الگوی توسعه شهر بر کیفیت خدمات تاثیر مستقیم دارد

یک کارشناس ارشد راه و ترابری گفت: هر نوع الگوی توسعه‌ای که برای شهرها در نظر گرفته می‌شود باید به تبع آن برنامه ریزی دقیقی نیز برای تامین زیرساخت‌ها و ارائه خدمات با کیفیت شهری در نظر گرفته شود و در غیر اینصورت مدیریت شهری با مشکل مواجه خواهد شد.

مجید عموچی در گفت‎‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هرچقدر شهر توسعه بیشتری پیدا می‌کند، سطح شهر بزرگ‌تر شده و تراکم شهری کمتر می‌شود لذا زیرساخت‌های حمل و نقلی بیشتری مورد نیاز است و حمل و نقل چرخه اقتصادی مطلوب خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: در طراحی شهری به سبک اروپایی توصیه می‌شود شهر به صورت پر تراکم طراحی شود و حمل و نقل همگانی گسترش پیدا کند.

این کارشناس ارشد راه و ترابری خاطرنشان کرد: زمانی که شهر بزرگ می‌شود، ساخت و گسترش حمل و نقل همگانی چندان صرفه اقتصادی نخواهد داشت، به تدریج کارکرد مطلوب خود را از دست می‌دهد و کیفیت خدمات ارائه شده کاهش پیدا می‌کند.

عموچی ادامه داد: زمانی که تعداد مسافران ناوگان حمل و نقل همگانی کمتر باشد، سرفاصله‌ها نیز بیشتر می‌شود تا جایی که ممکن است وسیله‌ای مانند اتوبوس هر یک ربع در ایستگاه حضور پیدا کند و راه اندازی خطوط مترو چندان صرفه اقتصادی ندارد.

وی تاکید کرد: هرچقدر شهر پر تراکم‌تر ساخته شود، مدیریت شهر آسان‌تر خواهد بود زیرا تعداد کمتری خیابان وجود دارد لذا یک هزینه ثابت را می‌توان در سطح کوچک‌تری مصرف کرد و کیفیت خدمات ارائه شده بیشتر می‌شود.

این کارشناس ارشد راه و ترابری تصریح کرد: در شهر فشرده آزادی‌هایی که در شهر کم تراکم وجود دارد، نیست و هرکدام از این الگوهای توسعه شهری برنامه ریزی خاص خودش را می‌طلبد؛ در شهرهای فشرده اهمیت ناوگان حمل و نقل عمومی بیشتر است در حالی که در شهرهای کم تراکم و گسترده خودروهای شخصی نقش پر رنگ‌تری در ترددهای شهری ایفا می‌کند.

عموچی اضافه کرد: در شهرهای پر تراکم هزینه‌های پارکینگ بسیار زیاد است و جای پارک خودرو جدای از ساختمان‌ها به فروش می‌رسد و آزادی برای استفاده از خودروهای شخصی در هر نقطه از شهر وجود ندارد.

وی افزود: در شهرهای کم تراکم و گسترده مثل شهرهای کشور آمریکا استفاده از خودرو شخصی آسان‌تر است، اما حتی همین کشورها با آن درآمدهای کلان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که مدیریت شهرها با این الگوی توسعه بسیار دشوار است.

این کارشناس ارشد راه و ترابری گفت: هر نوع الگوی توسعه‌ای که برای شهرها در نظر گرفته می‌شود باید به تبع آن برنامه ریزی دقیقی نیز برای تأمین زیرساخت‌ها و ارائه خدمات با کیفیت شهری در نظر گرفته شود و در غیر این صورت مدیریت شهری با مشکل مواجه خواهد شد.

کد خبر 521432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.