تلاش برای هیچ!

دیدار نخست وزیر رژیم صهیونیستی با جو بایدن در واشنگتن، بار دیگر سیاست‌های شکست خورده اسراییل علیه ایران را به جهانیان نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته گذشته در میان تحولات افغانستان، منطقه شاهد تکاپوی دیپلماتیک، نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با هدف اجماع سازی منطقه‌ای علیه ایران در حالی تلاویو را به مقصد واشنگتن ترک کرد که دولت جو بایدن زیر تیغ تیز انتقادات در داخل و خارج از آمریکا به دلیل عملکردش در قبال بحران افغانستان بود و به دلیل حوادث ناگوار فرودگاه کابل مورد حمله جریانات جمهوری خواه آمریکا قرار گرفت.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پی ناکامی در عرصه اتهام پراکنی‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران در سفر به واشنگتن تمام تلاش خود را به کار گرفت تا موضوع پرونده هسته‌ای کشورمان و توقف مذاکرات وین را در فهرست اولویت‌های دولت بایدن قرار دهد.

نفتالی بنت در حاشیه دیدار خود با رئیس جمهور آمریکا به بایدن پیشنهاد داد که پیمانی نظامی با مشارکت رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اردن تحت عنوان «ناتوی خلیج فارس» برای مقابله با ایران تشکیل شود.

رژیم صهیونیستی همواره تلاش کرده است جمهوری اسلامی ایران را به عنوان تهدیدی عظیم برای منطقه نشان دهد و با به کارگیری اهرم ایران هراسی از هرگونه اتحاد و وحدت کشورهای مسلمان منطقه در برابر خود جلوگیری کند؛ سران این رژیم در این مسیر با نزدیک کردن خود به به کشورهای عرب منطقه سعی دارند جبهه‌ای واحد در برابر تهران ایجاد کنند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی در حالی که می‌کوشیدند سفر نخست وزیر اسرائیل به آمریکا را سازنده جلوه دهند، اما انتشار تصویری از دیدار بنت و بایدن در کاخ سفید واکنش‌های زیادی را در پی داشت؛ زیرا در این نشست در حالی که بنت به تکرار ادعاها و لفاظی‌های ضد ایرانی پرداخته بود، چشمان بایدن بسته می‌شود و رئیس جمهور آمریکا چرتش می‌برد.

چرت بایدن در میان صحبت‌های نفتالی بنت نشان دهنده بی اهمیتی صحبت‌های وی برای رئیس جمهور آمریکا بود؛ در این راستا بسیاری تحلیلگران مسائل بین‌الملل، سفر نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن را بدون دستاورد ارزیابی می‌کنند.

طرح ناتو برای خلیج فارس سیاست جدیدی نیست و در گذشته نیز اسرائیل در راستای سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران طرح‌های دیگری همچون خاورمیانه جدید یا طرح ناتو عربی را مطرح کرده است؛ همان‌طوری که طی دوران ریاست جمهوری ترامپ طرح ناتوی عربی با حمایت آمریکا ارائه شد، اما علی‌رغم اینکه ابتدا با اشتیاق و استقبال برخی اعضای شورای همکاری خلیج فارس همراه بود، اما به تدریج این طرح نیز شکست خورد.

بایدن در دیدار با بنت بار دیگر بر اولویت واشنگتن برای دنبال کردن دیپلماسی در ارتباط با پرونده ایران تاکید کرد و در عین حال برای راضی نگه داشتن صهیونیست‌ها نیز از گزینه‌های دیگر بدون اشاره به جزئیات آن در صورت شکست دیپلماسی سخن گفت.

در حالی که نفتالی بنت تمام تلاش خود را در پروپاگاندا علیه تهران به کار گرفته بود، اما موضع‌گیری جو بایدن در دیدار این نشان داد که با وجود خواست رژیم صهیونیستی، بایدن همچنان بر دیپلماسی تاکید دارد و در همین راستا نیز رژیم صهیونیستی چاره‌ای ندارد که برخلاف دوره ترامپ از مذاکره با دولت دموکرات آمریکا برآمده تا شاید بتواند فشار بیشتری بر دولت بایدن بیاورد.

چند مقام ارشد اسرائیلی گفته‌اند، نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید این کشور در حال بازبینی سیاست اسرائیل در برابر جمهوری اسلامی است و می‌خواهد، این بازنگری پیش از دیدارش با رئیس‌جمهور آمریکا به فرجام برسد.

چندی پیش سایت خبری اکسیوس با استناد به اظهارات برخی مقام‌های ارشد اسرائیلی گزارش داد که نفتالی بنت می‌خواهد سیاست کشورش در قبال جمهوری اسلامی ایران را مورد "بازنگری" قرار دهد.

این رسانه با تکیه بر سخنان برخی مقام‌های ارشد اسرائیلی متذکر شده که بنت از خواستار بازبینی سیاست اسرائیل در مورد جمهوری اسلامی شده و می‌خواهد بازبینی این سیاست تا پیش از ملاقاتش با بایدن به نتیجه رسیده و این دیدار را با این موضع جدید انجام دهد.

این اتفاقات نشانه از ترس نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی از بازگشت ایالات متحده به برجام بوده و به همین دلیل تصمیم گرفته سیاست خود در قبال ایران را تغییر دهد و باید دید در کدام مسیر قدم خواهد گذاشت.

«ناتوی خلیج فارس» تکرار طرحی شکست خورده است

مصیب نعیمی، کارشناس مسائل خاورمیانه دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به نظر می‌رسد نخست وزیر جدید اسرائیل تمام تلاش خود را جهت فرافکنی علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته است، اما با توجه به شرایط ویژه‌ای که این رژیم در آن قرار دارد، این تلاش‌ها راهی به جایی نخواهد برد؛ زیرا آمریکا نیز مایل نیست به خواسته‌های نامشروع رژیم صهیونیستی تن دهد.

به گفته وی، نفتالی بنت سعی دارد با توسل به مظلوم نمایی، حمایت‌های آمریکا را برای خود حفظ کند، در صورتی که رژیم صهیونیستی ثابت کرده برای دست‌یابی به اهداف خود اعتنایی به قوانین بین‌المللی نمی‌کند.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، اکنون با خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، به نظر می‌رسد که واشنگتن علی‌رغم اینکه متحد و محافظ منافع رژیم صهیونیستی است، اما قصد ندارد خود را قربانی اهداف اسرائیل کند و قطعاً این کشور را در ماجراجویی‌ها خطرناکش در منطقه یاری نخواهد کرد و همچنین کشورهای اروپایی نیز حاضر به پرداختن هزینه‌ی سیاست‌های نابخردانه اسرائیل نیستند.

به عقیده این نعیمی، تلاش‌های نفتالی بنت برای تحقق طرح تشکیل ناتوی خلیج فارس، موضوع جدیدی نیست و در گذشته نیز طرح‌های همچون خاورمیانه جدید، ایران هراسی و عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی مطرح شد و شکست خورد، اما هیچیک از این طرح‌ها نتوانست معادلات منطقه‌ای را برهم بزند و اجماعی را علیه جمهوری اسلامی ایران تشکیل دهد.

وی خاطرنشان می‌کند: اکنون کشورهای عربی منطقه نیز حاضر به پذیر فتن این طرح نیستند؛ زیرا از تبعات سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونیستی برحذر هستند.

سفر نفتالی بنت به آمریکا هیچ دستاورد ملموسی برای رژیم صهیونیستی نداشت

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا نیز به ایمنا می‌گوید: سفر بنت به واشنگتن همزمان با حوادث تروریستی فرودگاه کابل بود که منجر به کشته شدن شماری از سربازان آمریکایی در افغانستان شد؛ همچنین نشست بغداد، تحولات افغانستان و خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از منطقه اتفاقاتی بودند که این سفر را تحت شعاع قرار دادند.

به گفته وی، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با چند هدف راهی آمریکا شد، اما در هیچکدام از موارد نتوانست واشنگتن را با تل‌آویو همراه سازد؛ زیرا مهمترین هدفی که بنت در این سفر دنبال می‌کرد، اجماع‌سازی علیه ایران، همراه کردن واشنگتن با تل‌آویو ضد تهران و تشکیل سازوکاری منطقه‌ای برای مقابله با تهران بود که در هیچکدام موفق نشد.

به عقیده این کارشناس مسائل غرب آسیا، بنت در این سفر کوشید آمریکا را از ادامه مذاکرات وین منصرف کرده و واشنگتن را به تداوم سیاست فشار حداکثری علیه ایران که از دوران ترامپ آغاز شده بود، مجاب کند که در این مورد با پاسخ منفی کاخ سفید روبه‌رو شد.

هانی‌زاده یکی دیگر از اهداف سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را ایجاد هماهنگی با آمریکا در مورد سرزمین‌های اشغالی برشمرد و گفت که بنت دراین‌باره نیز موفق نشد چراکه نگاه بایدن و تیم سیاست خارجی وی نسبت به مساله فلسطین و سرزمین‌های اشغالی با نگاه دولت سابق آمریکا تفاوت دارد. ترامپ تمام تلاش خود را برای ارتقای جایگاه رژیم صهیونیستی به کار گرفت، اما فقط توانست زمینه پیوند دو کشور بحرین و امارت با این رژیم را فراهم کند.

به عقیده وی، در شرایط کنونی اجماع‌سازی منطقه‌ای علیه ایران نیز نتیجه‌بخش نیست. دولت ایران به تازگی تغییر کرده و تهران هم‌اینک در آستانه بازگشت به مذاکرات وین است. ایران در پی توسعه روابط با کشورهای منطقه بوده و عزم آمریکا برای مهار چین و تحولات افغانستان و آینده مبهم آن موجب شده تا اسرائیل و در کل خاورمیانه جز اولویت‌های اصلی آمریکا نباشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه می‌گوید: به‌رغم تلاش بنت برای ایجاد هماهنگی با دولت آمریکا در مساله فلسطین، دولت بایدن وی را برای بهبود روابط با تشکیلات خودگردان فلسطین و پیگیری راه حل دو کشوری تحت فشار قرار داده که در این چارچوب، به تازگی «بنی گانتز» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرده است.

هانی‌زاده خاطرنشان می‌کند: منطقه غرب آسیا در شرایطی نیست که سازوکاری نظامی عبری و عربی مانند ناتو بخواهد علیه کشور مهمی در منطقه چون ایران تشکیل شده و فعالیت کند.

کد خبر 521587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.