تاثیر واکسن کرونا بر افراد دارای نقص ایمنی

متخصصان باور دارند که تزریق دوز سوم واکسن کرونا به افرادی که دارای نقص ایمنی هستند خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، واکسیناسیون به عنوان مؤثرترین روش مقابله با شیوع بیماری کووید -۱۹ در سراسر دنیا شناخته شده است، دریافت دو دوز واکسن کرونا خطر ابتلاء به نوع شدید این بیماری، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش می‌دهد، اما هنوز میزان تأثیرگذاری واکسن‌های کرونا بر افراد دارای نقص ایمنی مشخص نشده است.

آیا واکسن کرونا از افراد دارای نقص ایمنی محافظت می‌کند؟

افراد دارای نقص ایمنی بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ قرار دارند، زیرا سیستم ایمنی بدن این افراد قادر نیست با ویروس کرونا مقابله کند و مانع بروز مشکلات سلامتی شود. افرادی که به سرطان مبتلا هستند، پیوند اعضا انجام داده‌اند، از بیماری‌های متابولیکی یا خود ایمنی رنج می‌برند نیز جز این گروه از افراد در نظر گرفته می‌شوند و هنوز مشخص نشده است که واکسن‌های کرونا تا چه میزان بر سیستم ایمنی بدن آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

نحوه عملکرد واکسن‌های کرونا چگونه است؟

بیشتر واکسن‌هایی که در حال حاضر تزریق می‌شود حاوی موادی از ویروس است. زمانی که این مواد وارد بدن انسان می‌شود، به سلول‌های ایمنی دستور می‌دهد نوعی پروتئین بی خطر تولید کنند که شبیه ساختار ویروس است، سپس بدن ماده ژنتیکی واکسن را از بین می‌برد. بدن انسان ساختار پروتئین را در سلول‌های حافظه خود ذخیره می‌کند تا در آینده با ویروس عامل بروز بیماری کووید -۱۹ مقابله کند، اما سیستم ایمنی بدن افراد دارای نقص ایمنی به درستی عمل نمی‌کند و قادر نیست واکنش مناسبی به واکسن نشان دهد.

آیا واکسن کرونا خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را در میان افراد دارای نقص ایمنی کاهش می‌دهد؟

گروهی از محققان مطالعه جدیدی بر کسانی که عمل پیوند اعضا داشته‌اند، انجام دادند؛ نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بدن آن‌ها پاسخ آنتی بادی ضعیفی به واکسن‌های کرونا نشان داده است. تنها در بدن ۱۷ درصد افراد شرکت کننده در مطالعه دو هفته پس از دریافت دوز اول واکسن mRNA آنتی بادی تولید شد در حالی که بدن ۵۴ درصد افراد پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونا آنتی بادی تولید کرده بود.

محققان متوجه شدند افرادی که پیوند اعضا انجام داده‌اند به میزان قابل توجهی در معرض ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ و حتی نوع شدید آن قرار دارند. البته این مطالعه به طور خاص افرادی را در نظر داشت که پیوند اعضا انجام داده‌اند و ممکن است پاسخ آنتی بادی ناشی از دریافت واکسن کرونا در بدن افراد با نقص ایمنی متفاوت است.

آیا افراد دارای نقص ایمنی به دوز تقویت کننده واکسن کرونا نیاز دارند؟

متخصصان باور دارند که تزریق دوز تقویت کننده واکسن کرونا به افرادی که دارای نقص ایمنی هستند خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش می‌دهد. دوز سوم واکسن کرونا پاسخ ایمنی را افزایش می‌دهد تا بتواند با ویروس کرونا مقابله کند. به افراد دارای نقص ایمنی توصیه شده است که به منظور پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند، از ماسک استفاده کنند، فاصله اجتماعی خود از دیگران را حفظ کنند، از حضور در محیط‌های شلوغ و بدون تهویه مناسب دوری کنند و دستان خود را به صورت مرتب بشویند یا ضدعفونی کنند.

کد خبر 521639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.