IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    47 4
    واقعا متاسفم فقط تو ایرانه ک ارزش زن پایین میارن خدا لعنتشون کنه چهل پنجاه سال پیش زنان ایرانی همه آزاد و کار برلشون بود ولی الان حتی میگن کارنامه ب مادر دلده نمیشه امصای مادر اعتبار تداره واقعا متاسفم
  • 1744835594 IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    45 2
    مادر بودن در جامعه ای که حق گرفتن پرونده تحصیلی رو ازش صلب میکنند معنی و‌مفهومی ندارد مگر اینکه به طور مستقیم به همه مادران توهین کردن وانها رو به عنوان یک کلفت دانستن است که هیچ حقی در قبال کارهای فرزند ندارد فقط نه ما بارداری ودرد زایمان شستن وپختن چرا تا حالا هیچ کس نگفته برای مادرانی که با هزار بدبختی ومریضی دارن دست وپا میزنن پختن سشتن ممنوع چرا نگفتن مادر مریض حق نداره به بچهاش درس انلاین بده چرا نگفتن فقط پدرا حق دارن توخونه با بچها به صورت مجازی به بچها درس بدن
  • مادر بچم IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    48 9
    این دیگه چیه شما بی کارید ؟؟؟ بجای لطف کردن در حق خانما یکم به فکر مملکت باشید والا اینجا دیگه جای زندگی کردن نیس .
    • Fatemeh IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      2 3
      خفه شو احمق همین چیزارو گفتیم هیچ حقی نداریم همین کارو کردیم براخودمون ارزش قائل نشدیم دیه ما شد نصف مرد ارثمون شد نصف مرد خوشی های ساده مثل دوچرخه سواری شد مال مرد حق طلاق با مرد شد و...حتی برای خروج از کشورم باید شوهر اجازه بده برای ی بیرون رفتن ساده مرد باید اجازه بده هنوز خیلی چیزا هست ی نمونه دیگ زن بخواد از شوهر خیانت کارش طلاق بگیره مجبور ب اجبار همسر مهریه رو ببخشه تا آقا اجازه بده طلاق بگیره یعنی از اون زندگی که با شوهرش کرده هیچ حقی نداره واقعا تو یکی تو یه بی سواد احمق خفه شو
  • یلدا ملک RO ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    45 5
    شرم اوره این قانون ، نه برای زنان بلکه برای تمام ایرانی ها ، دراین شرایط روز زن چقدر مضحک به نظر میرسه .
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    37 7
    مسخره ترین قانون. پس باباها وبابا بزرگها بچه ها رو بزرگ کنند وجرخشو بدن
    • رضا IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      خب واقعا هم حرجشون با اوناس و اگر بچه ای پدرش بمیره حتی خرجش میفته دست جد پدری
  • از IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    34 7
    باتوجه به این قوانین مسخرتون به شخصه میخواستم رو مخ همسر کار کنم بچه دار بشیم اما پشیمون شدم همون بهتر که تو این خراب شده بچه نیاری
  • ناشناس IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    35 1
    من خودم هم تجربه تلخ اینچنینی داشتم. با اینکه حضانت پسرم با من بود ولی نتونستم براش حتی حساب بانکی باز کنم واسه پس انداز برای آينده. لعنت به کسانی که این قوانین دور از عقل رو وضع میکنن و همه روگرفتار میکنن
    • حمید IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      1 3
      خودت هنوز بچه ای
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    30 4
    آدم واقعا میمونه چی بگه خدا هدایتشون کنه انقدر مردم رو آزار ندن بی فرهنگای نا متمدن
  • الهه IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    27 26
    میشه چند مورد از چبزایی رو که باعث شده بگید وضعیت مادران در ایران این طوره نام ببرید. من مادرم و کارنامه پسرم رو به من تحویل دادن مشکلی هم میش نیمد. چرا اصرار دارید سیاهنمایی کنید.
    • فهیمه IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      1 0
      منم مادرم و کارنامه پسرم رو بهم تحویل دادن همین دوروز پیش
    • آشنا IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      0 0
      برای من هم پیش اومده
  • ناشناس IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    21 5
    مادر یا پدر چه فرقی می کنن که همچین تصمیمی گرفته شده !!!!واقعا جای تاسف برای نظام آموزشی کشور با این طرز تفکر غلط!!!!!به نظرم باید کسی که همچین بخش نامه ای را که صادر کرده کلا زندگیش را بازخوانی کنن و ببینن دردوران مدرسه چه مشکلی داشته و آیا مدرک تحصیلی اش از راه درست بدست آورده!!!!!!چه کسانی در این مملکت شدن مسئول !!!!!جای تاسف برای نظام آموزشی کشور که چه کسانی دارن اداره اش می کنن!!!!
  • ۰۰۰ IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    14 5
    از قانون متنفرم
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    26 6
    غلط کردن که کارنامه به مادر ممنوع شده همه زحمات بچه ها را مادر میکشه .....
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    11 23
    چرا مطلب درست درج نمی کنید من مدیر مدرسه ام پرونده دانش آموز دختر زیر۹سال طبق قانون به پدر و جد پدری داده میشه به مادر هم در صورت داشتن حضانت بعد از آن خود دانش آموز می‌تونه بگیره
  • فریدون علمدارلو IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    8 13
    من 30 سال سابقه کار در آموزش و پرورش دارم. این قانون، از قدیم بوده است و جدید نیست. طبق قانون پرونده تحصیلی دانش آموز به مادر تحویل داده نمی شود، فقط به پدر دانش آموز تحویل داده می شود. ضمنا اگر پسر بالای 18 سال باشد و معافی یا پایان خدمت داشته باشد، به خودش تحویل می شود. ولی کارنامه نوبت اول یا دوم به خود دانش آموز، مادر و پدر تحویل داده می شود.
  • رضا IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    6 43
    نه عزیز هیچ ابزاری برای فشار دست مردها بیچاره نیست همون مهریه و نفقه زن و بچه و اون همه بدبختی که روی سر مرد آواره کافیه تازه حضانت بچه تا هفت سالگی با مادره و پدر بیچاره از دیدار جگرگوشه ش محروم. واقعا زنها چیکارن میکنن تو این زندگی مشترک؟ طبق قانون حتی کار منزل وظریفه زن نیست و میتونه بابتش درخواست حقوق کنه واقعا متأسفم که همه بخاطر خودشیرینی مدافع حقوق زن شدن
    • اکرم IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      ایا واقعا زنی در جامعه ما برای برا زحمت هایی که کشیده پولی دریافت کرده،که شما میفرمایید میتونن پول دریافت کنن،خیلی از زنها حتی از این قانون اطلاع ندارن،واین یعنی عقب ماندگی
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      آقای محترم خیلی چیزها توی قانون هست که اصلا اجرا نمیشه فقط روی کاغذه ،به جاش میرسه نه نفقه میدین نه مهریه ،'چون قانون‌ رومردها نوشتن،،برین توی دادگاه‌ها ببینین چه خبره
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      تو معلومه خیلی سوختی
  • یه شهروند IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    22 1
    نصف کارهای آموزش و پرورش رو همین مادرها انجام میدن بعد دادن یه کارنامه که اون هم تلاش همون مادر و پیگیری همون مادر هستش رو بهش نمی‌دن خوب ندن بهتر لااقل روز کارنامه مادرها یکم استراحت میکنن و پدرها تشریف میبرن
  • رضا IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    5 53
    قانون، قانون خوبی است وقتی در کوچه و بازار چند قدمی میزنم این زنان هستند که جامعه را به کند کشیده اند وقتی زنان با پایین ترین حقوق سر کار میروند و راضی هم هستند مردان بیکار مانده اند زن باید خانه باشد به تربیت فرزندان بپردازد و لا غیر
    • معین IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      نخیر‌ اقا‌ فقط‌ زنا‌ نیستن‌ که‌ من‌ خودم‌ یه‌ مردم‌ و‌ میفهمم‌ بیشترین‌ تقصیر‌ برای‌ مرد‌ هاس
    • ناشناس TR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      تنها چیزی که میتونم بهت بگم اینه زرنزن عقب افتاده انگار تووقرون وسطا زندگی میکنی
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      خبر تمام شده آن دوران ما دیگر نوکر شما مردان نیستیم اگر عرضه دارید کار پیدا کنید اگر ندارید عرضه زنی که کار پیدا کرده است را انکار نکنید
    • W34 IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      0 0
      حرف مفت نزنید لطفاً
  • علی IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    2 18
    با سلام متاسفانه طوری صحبت می شود .... و اخبار وارونه .... اصل موضوع دادن کارنامه و... به سرپرست خانواده است. در جامعه یک سرپرست ونماینده و.... باید معرفی شود و... خانم هایی که خود سرپرست هستند مشکلی با بات دریافت کارنانه و.... ندارند از طرف دیگر نفقه زن و فرزند و ... با پدر است. پس بار مالی بر پدر است هر وقت برداشته شد این بار مالی مشکل حل میشود. برای همین است که زنان بد سرپرست و فاقد سرپرست یا خود سرپرست مشکلی ندارند
  • یوسف IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    16 4
    باسلام اصلا اینطور نیست. بنده به عنوان معلم و مدیر هم کارنامه رو به مادر تحویل میدیم و هم در کار ثبت نام الزامی برای حضور پدر نداریم. شاید این روند درمدارس غیرانتفاعی صورت گرفته چون اونجا به دانش آموز مثل مشتری نگاه میکنند ، لذا درمورد شهریه میترسن نکنه اتفاقی بیفته. مادر مادر است مادر، فقط زن نیست بلکه خانم است. بین زن و خانم تفاوت بسیار است.
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      این مورد که فقط به پدر کارنامه و یا پرونده داده شود مربوط به موارد خاص است مثلا پدر و مادر در زندگی در حالت معلق باشند یعنی نه طلاق گرفتند ونه در یک جا زنگی می کنند، در این مورد اگر پدر اطلاع نداشته باشد و مادر بخواهد کاری انجام دهد باید پاسخگو بود، این را در جهت تنبه گفتم چرا که در موقع ارائه مدرک باید پرونده بررسی شود و در چنین مواردی باید از مراجع ذی صلاح نامه و حکم داشته باشد.
  • مریم IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    خانم های عزیز ناراحت نباشید. بگذارید پدرها لااقل زحمت بکشند کارنامه بچشون رو بگیرند بفهمند بچه کلاس چندمه. نمیشه که زحمت همه چیز با مادر باشه. الان شرایط طوریه که بعضی از پدرها مسوولیت همه چیز رو به دوش مادر میگذارند. شما دستور بدید پدرش بره کارنامه بگیره. مادرانی که قیم نامه دارند و سرپرست دانش آموز هستند میتونن کارنامه و پرونده تحصیلی دانش آموز رو خودشون بگیرند.
  • ? IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    دیگه تلافی اون زنایی که بعد سه چار ماه ازدواج طلاق میگیرن شوهررو میکنن زندان حضانت بچه هارو هم میگیرن یه همچین جا هایی در میاد وقتی قانون درست درمون نباشه همین میشه
  • ز محرابی IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    1 0
    واقعا جای تأسف برای جایی که مادر تمام توان و انرژی ش خرج فرزند می‌کنه ولی اجازه ی فرزند با جد پدری هست که حتی اسم بچه رو نمیدونه این مشتی از خروار قوانین زن ستیز این جامعه است قوانینی که معلوم نیست از کجا اومده و هیچ توجهی به اوضاع کنونی جامعه نداره
  • پ ن IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    بله بهشت زیر پای مادران است مادر محور خانواده است پشت سر هر مرد موفق یک زن است ووووو اینها همه شعار است مادر اصلا انسان نیست فقط باید حمالی کنه و بچه هاش رو بزرگ کنه دیگه هیچ نقشی نداره
  • .. IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 2
    چرا یکطرفه میتازید دلایل این کارم بگید . طوری از احترام زن حرف میزنید که انگار کور هستید و نمیبینید که این خود زن هست که احترام خودش را از بین میبرد . خداوند زن را زیبا افرید ولی زن خودش را به نمایش دیگران درآورد .بهشت زیر پای همه مادران نیست تا وقتی که زن مطیع مرد خانه نباشد فساد جامعه رو میگیرد . وظیفه زن خانه داری و تربیت فرزند هست احترام زن به این نیست بره کار کنه بره با جماعت نامحرم و زمخت و خشن سر وکله بزنه .م مسائل ضروری به کنار.
  • خانم‌احمدی IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    این خبر کذب هست کارنامه ها از سایت پادا داده میشه که اینترنتی هست و هیچ ربطی به پدرومادربودن نداره واقعا شرم آوره که دروغ بخورد مردم میدید و نقدشم میکنید
  • س ل IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    این قانون تفاوت بین پدرومادربرای مدرسه خیلی سال است ک حکم میکند مافقط درشناسنامه هاابهت داریم وگرنه درجایگاه قانون هیچ کاش مروری شودبرجایگاه مادران
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    قانون ایران که همیشه برضد زن در جامعه هست و به دور از تمدن جامعه بشریت. اما ما هیچ وقت با چنین مشکلی مواجه نبودیم. برای ثبت نام کارنامه و مدارک چه پدر چه مادر هر کدوم رفتیم مدرسه همیشه کارمون پیش رفته و با احترام برخورد شده. شاید در مواردی خاص مدرسه اینکار را کرده که بین زن و شوهر اختلافاتی بوده که باعث دردسر می شده
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    بهشت زیر پای مادرانه چون ظلم بهشون زیاد میشه
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    من تا حالا تمام کارهای انتقال پایه و مدرسه دخترانم را خودم انجام دادم و هیچ مسأله ای نداشتم حتی در غیر دولتی بنظرم دلایل این قانون و تعداد کسانی که موافق و مخالف هستند بررسی بشه و متقن بشه
  • محمد IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 1
    سلام بله متاسفانه زمانی که بنده برای یارانه معیشتی اسم نوشتم در پاسخ به من گفته بودند که خانم شما یک ماشین به نامش هست و شما باهم این مقدار حقوق می گیرد بنابراین شامل شما نمی شود. حالا سئوال اینجاست که اگر خانم بنده به واسطه این امتیازات از گرفتن معیشت مارا محروم می کنید چرا حق گرفتن کارنامه ازش می گیرید پس اگر او هیچ حقی ندارد پس اولا ایشان هم نباید نقشی در عدم پرداخت معیشت داشته باشد؟ یک بام و دو هوا تا کی؟ این هم شکل مدرنی ازجاهلیت عصر حجر در زمان فعلی است.
  • م IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    بابا چرت نگین یه مرد بدبخت نمیتونه مهریه زنشو بده تا ابد باید بره زندان هیچ کجای دنیا اینجوری نیست ولی یه اتفاق ساده برا زنا میوفته دنیا باید زیر و رو بشه، من تمام عمرم مادرم پیگیر تحصیلیم بود و هرگز به چنین مشکلی نخورد هر کدوم شهریه مدرسه رو میداد کارنامه رو هم تحویل میگرفت
  • فاطمه IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    کاملادرسته من چندسال پیش نیازداشتم برای دخترم حساب بانکی باز کنم مدرش ازصبح تاشب سرکاره البته همه پدرها ،بعدازکلی مسیر ورفتن به بانک وآماده کردن مدرک به من گفتن فقط پدر دخترتون میتونه واسش حساب بازکنه واقعا تمام بدن خستگی راه وگذاشتن وقت الکی روبه خودش دید وگریم میومد رئیس جمهور جدید کاری بکن ازحق مامادرهادفاعی بکن
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    ببخشید یک سوال داشتم کسی که پدرش مریضه نمیتونه کاری انجام بده یا پیش پدر بزرگش کسی هست که تا توالت بخواد بده ببرنش یا اونی که هیچ کدوم رو نداره باید چی کار کنه اون بچه گناه کرده مگه و اقا دم مملکت گرم
  • ستاره IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    سلام منم با این قانون مسخره مخالفم،من وقتی خواستم پرونده بچه ام را بگیریم با همین مشکل مواجه شدم،
  • ناشناس IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    عزیزان من هم دانش اموزدولتی داشتم هم غیردولتی.هروقت رفتم مدرسه براکارنامه بچه ها ..کارنامه میگرفتم ندیدم بگن پدربایدبیادیاچطورفلون.
  • عشق IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    اینکه واقعا مسخرست چرا آخه واقعا عجب قانون مسخره ای گذاشتن نمیدونن که مادرهم دل میخواد باشور هیجان نمره کارنامه شون رو ببینن واقعا مسخرست
  • ن IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    1 0
    فقط میتونم بگم که خیلی بی انصافیه با این کار ارزش مادر هارو پایین میارن مادر فقط ماشین جوجه کشی که بجه به دنیا میاره براب بقای نسل شوهرها درحالی که همین مادرها پسران شیرمرد تربیت میکنن و تحویل جامعه میدن خدا جای حق نشسته و میببنه کسایی رو که این قانون رو نوشتن
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    1 0
    من بجای دختران ایران بودم ازدواج نمیکردم تا ببینم جامعه میتونه ادامه حیات بده همه اینهایی که این قوانین را نصب میکنن از یک مادر زاده شده ان واقعا شرماوره
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    بااین همه انصاف به کجاداریم می ریم عجب عدالتییییییییییی
  • . IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    کارنامه من رو امسال مادرم گرفتند. مدرسه غیر انتفاعی بودم. ثبت نام سال جدید رو هم مادرم انجام دادند.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    دوباره جو گیرهای ایرانی یه کلمه زن شنیدیدن شدن سازمان صلح جهانی و پریذن وسط..بابا بیسوادااا اول کل مطلب و بخونید بعد چرت کامنت کنید..چقدر ابلهانه گول این تیترهارو میخورید هنوز..واقعا که واسه امثال شما ها باید فیلتر کنن فضای مجازی رو..هر و از بر تشخیص نمیدید فقط گارد الکی میگیرید
  • سید IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    با سلام من خودم مدیر مدرسه و معلم هستم. چنین قانونی اصلا ابلاغ نشده و بیشتر کارای دانش آموزان رو مادرا انجام میدن. هم ثبت نام و هم پیگیریهای ضمن سال و هم دریافت کارنامه و پرونده تا الان مشکلی پیش نیومده و مادران بچه ها بدون حضور پدر انجام دادن.
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    این چه قانونیه زن مگه ازش ندارم وا
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    آخه آدم چی بگه خاک بر سر کسی که این قانون رو وضع کرده با این مملکت داریشون
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 0
    کاملا درسته، منم این توهین تا مغز استخوانم رو سوزوند ،
  • شیرین IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 0
    نمی دونم چی بگم واقعا که چی؟
  • مسخره ها IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 0
    من خودم دانش آموزم ولی باید بگم هم قانونتون مضخرفه هم اون کسی که این قانونو ایجاد کرده خدایی تا کی میخوایید مردمو گول بزنید خودتون ازین قانونا و کارای مسخرتون خسته نشدید
  • پرونده تحصیلی من خود مادرم گرفت IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 0
    پذونده تخصیلی من خود مادرم گرفت
  • N IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 0
    واقعا اسم اینو میزارین قانون ؟؟؟ لطفا منطقی فکر کنین مادران بیشترین نقش رو تو اجتماع دارن به جای این ،قوانینی بزارین که برای زحمات مادران ارزشی قائل باشن .....