پارک سن‌آنتونیو؛ رویکردی برای پیشگیری از وقوع سیل در آمریکا

تغییرات اقلیمی در اغلب نقاط دنیا، بارش شدید باران و در نتیجه وقوع سیل را در پی داشته است؛ مدیران سن‌آنتونیو، کلانشهری در ایالت تگزاس آمریکا با بهره‌گیری از فناوری سطح پایین یا توسعه کم‌اثر، جمع شدن رواناب‌های طوفان در شهر را به حداقل رسانده و ازا ین طریق به پیشگیری از وقوع سیل در شهر کمک کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در بیست و چهارم ژوئن سال ۲۰۱۹، سیل عظیمی در سن آنتونیو به وقوع پیوست و اثرات زیانبار زیادی از خود به جای گذاشت. به مدت چند ساعت سراسر خیابان‌های شهر را آب فرا گرفت و حتی باران به داخل بسیاری از خانه‌های مسکونی نفوذ کرد. آب‌های مناطق نزدیک به رودخانه سن آنتونیو با سرعتی باور نکردنی به سمت سواحل و داخل رود روانه شد که این امر از جمع شدن آن در کوچه و خیابان‌ها جلوگیری به عمل آورد. اگرچه سیلی که در هفتمین شهر بزرگ آمریکایی اتفاق افتاد به ظاهر بسیار عظیم بود با این حال، هیچ شهروندی را قربانی خود نکرد، اما اثرات خود را تا روزها بعد به تدریج نشان می‌داد.

پارک سن‌آنتونیو؛ رویکردی برای پیشگیری از وقوع سیل در آمریکا

روز بعد از واقعه، پیاده‌راه عظیم و مسیر دوچرخه‌سواری نزدیک ساحل به طور کامل مه‌آلود شد به طوری که مردم برای عبور و مرور از آن با مشکل مواجه می‌شدند. عابران به هنگام رفت و آمد در این مسیرهای گل‌آلود از اینکه مبادا رودخانه طغیان کند، وحشت‌زده بودند و با سرعت مسیر را به سمت مقصد شهر سپری می‌کردند.

مدیران سن آنتونیو پس از وقوع سیل ۲۰۱۹ تصمیم گرفتند تدابیر جدیدی برای پیشگیری از وقوع حادثه مشابه در آینده بیاندیشند که در این راستا، توسعه زیرساخت‌های سبز شهر کارآمدترین ایده مطرح شده توسط آن‌ها بود که به مرحله اجرا نیز در آمد. تا پیش از این، مدیریت آب به روش سنتی اثربخشی ویژه‌ای در پیشگیری از جاری شدن آب میان شهر داشت با این حال، کیفیت آب و مواد سمی داخل آن مورد توجه مدیران قرار نمی‌گرفت و همین امر به مرگ گونه‌های آبزی بسیاری منجر می‌شد. اما در رویکرد جدید، مدیران به افزایش هر چه بیشتر فضاهای سبز در مسیری نزدیک به رودخانه پرداختند که در نتیجه آن، آب باران به اعماق زمین هدایت می‌شود و از جاری شدن آن در کوچه و خیابان‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد.

پارک سن‌آنتونیو؛ رویکردی برای پیشگیری از وقوع سیل در آمریکا

از سوی دیگر، مدیران شهر استراتژی توسعه کم‌اثر را در شهر پیاده کردند که بر اساس آن، خاک ذرات آلاینده را به خود جذب می‌کند و به هنگام جاری شدن باقیمانده آن به سمت رودخانه، مواد سمی سهم ماهی‌ها و سایر جانوران آبزی نمی‌شود. از دیگر عواملی که به افزایش تنوع زیستی و در نتیجه پیشگیری از جاری شدن آب آلوده باران به گوشه و کنار شهرها می‌شود می‌توان به پرورش گونه‌های مختلف گیاهی در یک منطقه اشاره کرد که این ویژگی به وضوح در پروژه سن‌آنتونیو به خوبی پیاده شده است.

پارک سن‌آنتونیو؛ رویکردی برای پیشگیری از وقوع سیل در آمریکا

مسیر سبز سن آنتونیو که همچون پارکی خطی به نظر می‌رسد، طولی حدود ۳. ۱ مایل دارد و در مسیر جاذبه‌های معروف شهر نظیر موزه سن آنتونیو، باغ وحش شهر، باغ چای ژاپنی و منطقه تاریخی Pearl عبور می‌کند. در نتیجه شهروندان و حتی گردشگران می‌توانند هنگام بازدید از جاذبه‌های مهم شهر از تماشای مسیر سبز و آبی آن نیز نهایت لذت را تجربه کنند و از مزایای طراحی آن برای پیشگیری از وقوع سیل آگاه شوند.

پارک سن‌آنتونیو؛ رویکردی برای پیشگیری از وقوع سیل در آمریکا

در نزدیکی رودخانه، تالاب‌هایی مصنوعی و آبشارهای مختلف، مناطق انتقالی را تشکیل داده است که به عنوان محل سکونت حیات وحش، افزایش اکسیژن آب و پرورش گیاهان آبزی عمل می‌کند. جالب است بدانید اقداماتی که اخیراً مدیران سن‌آنتونیو در راستای به حداقل رساندن وقوع سیل از طریق گسترش زیرساخت سبز جدید پیاده کرده‌اند در رونق اقتصادی سن آنتونیو نیز مؤثر بوده و ارزش املاک پیرامون خود را تا حد قابل توجهی افزایش داده است.

پارک سن‌آنتونیو؛ رویکردی برای پیشگیری از وقوع سیل در آمریکا

البته مدیران هفتمین شهر بزرگ ایالات متحده تنها به ایجاد این پارک خطی سبز اکتفا نکرده و از اعمال نوآوری‌های بیشتر در آینده خبر داده‌اند. طراحی ساختمان‌های مسکونی سن‌آنتونیو بسیار متفاوت با گذشته انجام خواهد شد و پایدارسازی آن‌ها در مقابل حوادث طبیعی به ویژه سیل مورد توجه معماران قرار خواهد گرفت.

پارک سن‌آنتونیو؛ رویکردی برای پیشگیری از وقوع سیل در آمریکا

کد خبر 521668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.