بورس امروز یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

محدوده حمایتی یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحد یکی از مهم‌ترین سطوح برای شاخص کل است در صورتی که فردا از دست برود احتمال اصلاح بیشتر وجود دارد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ یکشنبه ۲۱ شهریورماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۴۰ هزار و ۴۶۶ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۸۹ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۱۳ هزار و ۲۸۵ واحدی در سطح ۴۵۰ هزار و ۵۹ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۲.۶۴ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۲.۶۸ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۴۱۰ واحدی به سطح ۲۲ هزار و ۴۰۰ واحد رسید.

بورس امروز یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۶۲ هزار و ۲۹۸ و ۱۹۸ هزار و ۴۰۷ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب هفت میلیارد و ۵۲۴ میلیون و دو میلیارد و ۶۷۲ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

محدوده حمایتی یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحد یکی از مهم‌ترین سطوح برای شاخص کل است در صورتی که فردا از دست برود احتمال اصلاح بیشتر وجود دارد.

بورس امروز یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار مهم

معاون نظارت بازار شرکت فرابورس گفت: طبق دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس چند روش برای عرضه اولیه سهام مانند ترکیبی، ثبت سفارش، حراج، قیمت ثابت و گشایش نماد دیده شده و با توجه به سایز شرکت "حآفرین" و مصوبه هیأت پذیرش، فرابورس تصمیم گرفت عرضه اولیه سهام این شرکت را به سرمایه گذاران واجد شرایط انجام دهد که از طریق عرضه سهام به صندوق‌های سرمایه‎‌گذاری مشترک و ETFها است.

خواجه حق‌وردی افزود: با توجه به اینکه عرضه اولیه سهام شرکت جهان فولاد سیرجان نقدینگی ۲.۲ هزار میلیارد تومانی و آریان کیمیا تک در بورس نقدینگی حدود ۶۰۰ میلیارد تومانی را از بازار جذب کردند به علت کاهش اثرات این عرضه‌ها بر بازار و تسریع در فرایند عرضه‌های اولیه، روش عرضه سهام "حآفرین" به صندوق‌ها در نظر گرفته شد.

اختلال سخت‌افزاری؛ دلیل اختلال در سرویس‌دهی امروز شرکت رایان هم افزا

حمیدرضا عبدالله پور، مدیرعامل شرکت رایان هم افزا گفت: امروز صبح، برخی از سامانه‌های کارگزاری‌ها با اختلال سرویس‌دهی یکی از منابع سخت افزاری مواجه شدند و برخی از سامانه‌ها از دسترس خارج شد، همچنین بررسی و ریشه‌یابی اشکال بلافاصله انجام شد و جایگزینی با سخت افزارهای ذخیره در دستور کار قرار گرفت. در طول این مدت کاربران با اختلال یا در دسترس نبودن بعضی سامانه‌ها مواجه شدند. پس از جایگزینی یادشده، تمامی سرویس‌ها مجدداً در مدار قرار گرفت.

اخبار شرکت‌ها

ارفع: شرکت آهن و فولاد ارفع در بورس کالا در شهریور ماه تاکنون ۴۵۴ میلیارد تومان فروش داشته است. این فروش‌ها در سه جلسه معاملاتی و به صورت نقدی صورت گرفته است. شرکت پس از شش هفته وقفه در روند طبیعی عرضه محصول که به دلیل تعطیلی بورس کالا که به واسطه شیوع مجدد کرونا و قطعی برق در تولید فولاد حادث شده بود، از ابتدای این ماه با قدرت به حالت قبلی برگشته است.

حجم عرضه ارفع در این ماه ۳۲ هزار تن شمش بوده که با ۷۹ هزار تن تقاضا مواجه شد و تمامی حجم عرضه شده با میانگین قیمت ۱۴ هزار و ۱۸۶ تومان در هر کیلوگرم معامله شد. قیمت ۱۵ هزار و ۶۰ تومانی در دوم شهریور، بهترین قیمت تاریخی ثبت شده برای محصول ارفع در بورس کالا بوده است که پس از هفته‌ها عدم عرضه‌ی نقدی، ثبت شد.

میانگین قیمت شمش بلوم ارفع در بورس کالا در فصل بهار ۱۲ هزار و ۴۴ تومان به ازای هر کیلو رقم خورده بود و در تابستان تاکنون این رقم ۱۳،۶۵۶ تومان ثبت شده است. قیمت بیلت ایران فوب خلیج فارس در هفته اخیر به ۶۲۷ و قیمت اسلب به ۶۹۰ دلار در تن رسیده است.

فایرا: شرکت آلومینیوم ایران در مجموع در مرداد ۱۰ هزار تن شمش در بورس کالا عرضه کرده است. در ۲۰ روز ابتدایی شهریور هم مجموع عرضه‌ها شش هزار تن بوده است. عرضه‌های تیر، خرداد ماه و اردیبهشت نیز ۱۱ هزار، ۱۶ هزار و ۸۰۰ و شش هزار و ۶۰۰ تن گزارش شده است. درصد بالایی از معاملات شمش در ماه به صورت مچینگ انجام می‌شود. حجم معاملات تیر و مرداد و شهریور ۱۰ هزار و ۷۸۰ و پنج هزار و ۳۰۰ و شش هزار تن بوده است. تعطیلات عید و تا حدودی پراکندگی تقاضای خرید منجر به کاهش عرضه و حجم معاملات در فروردین و اسفند شده است. حجم معاملات اردیبهشت و خرداد چهار هزار و ۲۰ و ۱۳ هزار و ۲۰ ثبت شده است

این محصول که در بازار داخلی ایران در ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ در کف قیمتی خود معامله شده، از تیرماه رشد خوبی خود را آغاز کرده و بعد از پشت سر گذاشتن ثبات قیمتی از اواخر بهمن ماه مجدد از مرز ۵۰ هزار تومان عبور کرد. متوسط قیمت چهار ماه ابتدایی امسال ۵۵ هزار تومان بوده است. شمش در مردادماه تا قیمت ۶۰ هزار تومان افزایش داشته و در آخرین معامله انجام شده قیمت ۶۴۶ هزار و ۹۸۹ ریال را ثبت نمود.

بازارهای جهانی

روی: قیمت روی در هفته‌ای که گذشت با رشد ۳.۷ درصد همراه شد و به سه هزار و ۱۱۱ دلار رسید. عامل اصلی رشد قیمت روی، محدودیت تولید این محصول در چین با توجه به آلودگی‌های زیست محیطی بوده است. کاهش تولید منجر به کاهش ۱۲ هزار تنی موجودی انبار شده است. در کنار کاهش تولید، تقاضا در چین در سطح مطلوبی قرار داشت که از قیمت این فلز حمایت کرد. قیمت روی در بازار نقدی و آتی چین با رشد قیمتی همراه بوده است.

طلا: قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت با توجه به تقویت دلار، نتوانست از هزار و ۸۳۰ دلار عبور کند و به تا محدوده هزار و ۷۷۵ دلار کاهش پیدا کرد. علی رغم اینکه تقاضا فیزیکی طلا بالا هست اما در بازار مالی، قیمت طلا تحت فشار فروش قرار گرفت. عاملی که می‌تواند طلا را از محدوده خنثی خارج است، چشم‌انداز سیاست‌های پولی فدرال رزرو است. در هفته پیشرو نرخ تورم مصرف کننده منتشر خواهد شد و ۲۲ سپتامبر (دو هفته دیگر)، نشست فدرال رزرو آمریکا برگزار خواهد شد. انتظار می‌رود تا زمان برگزاری این نشست قیمت طلا در محدوده خنثی نوسان کند. در صورتی که فدرال رزرو همچنان متمایل به سیاست‌های انبساطی باشد، زمینه تضعیف دلار و رشد قیمت طلا فراهم خواهد شد.

میلگرد: قیمت میلگرد CIS در این هفته ۵ دلار کاهش داشته و ۷۱۳ دلار گزارش شده است.

در چین اما پس از انتشار اخباری مبنی بر محدود شدن تولید فولاد استان جیانگ سو به عنوان دومین قطب تولید فولاد این کشور در ماه‌های باقی‌مانده سال جاری و در پی آن رشد تقاضا، قیمت میلگرد داخلی چین در روز پنجشنبه ۹ سپتامبر به شدت افزایش یافت، بر اساس اطلاعیه‌ای که توسط اداره صنعت و فناوری اطلاعات استان (DIIT) منتشر شده است ، استان جیانگ سو بازرسی‌های مربوط به کربن زدایی شرکت‌های محلی با مصرف انرژی بالا و انتشار گازهای گلخانه‌ای را انجام می‌دهد. در این اطلاعیه آمده است که دولت‌های محلی باید فوراً مازاد مصرف خود را در پروژه‌هایی که مصرف انرژی سالانه آنها تا پنج هزار تن زغال سنگ استاندارد افزایش می‌یابد، اصلاح کنند. کارخانه‌های فولادی نیز در لیست چک قرار دارند.

نقشه بازار بورس

بورس امروز یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 521462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.