برای تامین منابع مالی ۶۳۰ واگن مترو به رئیس جمهور نامه زدیم

مدیر عامل شرکت مترو تهران گفت: به رئیس جمهور جدید در خصوص تامین سهم ایران از منابع مالی ۶۳۰ واگن مترو نامه زدیم و شهردار جدید را در جریان آن قرار دادیم.

به گزارش ایمنا، علی امام در واکنش به اظهارات رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل مبنی بر اینکه توسعه خط ۱۰ در اولویت نیست و احتمال توقف توسعه این خط وجود دارد تا بقیه خط‌ها به سرانجام برسند، اظهار کرد: هنوز جلسه‌ای با کمیسیون حمل و نقل نداشتیم و آنچه که جمع‌بندی شورای شهر باشد به عنوان مرجع بالادستی برای ما لازم‌الاجرا است.

وی ادامه داد: تاکنون جلسه‌ای برگزار نشده است و باید جمع‌بندی شود و اگر قرار است چنین اتفاقی رخ دهد باید به شهرداری ابلاغ شود.

مدیر عامل شرکت مترو تهران درباره مراحل توسعه خط ۱۰ مترو گفت: از اردیبهشت امسال عملیات اجرایی این خط آغاز و از دو ماه پیش تاکنون دومین کارگاه نیز کار خود را شروع کرده است. فعلاً بر اساس مصوبات قبلی کار می‌کنیم و اگر جمع‌بندی شورای ششم این باشد که توسعه خط ۱۰ ادامه پیدا نکند، آن را متوقف خواهیم کرد.

امام با تاکید بر اینکه اولویت تکمیل خط شش و هفت است، ادامه داد: دو ایستگاه را برای ماه آینده در دست افتتاح داریم که شامل ایستگاه توحید در خط هفت و ایستگاه شهید رضایی در بخش جنوبی خط شش است. در ماه‌های آینده ورودی دوم برج میلاد، ورودی دو ایستگاه رودکی و ورودی سوم ایستگاه مهدیه طی دو ماه آینده به بهره برداری خواهند رسید.

وی درباره توسعه مجتمع‌های ایستگاهی نیز خاطرنشان کرد: به جد پیگیر هستیم و با توجه به منابع محدود شهرداری اینها پشتوانه خوبی هستند و باید بتوانیم برای پیشبرد کارها به عنوان یک منبع کمکی از آنها استفاده کنیم.

مدیر عامل شرکت مترو تهران اضافه کرد: ۷۰ درصد پایانه خط سه با توجه به اینکه تأمین بودجه آن غیر نقد است از مجتمع‌های ایستگاهی برای تأمین منابع استفاده می‌شود. فاز اول دولت آباد در خط ۶ نیز با مجتمع‌های ایستگاهی پیش خواهد رفت.

امام در واکنش به اینکه ایستگاه‌ها در حال تکمیل هستند اما واگنی به چرخه وارد نمی‌شود، تاکید کرد: ۶۳۰ واگن با کارفرمایی سازمان شهرداری‌ها در حال پیش روی است. اقدامات اداری مربوط به داخل کشور انجام شد و فرایند اداری آن شاید شش ماه طول بکشد.

وی ادامه داد: تأمین ۱۵ درصد سهم ایران با توجه به اینکه در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی نشده محل بحث است و در دولت جدید با رئیس جمهور جدید نامه نگاری شده است و منتظریم منبع مالی برای آن تأمین شود تا آن را به نتیجه برسانیم. هر وقت فرایند اداری در چین انجام شود، ایران باید ۱۵ درصد را تأمین کند.

مدیر عامل شرکت مترو تهران در پاسخ به این سوال که قرارداد مترو با واگن‌سازی تهران در چه مرحله‌ای است، گفت: این قرارداد در قالب ۱۱۳ واگن است و پیش پرداخت آن در حال تأمین است تا به واگن‌سازی داده شود. اولین قراردادی که در زمینه انبوه‌سازی واگن در حال عملیاتی شدن است مربوط به این ۱۱۳ واگن است.

امام درباره مراحل تست واگن ملی رونمایی شده است، تصریح کرد: تست واگن ملی نیز با مشاور خارجی بسته شد تا کنترل مدارک و انجام تست‌های عملکردی و ایمنی را در دستور قرار دهند و امیدواریم در سه ماه آینده بتوانیم مجوز سیر اولیه قطار ملی در شبکه مترو تهران را بگیریم.

وی در واکنش به اینکه قرار بود تست‌های فنی سه ماهه انجام شود اما شش ماه از این زمان می‌گذرد و تازه شروع شده است، گفت: قرارداد مشاور خارجی تازه بسته شده و با توجه به اینکه تهیه پیوست‌های فنی برای اولین بار بود رخ می‌داد زمان برد.

منبع: ایلنا

کد خبر 521357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.