ارزیابی گزینه‌های انتخاب شهردار قزوین

در جلسه انتخاب شهردار قزوین با حضور چهار نامزد شهرداری محورهایی از قبیل جذب سرمایه، چابک سازی شهرداری و استفاده از بودجه ملی در طرح‌های عمرانی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر قزوین با دارا بودن ظرفیت‌های مختلف گردشگری، صنعتی و طبیعی، شاهراه اتصال غرب و شمال کشور بوده که علاوه بر نزدیکی به پایتخت هیچ گاه نتوانسته از مزیت‌های خود به درستی استفاده کند، شهرداری قزوین در طی چند سال اخیر همواره با کسری بودجه و بدهکاری همراه بوده است.استخدام‌های غیر معمول و خارج از رویه قانونی، سود میلیاردی بابت بدهی بانک شهر، پروژه‌های نیمه تمام، محقق نشدن برنامه‌های گردشگری، عدم جذب سرمایه، شفاف نبودن عملکرد شورا، نگاه جریانی و سیاسی به اداره شهر قزوین سبب شد تا در شورای ششم مطالبه جدی مردم و رسانه‌ها تخصص و تعهد محور باشد.

در این راستا از بین ۴۰ گزینه شهرداری که به شورا معرفی شدند با بررسی برنامه‌ها از سوی هیئت داوران و اعضای شورا گزینه‌ها به چهار نفر رسیدند، مهدی صباغ و حسین معصوم سابقه مدیریت در کسوت شهرداری را ندارند، اما جواد اسلامی صدر که مدیریت کل امور شهری استانداری قزوین و شهردار منطقه سه را در کارنامه خود دارد در کنار سید مهدی کاظمی از بدنه شهرداری قزوین به رقابت پرداختند. در این جلسه که داوری و بررسی طرح و برنامه‌ها در قالب پرسش و پاسخ بود با داوری عباس نیکویی و کمالی شهردار سابق قزوین برگزار شد.

در این جلسه گزینه‌های پیشنهادی شهرداری به سوالات اعضای شورا در خصوص جذب سرمایه، چابک سازی شهرداری و استفاده از بودجه ملی و فساد ستیزی پاسخ دادند.


اصلاح قوانین و شفافیت فساد را محو می‌کند

مهدی صباغ، گزینه پیشنهادی شهرداری قزوین با اشاره به سو مدیریت در این شهرداری در سال‌های اخیر گفت: برای جذب سرمایه‌های مفید برای تکمیل طرح‌های نیمه کاره و عمرانی باید ارتباطات در سطح ملی قوی باشد که در این زمینه خوشبختانه ارتباطات خوبی در سطح کشوری و با دیگر کلانشهرها دارم؛ از سویی طی سال‌های اخیر ارتباط شهرداری با مردم رضایت بخش نیست به همین دلیل مشارکت مردم در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مدیران شهری باید توانمند و متعهد باشند، افزود: شفافیت تنها راه مبارزه با فساد است، البته باید اصلاح قوانین، الکترونیکی کردن خدمات شهری به جای حضور فیزیکی و چالاک سازی سازمان‌ها ضروری است. زمانی که شفافیت وجود داشته باشد بی شک هر فسادی رخ دهد، دیده می‌شود. فساد معمولاً از بالا به پایین بدنه شهرداری سرایت می‌کند. در برنامه بنده امضاهای طلایی از بین می‌رود. دیگر کسی نمی‌تواند با رانت و نگاه شخص محور ایجاد فساد کند.

گزینه پیشنهادی شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: قزوین ظرفیت فراوانی برای رونق گردشگری دارد، اما هیچ گاه در اندازه خود ظاهر نشده است، برای جذب گردشگر تمام زیر ساخت‌ها، برنامه‌ها و چشم‌انداز بلند مدت و کوتاه مدت باید دیده شود. هیچکس نمی‌تواند با نگاه بسته و جریانی مشکلات شهر را سامان دهد در این راستا از تمام مسئولان و ظرفیت‌های مختلف علمی و دانشگاهی مشاوره خواهم گرفت.


توریست مذهبی رونق می‌یابد

حسین معصوم، دیگر گزینه پیشنهادی شهرداری قزوین نیز در این جلسه اظهار کرد: برنامه‌ها در قالب بودجه عملیاتی می‌شود، از این رو با شناختی که از قزوین و ظرفیت‌های آن دارم معتقد هستم می‌توان بودجه را افزایش و روش‌های نوین را در دستور کار قرار داد که بودجه واقعی باشد. در این سال‌ها به کسب درآمدهای پایدار کمتر توجه شده این در حالی است که با نگاه تخصصی به بودجه می‌توان تحولی در ساختار مدیریتی شهر ایجاد کرد.

وی افزود: با محدودیت‌ها و مشکلات شهر آشنا هستم، در این راستا نقاط قوت و ضعف را بررسی کرده و بر اساس آن برنامه مدونی تهیه کردم.

گزینه پیشنهادی شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: فساد زمانی رشد می‌کند که شفافیت نباشد، اگر شفافیت صورت گیرد هر تخلفی دیده می‌شود و برخورد با آن آسان است. بر این اساس مدیریت متمرکز را بهتر قبول دارم، اینکه اغلب سازمان‌ها در یک جا باشند مدیریت و نظارت بهتر خواهد بود و در کنار آن کاهش هزینه‌های مختلف را در پی خواهد داشت.

معصوم گفت: قزوین با ۱۱ شهر خواهر خواندگی دارد، اما این خواهرخواندگی تاکنون هیچ منفعتی برای شهر نداشته است، بر این اساس در نظر دارم عقد خواهر خواندگی با نگاه توریست مذهبی از جمله شهرهای نجف، کربلا، دمشق و سوریه را پیگیری خواهم کرد تا علاوه بر صدور فرهنگ تعامل سازنده با نگاه انقلابی داشته باشیم.‌

به گزارش ایمنا، برنامه‌های پیشنهادی غلامحسین اسلامی صدر و سید مهدی کاظمی روز سه شنبه ارائه خواهد شد.

کد خبر 521360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.