انواع کرونا را بهتر بشناسید+ اثربخشی واکسن و میزان خطر

هنوز میزان مرگ و میر مربوط به گونه مو ویروس کرونا مشخص نشده است، اما این احتمال وجود دارد که این ویروس جهش‌های بیشتری داشته باشد و باعث مرگ و میر افراد زیادی در سراسر دنیا شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در حالی که گونه نگران کننده دلتا در سراسر دنیا در حال گسترش یافتن بود، سویه جدیدی از ویروس کرونا به نام "مو" پدیدار شد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که گونه مو ویروس کرونا در بیش از ۴۹ ایالت آمریکا و ۴۰ کشور مختلف دنیا شیوع یافته است. هنوز میزان مرگ و میر مربوط به گونه مو ویروس کرونا مشخص نشده است، اما این احتمال وجود دارد که این ویروس جهش‌های بیشتری داشته باشد و باعث مرگ و میر افراد زیادی در سراسر دنیا شود.

گونه مو

گونه مو ویروس کرونا در ۴۰ کشور جهان گسترش یافته است و به نظر می‌رسد که همانند گونه دلتا قادر است آنتی بادی تولید شده توسط واکسن‌ها را خنثی کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این سویه جدید ویروس کرونا خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ را افزایش می‌دهد. این گونه نخستین بار در ژانویه ۲۰۲۱ در کلمبیا شناسایی شد و تا کنون در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، اکوادور، کانادا و بخش‌هایی از اروپا گسترش پیدا کرده است.

گونه آلفا

گونه آلفا با نام علمی B.۱.۱.۷ اولین گونه شناسایی شده در انگلستان است که تا ماه مارس ۲۰۲۱ به تهدیدی بزرگ در ایالات متحده آمریکا تبدیل شد، زیرا میزان انتقال‌پذیری آن ۵۰ درصد بیشتر از گونه اصلی شناسایی شده در ووهان چین بود. نتایج بررسی‌های انجام شده نیز نشان می‌دهد که گونه آلفا خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید -۱۹ را افزایش داده بود. یکی از دلایلی که فرآیند واکسیناسیون عمومی تسریع یافت این است که شیوع گونه آلفا ویروس کرونا خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید -۱۹ را افزایش داده بود.

گونه بتا

گونه بتا برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ میلادی در آفریقای جنوبی شناسایی شد و سپس به کشورهای اروپا و آمریکا گسترش یافت. با توجه به اینکه سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده بود که گونه بتا ویروس کرونا به دلیل گسترش سریع به عنوان گونه نگران کننده شناخته می‌شود، شدت بروز عفونت ناشی از آن در مقایسه با دیگر گونه‌ها کمتر است. گونه بتا ویروس کرونا ممکن است تأثیرات آنتی بادی تولید شده توسط واکسن کرونا را خنثی کند.

گونه گاما

گونه گاما که برای اولین بار در برزیل شناسایی شد، به صورت گسترده در کشورهای دیگر شیوع پیدا کرد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این گونه از ویروس کرونا قادر است آنتی بادی تولید شده توسط واکسن را تا حدودی خنثی کند. این سویه از ویروس کرونا سه جهش P.۱، P.۱.۱ و P.۱.۲ را داشته است. محققان معتقد هستند که واکسن‌های mRNA بیشتر از دیگر واکسن‌ها می‌توانند با گونه گاما ویروس کرونا مقابله کند.

گونه دلتا

گونه دلتا ویروس کرونا که برای اولین بار در کشور هند شناسایی شد باعث بروز نوع شدید بیماری کووید -۱۹ می‌شود و خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این گونه از ویروس کرونا ۶۰ درصد مسری‌تر از گونه اصلی است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که این گونه جهش یافته آنتی بادی تولید شده توسط واکسن کرونا را خنثی می‌کند و ۲۰ تا ۳۰ درصد از تأثیرگذاری واکسن‌ها را کاهش می‌دهد.

کد خبر 521324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.